کد خبر: 825169
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۱
برای اولین بار از شبکه مستند پخش می شود؛
شبکه مستند سیما برای اولین بار مستند «آن معلم بی استاد» را روانه آنتن تلویزیون می کند که زنده یاد علی حاتمی فیلمنامه نویس و کارگردان فقید سینما و تلویزیون ایران را به روایت بازیگران سرشناس فیلمهایش از جمله انتظامی، مشایخی، نصیریان، رشیدی و کشاورز معرفی می کند.
سیدوحید حسینی تهیه کننده و کارگردان «آن معلمِ بی استاد» درباره این مستند توضیح داد: این اثر به یادِ علی حاتمی ساخته شده و نامِ فیلم از عنوانِ مقاله ای از بهرام بیضایی در وصفِ حاتمی گرفته شده است.
وی افزود: این فیلم در واقع گرامیداشتِ علی حاتمی -کارگردانِ مؤلفِ سینمای ایران- است به روایتِ هنرمندانِ بزرگی که با او همکاری داشته اند و در آن به ویژگی های آثارِ حاتمی از جنبه های مختلف نظیر متن، موسیقی، گریم، صحنه آرایی، دوبله، بازیگری و .... اشاره شده است.
حسینی درباره انگیزه هایش از ساخت این مستند گفت من و همسرم (محدثه گلچین عارفی) همیشه به فیلمهای علی حاتمی علاقمند بودیم. فیلمهایش را چندین بار دیده بودیم و دیالوگ هایش ورد زبانمان بود و همیشه دوست داشتیم ارادتِ خود را نسبت به او ابراز کنیم. این فیلم بهانه ای شد برای این ادایِ احترام.
این مستندساز با اشاره به اینکه در سالِ 1392 به پیشنهادِ بنیاد سینمایی فارابی مشغولِ ساختِ کلیپ هایی برای بزرگداشتِ پنج بازیگرِ سریالِ «هزاردستان» و گرامیداشتِ علی حاتمی شده اند، ادامه داد: به این بهانه به سراغِ هنرمندانی رفتیم که با علی حاتمی همکاری کرده بودند. بعد از آن، این کار را گسترش دادیم و تصمیم گرفتیم فیلمِ جامع تری به یادِ علی حاتمی تهیه کنیم. این پروسه تا زمستانِ 1394 طول کشید و بعد از تکمیل شدنِ مصاحبه ها و تهیه آرشیو تدوین آغاز شد و در پاییزِ 1395 که بیستمین سالگردِ درگذشتِ علی حاتمی است آماده پخش شد.
وی درباره شخصیت های برجسته ای که در «آن معلم بی استاد» حضور دارند، بیان کرد: فیلم مصاحبه محور است و به مرورِ آثارِ حاتمی می پردازد. عزت الله انتظامی، جمشید مشایخی، علی نصیریان، داوود رشیدی، محمدعلی کشاورز، منوچهر اسماعیلی، ناصر طهماسب، حسین علیزاده، احمد بخشی (کارگردان و دستیارِ علی حاتمی)، عبدالله اسکندری، ارسلان کامکار، حجت شکیبا ( نقاش) و محمود بصیری این فیلم را روایت می کنند.
حسینی در پایان گفت: فیلم های حاتمی حس و حال و ویژگی های یگانه ای دارند. بیانِ این یگانگی هدف اصلیِ این مستند بوده  است که گاهی به شکلِ خاطره بازی و ادای دین و گاه با ذکرِ ویژگی های ساختاری و شیوه های شخصیِ کارِ حاتمی ارائه شده است.
عواملِ این فیلم مستند عبارتند از کارگردان: سید وحید حسینی و محدثه گلچین عارفی، تدوین: ایمان نیک بین، دستیار کارگردان: امیر مسعود حسینی، مشاور پروژه: محمد پرویزی، مدیر تولید: مینا مدرسی، عکس: مریم سرتیپی، خوشنویس: استاد ناصر رحیمی، تهیه کننده: سید وحید حسینی، پاییز 1395.
علی حاتمی کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کننده شناخته شده سینما و تلویزیون ایران متولد ۲۳ مرداد ۱۳۲۳ در تهران بود و آثار ماندگاری از جمله «دلشدگان»، «مادر»، «کمال‌الملک»، «هزاردستان» و... را خلق کرده است. وی همسر زهرا حاتمی و پدر لیلا حاتمی است و در ۱۵ آذر ۱۳۷۵ در اثر بیماری سرطان در تهران در گذشت.
شبکه مستند در آستانه بیستمین سالگرد درگذشت زنده یاد حاتمی «آن معلم بی استاد» را یکشنبه 14 آذر ساعت 22 برای اولین بار روانه آنتن می کند. این مستند دوشنبه 15 آذر ساعت 9:30 مجدد از شبکه مستند پخش می شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار