کد خبر: 825177
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
حجت‌الاسلام تویسرکانی:
حجت الاسلام تویسرکانی گفت: امام خامنه ای عزیز فرموده اند که این تقسیم بندی های اصلاح طلبی و اصولگرایی را قبول ندارند و طبق فرمایش ایشان، ما باید دوقطب انقلابی گری و غیرانقلابی گری را در جامعه پیاده سازی کنیم.
آرامش نگاهش و اقتدار کلامش همیشه زبانزد اطرافیان است؛ رسم زیبایی دارد که وقتی از امام خامنه ای می گوید بی درنگ "عزیز" را زمزمه می کند. مسئولیت معاونت تربیت و آموزش عقیدتی- سیاسی سپاه را در کارنامه اش دارد و از سال 91 به عنوان مسئول نمایندگی ولی فقیه در سازمان بسیج منصوب شده است.
 به گزارش خبرگزاری بسیج، با حجت الاسلام تویسرکانی در گفت و گویی تفصیلی با موضوعاتی چون نقش بسیج در مقابله با نفوذ، آمادگی بسیج برای تحقق بخشی به اقتصاد مقاومتی و استفاده نکردن دولت از این ظرفیت مردمی، تلاش برای پیاده سازی دوقطب انقلابی گری و غیرانقلابی گری در جامعه و حذف جناح بندی های سیاسی، نتایج ریاست جمهوری آمریکا و تاثیرات بر کشورمان، سران فتنه و ... به گفت و گو نشستیم.

در خصوص اهمیت مقابله با جنگ نرم دشمن و نقش ابلاغی که به بسیج شده است، بخشی از این جنگ نرم مربوط به پروژه نفوذ می شود که مصادیق مختلفی در فضای رسانه ها و در فضای فرهنگی می تواند داشته باشد؛ به نظر شما چه کاری در این زمینه توسط بسیج می تواند صورت بگیرد؟ شما چه راهبردی برای بسیجیان سراسر کشور و رسانه های انقلابی در زمینه مقابله با پروژه نفوذ دارید؟

بزرگان ما و امام خامنه ای عزیز سخنان زیادی در خصوص اهمیت جنگ نرم بیان فرموده اند و جنگ نرم را ابزاری برای تغییر باورها و ارزش ها توصیف نموده اند. امروزه رهبری می فرمایند که مکانیزم یک کلمه فرهنگی است و اگر بسیج می خواهد با تهدیدات نرم با موفقیت مقابله کند، اولین گامش رصد دشمن است؛ یعنی ما باید یک بخش اطلاعات فرهنگی، سیاسی اجتماعی و... قوی داشته باشیم و اگر می خواهیم با دشمن مبارزه کنیم باید دشمن را به خوبی بشناسیم و بدانیم که از چه دریچه ای قصد نفوذ دارد. حضرت امام خامنه ای عزیز، نفوذ را پنج بخش کرده اند و به اعتقاد ایشان، نفوذ می تواند در ابعاد نظامی، امنیتی، اقتصادی،سیاسی و فرهنگی وجود داشته باشد و در این تقسیم بندی نفوذ، همه موارد را توضیح داده اند اما خطرناک ترین مورد را نفوذ فرهنگی دانسته اند. نفوذ امنیتی هم مهم است اما ما در این زمینه اقتدار داریم و در مورد نفوذ اقتصادی باید گفت که دشمن تلاش دارد تا در سیستم اقتصادی کشور اختلاف وارد کند.

بسیج متولی اصلی برای مقابله نفوذ است

نفوذ سیاسی یعنی شخصیت ها و نخبگان درجه یک کشور را تحت تاثیر محاسبات خود قرار دادن و در تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها دخالت کردن اما امام خامنه ای، خطرناک ترین نفوذ را نفوذ فرهنگی دانسته اند و بسیج متولی اصلی برای مقابله با این نوع نفوذ است و برای همین هم بسیج به دنبال تشکیل یک اطلاعات فرهنگی گسترده در سطح کشور است.

یکی از مهمترین کارهای وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه مقابله با نفوذ است. مثلا جاسوسی هایی پیشرفته در مسائل هسته ای و غیرهسته ای،مسائل امنیتی کشور و پروژه مسائل موشکی ما و .... که دشمن تلاش می کند که در آنها نفوذ کند، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه با آنها مقابله می کند، البته در برخی موارد دشمن موفق به نفوذ شده است و برای مثال می توان به ترو دانشمندان هسته ای اشاره کرد که براثر پروژه نفوذ، این کار صورت گرفته است که در این نوع نفوذ، دشمن با کسب اطلاعات دانشمندان،موفق به ترور آنها شد.

از نظر شما،مبادی نفوذ فرهنگی چیست؟

مبادی نفوذ فرهنگی، رسانه است و بسیج یکی از وظایفش رصد خط نفوذ در رسانه هاست. رسانه ها شامل رسانه های دیداری، شنیداری و گفتاری می شوند. مثلا بسیج باید شبکه های مجازی،ماهواره ها، اینترنت و جاهایی که دشمن قصد نفوذ در آن را دارد، رصد و حضور پیدا کند و قطعا اگر بسیج رصد خوبی نداشته باشد در انجام این ماموریت مهم، توفیقی به دست نخواهد آورد. مهمترین مهره نفوذ فرهنگی توسط رسانه ها صورت می گیرد و به جرات می توان گفت که بعد از رحلت امام(ره)، امام خامنه ای عزیز به عنوان رهبرانقلاب، بیشترین حساسیت ها را نسبت به مطبوعات و رسانه ها داشته اند و در این مورد، خیلی جدی،فعال و پیگیر هستند، چون معتقدند که رسانه به معنای عامش، اگر کنترل و نظارت نشوند، می توانند مقدمه براندازی نظام را فراهم کنند که خروجی اش را در فتنه سال 88 دیدیم؛ یعنی این حساسیت براساس عقل، تجربه و جامعه شناسی امروز است.

بعد از اینکه رصد رسانه ها توسط بسیج صورت گرفت، باید این خط به افکار عمومی معرفی شود؛ یعنی خط بزک دشمن در رسانه ها و شبکه های اجتماعی رصد می شود، مانتیور می شود و به اطلاع افکار عمومی می رسد. چه انتظاری می توان از نهادها و دستگاه هایی همچون قوه قضائیه برای برخورد،مجلس برای اصلاح قانون مطبوعات و دولت برای رسیدگی داشته باشیم که در این امر به کمک بسیج بیایند؟

مهمترین توقع ما از مسئولین این است که به ما به چشم یک حزب و گروه سیاسی نگاه نکنند؛ وقتی که به بسیج به چشم یک حزب سیاسی نگاه شود، به طور طبیعی برخورد با بسیج یک برخورد سیاسی و جناحی می شود. این باعث می شود که بسیج از کارکرد خودش خارج شود و مسئولین از ظرفیت بسیج استفاده نکنند و دشمن در اهداف خودش که قرار است که بسیج با آن مقابله کند، موفق شود. البته هم مسئولین بسیج و هم مسئولین دولتی و دستگاه های قوه قضائیه و مقننه در این موضوع نقش دارند و باید به آن راهبردهایی که مقام معظم رهبری در خصوص بسیج ابلاغ فرمودند پایبندی نشان دهند.

عدم استفاده دولت از ظرفیت بسیج در تحقق بخشی به اقتصاد مقاومتی

مثلا در اقتصاد مقاومتی راهبرد حضرت آقا این بوده است که دولت از ظرفیت بسیج استفاده کند اما تا به امروز اتفاقی نیفتاده است. بسیج ظرفیت بالایی دارد و حتی برنامه های متعددی هم در خصوص تحقق بخشی اقتصاد مقاومتی توسط بسیج به دولت ابلاغ شده و جلساتی هم برگزاری شده اما نتیجه ای نداشته است. واقعا این سوال مطرح است که چرا دولت از ظرفیت بسیج در اقتصاد مقاومتی استفاده نمی کند؟ تحقق اقتصاد مقاومتی بدون مشارکت بسیج محال است و این را باید همه بدانند. نه فقط تحقق اقتصاد مقاومتی، بلکه تحقق هر هدفی از اهداف انقلاب اسلامی بدون مشارکت بسیج شدنی نیست و حذف بسیج یعنی ناکامی مطلق در رسیدن به اهداف انقلاب اسلامی.

ما می بینیم که در کشور، در تحقق بخشی به اقتصاد مقاومتی به صورت کلیشه ای عمل می شود و ما چیزی که در اقتصاد مقاومتی می بینیم، فقط شعار است و عملی در آن مشاهده نمی شود.

آسیب بزرگ کشور ما این است که شعاری عمل می کنیم؛ هم اصولگرایان و هم اصلاح طلبان شعارهای خوبی می دهند اما عمل ندارند و این در حالی است که قرآن مجید می فرماید: کسانی که شعار می دهند و عمل نمی کنند بزرگترین دشمن خدا هستند.

لزوم پیاده سازی دوقطب انقلابی گری و غیرانقلابی گری در جامعه با نگاه مقام معظم رهبری

رهبرانقلاب بارها فرموده اند که این تقسیم بندی های اصلاح طلبی و اصولگرایی را قبول ندارند و تقسیم بندی باید انقلابی باشد. چرا حتی جناح های مدعی ارزشی در کشور هم نمی آیند تا دوقطبی سازی انقلابی و غیرانقلابی را در جامعه پیاده کنند؟ خبرگزاری بسیج باید در زمینه دوقطبی سازی جامعه از نظر انقلابی و غیرانقلابی، تلاش کند. یک نفر در جامعه ، دوقطبی چپ و راست را مطرح کرد و همان یک نفر، دوقطبی چپ و راست را تبدیل به 4 جناح کرد که شامل جناح های راست سنت ومدرن، جناح چپ جدید و چپ مدرن می شود. روزنامه "سلام" نماد چپ مدرن، روزنامه "کیهان" در یک برهه ای نمادچپ سنتی،"همشهری" نماد راست مدرن و "رسالت" نماد راست سنتی شد.

بنده معتقدم که این طراحی براساس اصول غربی بوده و غلط است و ما هنوز هم درگیر این طراحی هستیم. این تقسیم بندی ها را انجام دادند و آدم ها را براساس نقشه خودشان در فایل های مشخص قرار دادند تا وقتی یک فردی حرف زد، طرف و جناح مقابل حرف آن را قبول نکند. ما باید دوقطب انقلابی گری و غیرانقلابی گری را با نگاه مقام معظم رهبری در جامعه پیاده سازی کنیم. امام خامنه ای فرمودند که انقلابیون ممکن است که کسی اول قطار باشد و دیگری آخر قطار و مهم این است که همه سوار قطار هستند.

خب براساس انتخابات ریاست جمهوری امریکا، آن طور که رسانه های غربی به آن مانور می دهند و نتایج این انتخابات را تحت عنوان یک شوک یاد می کنند . شما این فضا را چطور می بینید؟ آیا با انتخاب ترامپ، تغییری در سیاست های امریکا نسبت به کشور ما صورت می گیرد؟

ببینید، مسلمانی که فرهنگ قرآنی بر افکارش حاکم است، نسبت به کافران و ظالمان نگاه بدبینانه دارد و خوش بینانه و سطحی به این ها نگاه نمی کند. قرآن مجید به ما دستور می دهد که از تمام رفتارهای ظاهری دشمن عبور کنیم و به باطنش راه پیدا کنیم. اسم این حرکت از نظر قرآن، بصیرت است؛ بصیرت یعنی عبور از ظاهر و رسیدن به باطن. بصیرت یعنی کشف واقعیت ها.

در مورد دشمن، تعبیری مقام معظم رهبری این است که این دولت ها نماد های یک شبکه صهیونیستی جهانی هستند که این ها را مدیریت می کنند؛ یعنی قطعا این وضعیتی که در آمریکا پیش آمد و این مناظره بین این دو طرف و این افشاگری ها که خیلی ها هم در داخل کشورما ذوق زده شدند و تعابیر خاصی داشتند، هدایت شده بود. اگر این اتفاقات بعد از انتخابات امریکا در این کشور رخ نمی داد، 10 سال دیگر منجر به انقلاب واقعی در آمریکا می شد و این ها با این برنامه ریزی، انقلاب 10 سال آینده را مدیریت کردند. ترامپ نماد آن شبکه است روی کار آمده است و از آن ساختار لیبرال دموکراسی حمایت می کند. حتی ممکن است که در برخی مناظره هایشان هم به ساختار لیبرال دموکراسی حمله کرده است که این هم بخشی از آن پروژه است.

آمریکا یعنی شیطان بزرگ

برخی به ما ایراد می گیرند که چرا شما این قدر بدبین هستید. بدبینی ما یک بدبینی قرآنی است. امام اسم این ها را شیطان گذاشته است، شیطان یعنی کسی که در تصور شما، بهترین تلاش ها را برای شما انجام می دهد ولی هدف شری را دنبال می کند. دوران تاثیرگذاری ساختار مبتنی بر لیبرال دموکراسی گذشته است و ساختار مبتی برمارکسیم و سوسالیسم هم گذشته و دوران بازگشت به اسلام است. این ها تلاش می کنند این دوران به تاخیر بیفتند و به وجود آوردن داعش، برای این تاخیر رجعت مردم به اسلام است. یعنی داعش را درست کردند تا مردم به اسلام برنگردند.

برخی در فضای رسانه های داخلی، تیترهای زیادی می زدند. مثلا پیروزی پوپولیست و ثروت بر عقل و خرد، جهان متحیر و... این دفاع برخی رسانه ها از چهره ای که معمار تحریم های ایران و خالق داعش بوده است، به دنبال چه هستند؟

امام خامنه ای عزیز فرموده اند که ریشه این نوع رفتار ها از نفس افتاده ها، دنیا طلبان و وابستگان می توان دید. کسانی که این چنین هستند یا از نفس افتادن یا دنیا طلب هستند و یا وابسته. برخی رسانه ها پول می گیرند و جاسوسی فرهنگی می کنند و حتی برخی ماهانه حقوق دریافت می کنند تا امریکا را بزک کنند. اگر از نفس افتادگی و دنیاطلبی و وابستگی نباشد و براساس عقل فطری و طبیعی، هیچ عاقلی از سیستم امریکا دفاع نمی کند، نه مسلمانان و نه هیچ عاقلی. وقتی که این کشور با این ورشکستی اقتصادی، ناهنجارهای اجتماعی و این فروپاشی اصول بنیادی خانوادگی و همچنین با این وضعیت حضور نظامی در کشورهای جهان مواجه است، هیچ عاقلی از سیستم امریکا دفاع نمی کند. دفاع برخی در داخل کشور ما از این گروه در امریکا واقعا باعث تعجب است.

حقییتش این است که ساختار لیبرال دموکراسی باعث شکاف های وسیعی در میان طبقات اجتماعی مردم امریکا شده است و مردم امریکا نسبت به این ساختار دل زده شده اند و دنبال یک ساختار جدید هستند. امام خامنه ای هم پیش بینی نموده اند که ساختار آمریکا در سال های آینده با فروپاشی روبرو می شود.

برخی از تعابیر دیگر هم در این سوی جریان نسبت به انتخابات امریکا داشتیم مبنی بر اینکه اگر چه نتیجه انتخابات باعث شد که «نه» به سیاست حاکم واشنگین باشد و این هم تصمیم و محصول مردم امریکا بوده است. در مورد این موضوع، فضا را چطور می بینید و آیا مردم امریکا در این موضوع دخیل بودند یا همین رخداد هم مهندسی شده بوده است؟

اگر بحث مردم باشد، الان رای اکثریت با کلینتون و رای الکترال ترامپ بیشتر بود اما اکثر مردم به کلینتون رای دادند. برخی مردم اعتراض کردند و می گویند این ساختار را به هم بزنیم و عدم برابری در این دموکراسی امریکایی وجود دارد. افرادی که به خیابان های آمریکا آمده اند، طرفداران ترامپ و کلینتون هستند. یک آدمی که هیچ گونه از شاخص های اخلاقی، فکری، عقلانی و تدبیری مدیریتی بر ریاست جمهوری را ندارد و یک دیوانه است، چگونه رئیس جمهور یک کشور می شود؟ این دیوانه را روی کار آوردند تا بر شورش های اجتماعی مدیریت کنند.

اتفاقی که اخیرا در مجلس شورای اسلامی افتاده است، رای اعتماد به سه وزیر بود. خیلی ها معتقد بودند که در همان تعریف انقلابی و غیرانقلابی اگر یک جمعیت خیلی محدود ولی همدل و همفکر با همدیگر اجتماعی تشکیل دهند چه بسا که بهتر از این باشد که ما به لحاظ کمی گسترده باشیم و بر سر یک موضوعی اجماع کنیم. این اتفاق نیفتاد و خروجی اش این بود که از سه وزیر، دو نفر از آنها که حداقل مواضع صریحی در موضوع فتنه دارند، رای اعتماد بگیرند. آیا مجلس می تواند ادعا کند که فتنه خط قرمز ما نیست؟ چه نمره ای به نمایندگان می دهید؟

رای اعتماد به این سه وزیر از یک جنبه خوب بود و آن اینکه، دولت روحانی برای ناکامی هایش دیگر بهانه ای ندارد. مردم متوجه می شوند که این خط سیاسی در اداره کردن جامعه با این رکود عجیبی که بر چرخش مسائل اقتصادی حاکم است و یا مسائل فرهنگی، سیاسی وهمچنین آینده مبهم برجام، خوب نیست و این در حالی است که همه دستگاه ها با دولت همکاری می کننداما متاسفانه می بینیم که رئیس جمهور تعابیر خوبی در خصوص منتقدان خود نمی برند و آنها را بی سواد و بی شناسنامه عنوان می کنند.

از منظر دیگر، این رای اعتماد به این سه وزیر، یک زنگ خطر بود. یک جریان در میان مسئولین داریم که معتقدند که فتنه سال 88 یک دعوای خانوادگی بوده است و باید آن را حل کنیم، این در حالی است که امام خامنه ای هم فرموده اند که از فتنه88 به راحتی عبور نمی کنند. مثلا مطهری هم در خصوص رفع سران فتنه گفته است که چون نظر مقام معظم رهبری بر حصر است، کسی نمی تواند به این موضوع ورود پیدا کند. ما هیچ کتمانی نداریم. بله. هم نظر مقام معظم رهبری بر حصر است و هم نظر دلسوزان انقلاب اسلامی و ما حصر سران فتنه را یک رافت می دانیم. اگر به سمت محاکمه بروند، این آقایان باید در خصوص آن همه جنایت هایی که در سال 88 شد و در خصوص کشته ها و زخمی ها و خسارت به اموال عمومی و مسائل اقتصادی کشور و بردن ابروی نظام و... پاسخگو باشند.

توبه و اعلام برائت سران فتنه موجب رافت آنها می شود

ما هم معتقدیم که اگر سران فتنه توبه کنند و برائت بجویند مورد رافت قرار می گیرند و بدون برائت و اظهار ندامت و توبه، عفو این ها خردمندانه نیست. انتخاب سه وزیر که اعلام برائت در خصوص حمایشتان از فتنه 88 نکرده اند، یک زنگ خطر است که اگر سیستم های نظارتی و کنترلی در کشور موضوع فتنه را به عنوان یک خط قرمز مورد ملاحظه قرار ندهند، قطعا اصحاب فتنه در امور کشور قرار می گیرند.

چندین ماه به زمان انتخابات ریاست جمهوری زمان داریم و دولت یازدهم، ماه های آخر مدیریتش را طی می کند. همیشه موضوع بر سر وحدت نیروهای انقلابی خارج از جناح بندی ها در انتخابات بوده است. توصیه شما به جریان ها چیست؟

من معتقدم که انتخابات ریاست جمهوری کشورمان باید یک انتخابات انقلابی برعلیه کج روی ها، انحرافات و آسیب ها باشد. این فساد گسترده در سیستم مدیریتی کشورمان،فساد در بانک ها و این اشرافی گری در مسئولین ،فیش های نجومی و این وضعیتی که در داخل کشور می بینیم برای حفظ خط روشن انقلاب اسلامی نیاز به یک انقلاب دارد. کسانی در آینده باید سکان دار مسئولیت بشوند که با همه وجودشان مبارزه جدی کنند.ما احتیاج به یک تحول واقعی و همه جانبه داریم و باید برخی از این پیرها و قدیمی ها کنار بروند و یک نسل جوان انقلاب اسلامی به میدان بیاید. نفس های تازه و گام های محکم و افکار جدید، خلاقیت های مبتکرانه مبتنی بر اندیشه امام خامنه ای می خواهیم و با این رویکرد باید رئیس جمهور آینده کشور به صحنه وارد شود و انقلاب اسلامی را با همه ارزش هایش به دنیا معرفی کند.

دولتی می خواهیم که با فساد مقابله کند

احساس می کنم که اصولگران و اصلاح طلبان و انقلابیونی که برای این انقلاب دل می سوزاند، باید به این میدان بیاید. فضا آماده است و اگر در این راستا حرکت نکنیم،این فسادها باعث بی اعتمادی مردم می شود. این چیزهایی که در رسانه ها گفته می شود یک ضربه هایی است که اثرات جبران ناپذیری به اعتماد مردم وارد کرده است. مردم باید ببینند که انقلاب اسلامی در مسیر خودش است. هر مسئولی که دچار فساد شده است باید مجازات علنی در کشور شود و این فرهنگ امام علی(ع) در حکومت داری است. یعنی مسئول باید جرات فساد و خطا و تخلف و جرم را به خودش ندهد و اگر رویکرد تحولی نداشته باشیم، در مسیر پیشرفت یک مقدار دچار توقف می شویم.

خبرنگاران خبرگزاری بسیج واقعا با آن نگاه بسیجی وار و آن فرهنگ بسیج که در پایگاه های بسیج است و بدون هیچ چشم داشتی در عرصه رسانه تلاش می کنند. اگر نکته ای برای این خبرنگاران بسیجی دارید، بفرمایید.

از شما و اعضای خبرگزاری بسیج تشکر و قدردانی می کنم که در این مجموعه زحمت می کشید و این فضای جدید و جذاب را به وجود آورده اید. من انتظارم از خبرگزاری بسیج دو چیز است؛ اول اینکه در تبیین اندیشه ها و گفتمان رهبرمعظم انقلاب اسلامی تلاش مبتکرانه داشته باشید و صرفا یک تلاش کلیشه ای نباشد و باید قبول کنیم که مجموعه های ارزشی نتوانستند در این خصوص، حق مطلب را ادا کنند. نکته دوم اینکه انتظار ما از خبرگزاری بسیج این است که مشکلات موجود در کشور و همچنین نقاط قوت موجود را عینا منعکس کند و یک آینه تمام نمای مسئولین کشور و همچنین نقطه وصل بین مردم و مسئولین باشد. مثلا ما در آسیب های اجتماعی مثل طلاق، اعتیاد، فرار از خانه و... کم کار کرده ایم و نیاز است که خبرگزاری بسیج در این خصوص وارد شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار