کد خبر: 825444
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
مراسم رونمایی از دو مجموعه کتاب کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با عنوان «حماسه‌های ایرانی» و «نیاکان ما» برگزار شد.

به گزارش اداره کل روابط‌ عمومی و امور‌ بین‌الملل کانون، به تازگی هشت عنوان کتاب غیرداستانی با محوریت تاریخ اجتماعی ایران تالیف و منتشر شده است.
بر این اساس، کودکان و نوجوانان می‌توانند با مطالعه‌ی این آثار با بخش مغفول مانده‌ای از هویت و تاریخ ایران آشنا شوند. این آثار که در زیر مجموعه‌ای به نام‌های «حماسه‌های ایرانی» و «نیاکان ما» به انتشار رسیده‌اند قرار است آغازگر آشنایی جامع و کامل مخاطبان کودک و نوجوان با بخشی از ثروت فرهنگی ایران شوند.
در همین راستا صبح روز 14 آذر و با حضور نویسندگان و تصویرگران این آثار؛ مراسم رونمایی از کتاب‌های مجموعه‌ی حماسه‌های ایرانی یعنی «دلاور و دلوار» اثر علی باباجانی، «حماسه آغاز می‌شود» اثر داوود امیریان، «پسر نان و نمک» اثر عباس جهانگیریان و «سورنا» اثر ابراهیم حسن‌بیگی برگزار شد.
همچنین مولفان و تصویرگران مجموعه‌ی نیاکان ما نیز در این جمع حضور داشتند. «قلم و تاج» سرگذشت وزیران ایرانی به قلم ابراهیم حسن‌بیگی است. «زنگ‌ها و راه‌ها» سرگذشت بازرگانی در ایران را به قلم حسین بکایی روایت می‌کند. مهدی میرکیایی داستان کتاب و کتاب‌خوانی را در کتاب «کاروان دانایی»‌ مطرح کرده است. همچنین داستان ورزش در ایران در کتاب «گوی و چوگان» نقل شده است نویسنده‌ی این اثر جمال‌الدین اکرمی است.
در مراسم رونمایی این دو مجموعه مهدی میرکیایی به‌عنوان دبیر مجموعه به ایراد سخنانی پرداخت. او به نکاتی در مورد آموزش تاریخ در ایران اشاره داشت: «از آنجا که تاریخ معمولاً برای مخاطبان کودک و نوجوان ملال‌آور است قرار بر آن شد تا با نگاهی دراماتیک و داستانی به این مقوله بپردازیم. ورود به این مبحث سبب جذاب شدن موضوع برای برنامه‌ریزان این طرح شد. البته قالب مد نظر ما قصه و داستان تخیلی نبود بلکه روایت ژورنالیستی و استناد تاریخی مد نظر ما قرار گرفت. ما تصمیم گرفتیم که پایبند به شواهد تاریخی باشیم و همین سبب بروز مشکلاتی شد.»
میرکیایی با بیان این مطلب که اغلب نویسندگان ما تنوع در شیوه‌ی نگارش را مد نظر قرار نمی‌دهند گفت: «انعطاف در قلم نویسندگان حوزه کودک و نوجوان کم است. آن‌ها قلم‌های مختلف را تجربه نکرده‌اند و با آن‌ها ناآشنا هستند. اما در دیگر کشورها نویسندگان پا را از تخیل و فانتزی فراتر می‌گذارند و به سمت متن‌های مستقیم‌تر و علمی‌تر هم می‌روند.»
او با تاکید بر تغییر خط مشی جشنواره‌های ادبی در تشویق ادبیات غیرداستانی عدم دسترسی به این دست از نویسندگان را مشکل عمده‌ی این دو مجموعه دانست.
در ادامه‌ی این مراسم عباس جهانگیریان به عنوان یکی از مولفان به شرح همکاری خود در این مجموعه پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود گفت که تاریخ تحلیل شکست‌ها و پیروزی‌ها و پاسخ به چرایی‌هاست: «آنچه ما خوانده‌ایم و فرزندان ما خوانده‌اند در زندگی ما کارآمد نبوده است و محفوظات تاریخی کمکی به ما نکرده است. تا مادامی که ما در تاریخ درباره‌ی حمله‌ی چنگیز به ایران و آثار این حمله می‌نویسیم و به دنبال تحلیل چرایی این جنگ و زمینه‌های اجتماعی یک بستر تاریخی نیستیم اشتباهات تاریخی را تکرار خواهیم کرد.»
این نویسنده و پژوهش‌گر در ادامه‌ی سخنانش سرگشتگی تاریخی را یکی از مسایل قابل طرح دانست: «بچه‌ها نمی‌دانند که بوده‌اند و در این راه هم عده‌ای سعی در پاک کردن هویت آن‌ها دارند. در این شرایط افراد نمی‌توانند با انسجام فرهنگی شکل بگیرند. لذا شکل‌گیری چنین مجموعه‌هایی سبب خواهد شد که آنان گذشته‌ی خود را بشناسند و بدانند که بر چه سکویی ایستاده‌اند.»
میرکیایی با تاکید بر این بحث تمرکز بر تاریخ سیاسی و دست به دست شدن قدرت را غلط دانست و خواستار توجه بیشتر هنرمندان به تاریخ فرهنگی و اجتماعی ایران شد.
داوود امیریان و علی باباجانی نیز از مولفان این مجموعه‌ها بودند که در این جمع حضور داشتند. داوود امیریان که این مجموعه را قابل توجه دانست گفت: «این مجموعه به دلیل چرایی اتفاق‌ها است. برای خود من مطالعه بخشی از این تاریخ جذاب و آموزنده بود و در نهایت می‌دانم که اگر ما با قوم‌ها و مردمان‌مان مهربان نباشیم همیشه بستر رخ دادن قیامی دیگر مهیا است.
در بخش دیگری از این برنامه تصویرگران این مجموعه‌های تاریخی نیز به طرح مسایل خود پرداختند. مهسا منصوری تصویرگر «دلاور و دلوار»، محمد حقانی تصویرگر «گوی و چوگان» و مسعود قره‌باغی تصویرگر «زنگ‌ها و راه‌ها» به لزوم دسترسی تصویرگران به منابع اشاره کردند و کم بودن و عدم دسترسی یا تامین هزینه‌های لازم جهت پژوهش در این حوزه را از چالش‌های حرفه‌ی خود عنوان کردند.
در پایان این مراسم و پیش از رونمایی از کتاب‌ها نیز نورا حق‌پرست مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون ضمن تشکر از مدیران قبلی این واحد خبر از تغییر رویکردهای این انتشارات داد. وی گفت: «تاکید انتشارات بر این است که فارغ از جو تجاری و عمومی بازار کتاب به سمت تولید کتاب‌های فاخری گام بردارد که نیاز فرهنگی – اجتماعی مخاطبان است. لذا متون غیر ادبی مانند متون کهن – علمی و... با نگاه به مخاطبان مختلف در صدر برنامه‌های ما قرار گرفته است و این انتشارات آماده‌ی پذیرش طرح‌های تصویرگران و نویسندگان است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار