کد خبر: 825243
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵
افزايش نگراني‌هاي غرب

حضور مردي به نام دونالد ترامپ در كاخ سفيد، چالش هاي عميق بين المللي با محوريت غرب آسيا و شمال آفريقا، تمايلات روزافزون روسيه و چين براي تصميم گيري هاي خرد و كلان بين المللي، افزايش گرايش كشورها به سمت سياست هاي ضدهژمونيك امريكا، چشم انداز شكست داعش و تروريسم سازمان يافته در غرب آسيا و ... سبب شده تا جهان شاهد دور جديدي از تحولات شود و كشورها هم متعاقب آن تصميمات جديدي در ائتلاف ها و اتحادهاي خود بگيرند.

تركيه از جمله اين كشورها است كه طي ماه هاي گذشته با تغييرات كلاني مواجه بوده و رويكردهاي ديگرگوني را اتخاذ كرده است. تقابل ابتدايي اين كشور با روس ها خيلي زود تغيير كرد و به نزديكي دو طرف تبديل شد. به گونه اي كه برخي از تحولات منطقه مي تواند محصول توافق بين اين دو و ديگر متحدان روسيه باشد.

سفرها و تماس هاي ديپلماتيك بين دو طرف به قدري افزايش پيدا كرده است كه متحد سنتي تركيه را با نگراني مواجه كرده است. در حال حاضر امريكا و اروپا نزديكي بين مسكو – آنكارا را براي خود چالش مي دانند بويژه كه سياست هاي غرب با تركيه در خاورميانه با اختلافات استراتژيك همراه شده است.

در ادامه سفرهاي ديپلماتيك دو طرف قرار است به سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه به تركيه سفر كند و در زمينه هاي مختلف به گفت‌وگو با دولتمران اين كشور بپردازد. بر اين اساس وزیر خارجه روسیه روز پنج شنبه برای شرکت پنجمیم نشست مشترک برنامه ریزی های استرتژیک روسیه و ترکیه به آلانیا می رود.

بنا بر اطلاعیه وزارت خارجه روسیه، مبارزه با تروریسم بین المللی به ویژه در سوریه و همچنین یافتن راهکارهای سیاسی بحران در سوریه با تمرکز بر ایجاد گفتگوهای ملی در این کشور بر مبنای اصول پذیرفته شده حقوق بین الملل از موضوعات اصلی گفتگو ها در این دیدار خواهد بود.

همزمان عمليات ارتش سوريه در حلب گام هاي نهايي خود را بر مي دارد. طي روزهاي آينده انتظار مي رود كه اخبار خاصي از اين حوزه شنيده شود كه همراه با موفقيت هاي دمشق خواهد بود. اين موضوع نمي تواند خبر خوش آيندي براي امريكا و اروپا باشد. در همين حوزه قرار است ديداري بين جان كري وزير امور خارجه امريكا و سرگئي لاوروف صورت بگيرد. امريكا به دنبال كاهش قدرت و نفوذ روسيه در سوريه و منطقه غرب آسيا است.

وزیر خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد که مسکو آماده مذاکره و گفتگو با ایالات متحده آمریکا بر سر خروج کامل شبه نظامیان از شرق حلب است.

لاوروف در کنفرانسی مطبوعاتی با پائولو جنتیلونی همتای ایتالیایی خود در رم، بر لزوم پایبندی به قوانین بشر دوستانه در برخورد با اوضاع حلب تاکید و خواستار اجرای قطعنامه های سازمان ملل متحد در خصوص پایبندی به جداسازی مخالفان مسلح (به اصطلاح میانه رو) از گروه های تروریستی و آغاز عملیات سیاسی برای دستیابی به حل بحران سوریه بدون هیچ پیش شرطی شد.

لاوروف درباره ارسال کمک های بشر دوستانه به حلب نیز گفت :« مسیر کاستلو برای ارسال کمک ها خطری ندارد و گروه های تروریستی امکانات لازم را برای حمله به کاروان کمک های بشر دوستانه در این مسیر ندارند.»

لاوروف تصریح کرد: قطعنامه 2254 شورای امنیت خواستار آغاز مذاکرات درباره روند سیاسی سوریه بدون قید و شرط شده است و درخواست برکناری بشار اسد رئیس جمهور سوریه از قدرت غیر قابل قبول است. وي همچنین خواستار تحقیق در خصوص گزارش ها درباره اوضاع حلب و خودداری از توجه به گزارش ها از طرف جهات مشکوکی چون دیده بان حقوق بشر سوریه در لندن شده است.

وی با حمایت از پیشنهاد استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در سوریه ، در خصوص اخراج جبهه تروریستی النصره از حلب افزود کسانی که مانع از اجرای آن می شوند کسانی هستند که حضور تروریست ها در حلب در راستای منافع انان قرار دارد.

جنتیلونی نیز تاکید کرد: هیچ راه حل نظامی برای بحران سوریه وجود ندارد و این را از سه سال پیش گفته بودم و هنوز نیز می گویم.وی بر لزوم بکارگیری همه تلاش ها برای انتقال کمک ها به حلب و نقش فعال روسیه در این خصوص تاکید کرد و حمایت از طرح دی میستورا برای اخراج تروریست های مسلح از حلب را ضروری دانست.وزیر امور خارجه ایتالیا مچنین ابراز امیدواری کرد که بتواند در حل بحران لیبی و توقف هجوم مهاجران به اروپا از طریق سواحل لیبی سهیم باشد.

اروپا نيز اين چشم انداز و آزادي حلب از دست تروريست ها را با نگراني دنبال مي كند در همين زمينه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی تاکید کرد: من بر این باورم که سقوط شهر حلب و تسلط نیروهای دولتی بر این شهر موجب پایان جنگ در سوریه نخواهد شد.

موگريني در اين موضع از «سقوط» شهر حلب سخن به ميان آورده نه از آزادسازي آن. وی در کنفرانسی در شهر رم درباره جنگ که با حضور استفان دی میستورا نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه برگزار شده بود، تصریح کرد: معتقدم که سقوط حلب، جنگ سوریه را پایان نخواهد داد.

ارتش سوریه به بزرگترین پیروزی های خود از سال 2011 میلادی تاکنون در برابر تروریست ها دست یافته و موفق به آزادسازی مناطق شرقی حلب شده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار