کد خبر: 825522
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
پيشروي مقاومت توقف‌ناپذير شده است
با فروپاشي خطوط دفاعي گروه‌هاي مسلح تحــت حمايت غرب در حلب نه تنها روحيه اين گروه‌ها به هم ريخته بلكه اختلافات داخلي آنها افزايش يافته و به جان هم افتاده‌اند. همين مسئله باعث شده پيشروي نيروهاي مقاومت در «مادر جنگ‌ها» با سرعت بيشتري ادامه پيدا كند.
محمد بابايي
نيروهاي دولتي سوريه و متحدان‌شان در ادامه آزادسازي تمام مناطق شهر حلب موفق شدند كنترل دو ميدان مهم در بخش شرقي اين شهر را به دست گيرند. تسلط بر اين مناطق در ادامه پيشروي‌هاي پي‌در‌پي نيروهاي مقاومت صورت مي‌گيرد كه از شنبه هفته گذشته (6 آذر) شروع شده است. بر اثر اين پيشروي بيش از 50 درصد مناطق تحت كنترل گروه‌هاي تروريستي به رهبري القاعده آزاد شده است. يك گروه نزديك به مخالفان سوريه موسوم به «ديده‌بان حقوق بشر سوريه» هم تأييد كرد كه نيروهاي سوري بيش از ۶۰ درصد از مناطقي را كه در گذشته تحت تصرف افراد مسلح در شهر حلب بود تحت كنترل خود درآوردند. به دنبال تسلط ارتش سوريه بر بيش از نيمي از مناطق تحت كنترل شورشيان در حلب، فرماندهي ارتش سوريه از ساكنان مناطق شرقي حلب خواست به خانه‌هاي‌شان بازگردند. در همين حال، منابع خبري گزارش دادند عمليات پيشروي‌ نيروهاي سوري ادامه دارد و اين پيشروي‌ها مي‌تواند به تأمين امنيت كامل مناطق تحت تصرف ارتش براي رسيدن به فرودگاه بين‌المللي حلب و بازگشايي مجدد مسيري امن به سمت فرودگاه شود.  حلب دومين شهر بزرگ سوريه محسوب مي‌شود و نقش حياتي در صحنه جنگ سوريه دارد و به همين دليل نبرد بر سر اين شهر به «مادر جنگ‌ها» معروف شده است. نيروهاي دولتي و متحدانش در طول يك سال گذشته و به صورت تدريجي اكثر مناطق تحت كنترل گروه‌هاي تروريستي را يا آزاد كرده‌اند يا تحت محاصره قرار داده‌اند.
با پيشروي‌هاي اخير و فروپاشي خطوط دفاعي گروه‌هاي مسلح ناظران اعاده حاكميت مركزي بر تمامي حلب را قطعي عنوان كرده‌اند. سقوط مناطق تحت كنترل تروريست‌ها در حلب به معني شكست قطعي بيش از نيم دهه تلاش غرب براي براندازي دولت سوريه از طريق حمايت از گروه‌هاي تكفيري و سلفي خواهد بود.
 
جنگ داخلي تروريست‌ها
پيشروي‌هاي سريع نيروهاي دولتي و متحدانشان طي 10 روز گذشته در حالي است كه خيلي از ناظران انتظار داشتند بازپس‌گيري اين مناطق حداقل به مدت دو ماه طول بكشد اما فروپاشي سريع خطوط دفاعي تروريست‌ها نشان مي‌دهد كنترل عصبي گروه‌هاي تروريستي كاملاً به هم ريخته و خطوط دفاعي آنها يكي پس از ديگري سقوط مي‌كند اما وضعيت بحراني براي گروه‌هاي تحت حمايت غرب به اين مسئله ختم نمي‌شود. منابع خبري روز گذشته گزارش دادند اختلافات داخلي گروه‌هاي تروريستي افزايش يافته و بين آنها درگيري رخ داده است. پايگاه خبري العهد خبر داد نيروهاي وابسته به «جبهه النصره» و «كتائب ابوعماره»، پايگاه‌هاي متعلق به گروهك «فيلق الشام» و «جيش الاسلام» را در بخش شرقي حلب بمباران كردند.
 
تزريق اميد جعلي
در حالي كه تقريباً ناظران پيروزي دولت سوريه و شكست گروه‌هاي مسلح در حلب را قطعي مي‌دانند نمايندگان امريكا براي ارسال موشك‌هاي ضدهوايي براي شورشيان سوري موافقت كردند. پايگاه خبري تحليلي المانيتور گزارش داد مجلس نمايندگان امريكا به دولت دونالد ترامپ اجازه داد شورشيان سوري تأييد شده را به موشك‌هاي ضدهواپيما مسلح كند. بنابر نوشته المانيتور منتقدان مفاد جديد را به منزله يك توصيه سياستگذاري به رئيس‌جمهوري منتخب امريكا قلمداد مي‌كنند. به نظر مي‌رسد اين اقدام امريكا بيشتر با هدف دادن روحيه به گروه‌هاي تحت حمايت امريكا در حلب صورت گرفته است چرا كه دونالد ترامپ رئيس‌جمهور منتخب امريكا بارها و صريحاً اعلام كرده به حمايت واشنگتن پايان خواهد داد.
 
شورشيان دست به دامن صهيونيست‌ها
يك روزنامه عرب زبان با اشاره به همكاري نزديك تروريست‌هاي سوري با رژيم صهيونيستي گزارش داد بعضي گروه‌هاي مسلح سوري براي نجات خود دست به دامن اسرائيلي‌ها شده‌اند. روزنامه مستقل رأي‌اليوم نوشت: «با وجود اينكه چيزي به پايان نبرد مهم حلب به نفع ارتش سوريه و نيروهاي هم‌پيمانش نمانده است، اما مسئولان ارتش آزاد سوريه همچنان روي اسرائيل حساب باز مي‌كنند تا منجي آنها باشد و به درخواست‌هاي آنها براي اقدام نظامي به منظور سرنگوني نظام بشار اسد، رئيس‌جمهوري سوريه پاسخ مثبت داده شود. مزيد بر اينكه تصميم‌گيرندگان در اسرائيل چه در سطح سياسي يا امنيتي ديگر قبول كرده‌اند كه بشار اسد در رأس قدرت بماند و طبق شاخصه‌ها و نشانه‌ها در واقعيت، آرزوهاي آنها براي سرنگوني اسد و تقسيم نژادي و طايفه‌اي سوريه فروپاشيده است.» بر اساس اين گزارش، فصل جديدي از سلسله همكاري و هماهنگي تعدادي از مسئولان «ارتش آزاد» با اسرائيل آشكار شده است كه اين امر در پي پيام فهد المصري، مسئول سابق اداره رسانه‌ مركزي فرماندهي مشترك ارتش آزاد سوريه و گروه‌هاي شورشي و هماهنگ‌كننده «جبهه نجات ملي» خود را نشان مي‌دهد. اين مسئله توجه را بسيار جلب مي‌كند چراكه اين پيام خطاب به مردم اسرائيل و دولت بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل است. اين پيام كه شبكه عرب زبان اسرائيل (I24NEWS) به آن پرداخت، از دولت‌هاي جهان به ويژه از اسرائيل مي‌خواهد تا براي سرنگوني نظام سوريه همكاري و كمك كنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار