کد خبر: 825309
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۲
به نظر کارشناسان نظامی تسلط بر حلب از لحاظ تاکتیکی باعث تکمیل دومینوی سقوط جبهه تروریست‌ها می‌شود که از سقوط سهل الغاب و ادلب شروع می‌شود و به حمص می‌رسد.
دیپلماسی ایرانی:  آزادسازی شهر حلب توسط نیروهای ارتش سوریه پیروزی بی سابقه ای برای ارتش سوریه محسوب می شود و می تواند استیلای ارتش سوریه بر پنج شهر بزرگ کشور یعنی دمشق، حمص، حماه، لاذقیه و حلب را تثبیت کند. همچنین می تواند کار مبارزه با داعش را وارد فاز تازه ای این بار در رقه و دیرالزور کند.

پیشروی های ارتش سوریه زمانی سرعت گرفت که توانست پیشروی های قابل توجهی را در حلب که جبهه آن از 19 فوریه گذشته گشوده شده است، به دست آورد. ارتش سوریه در ابتدا بر منطقه کاستیللو مسلط شد. سپس وزرای دفاع روسیه و ایران و سوریه در مسکو گردهم آمدند. در همان روزها کارشناسان نظامی توصیه کردند که می توان به حلب حمله مستقیم کرد، اما در حال حاضر به صلاح نیست به رقه و دیرالزور حمله شود. در همان روزها روس ها از ایران و حزب الله خواستند که در جنگ رقه و دیرالزور مشارکت کنند. بعد از تسلط اخیر ارتش سوریه بر بخش شمالی مناطق شرقی حلب، فقط منطقه جنوبی به سمت فرودگاه که نیروهای مخالف سوری در آن جا متمرکز شده اند، باقی مانده است.

امروز با نگاهی به جنگ های عراق و سوریه، و بعد از آن که داعش بسیاری از مناطق موصل را از دست داد و نیروهای مسلح آن به سمت رقه آواره شدند، اکنون لازم است که ارتش سوریه به همراه دوستانش، در راس آنها حزب الله، خود را آماده آغاز جنگ در رقه کند. اما قبل از ورود به این مرحله باید اقدامات ضروری که بازپس گیری ادلب و سهل الغاب جزء آنها است، انجام شود تا بتوان وارد جنگ اصلی شد.

به نظر کارشناسان نظامی تسلط بر حلب از لحاظ تاکتیکی باعث تکمیل "دومینوی سقوط" جبهه تروریست ها می شود که از سقوط سهل الغاب و ادلب شروع می شود و به حمص و دیر الزور می رسد.

بعد از این مرحله ارتش سوریه می تواند به فکر بازسازی و تجهیز نیروی دفاعی خود بیفتد و به سمت رقه و شکست محاصره دیر الزور برود. در این رابطه می تواند به حمایت سپاه پنجم موسوم به "اقتحام" نیز حساب کند تا رقه را تصرف کند.

سوالی که در این جا مطرح می شود این است که چگونه شد که جنگ شرق حلب تسریع شد؟

یکی از دلایل به پیشنهاد ترکیه بر می گردد که گفت حاضر است وارد جنگ رقه و پاکسازی آن از لوث داعش شود. هنوز نتایج سیاسی چنین اقدامی از سوی ترکیه مشخص نیست، پرسش های متعددی در این زمینه مطرح است: ارتش ترکیه چگونه می تواند هزینه این ورود نظامی را بپردازد و چگونه می تواند وارد خاک سوریه شود؟ بعدا چه کسی از آن خواهد خواست که از سوریه خارج شود؟

یک کارشناس نظامی خبره سوری که اطلاعات بسیاری دارد و نخواست نامش فاش شود، در این باره گفت که ارتش سوریه تصمیم قاطعی گرفته که اجازه ندهد ترک ها وارد جنگ رقه شوند. ارتش سوریه پیام های اولیه خود را نیز در مخالفت با این کار با بمباران ارتش ترکیه در منطقه الباب (منطقه ای با اهمیت استراتژیک بالا که در ورودی ترکیه به سوریه واقع شده است) فرستاد و به شکلی به طرف ترکی گوشزد کرد که ورود به خاک سوریه می تواند به جنگ دو ارتش ترکیه و سوریه که مورد حمایت روسیه است، بینجامد.

همچنین ارتش سوریه در جنگ رقه خود را در تنگنا دید برای همین به کمک روس ها در پایان دادن به جنگ حلب سرعت بخشید تا بتواند فرصتی برای از سرگیری جنگ رقه داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار