کد خبر: 825079
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷
مدیر امور اجتماعی و مشارکتهای مردمی شهرداری اصفهان :
از سال 1992 تا به اکنون هر سال 3 دسامبر یا 12 آذر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان روز جهانی معلولین اعلام شده است .

هدف از تعیین این روز ارتقاء رشد اذهان عمومی درباره مسائل مربوط به معلولیتهای مختلف و افزایش آگاهی هایی بوده است که می بایست از مسئله پیوستن افراد معلول در تمامی جنبه های سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی زندگی منتج شود.

هم اکنون بیش از 500 میلیون نفر به دلیل نقص در سیستم روانی ، مغزی ، جسمی یا حسی از معلولیت رنج می برند . اینان هر کجا که باشند و در هر نقطه از دنیا که به سر می برند به دلیل موانع ظاهری و یا اجتماعی با محدودیتهایی در زندگی خود مواجه هستند.

مدیریت امور اجتماعی و مشارکتهای مردمی شهرداری اصفهان از جمله مجموعه مدیریتهای فعال شهری است که در راستای بهبود شرایط برای معلولین شهر اقدامات چشم گیری را به ثمر رسانده است . فرصت را غنیمت شمرده تا به بهانه روز جهانی معلولین با مسعود مهدویان فر مدیر این مجموعه گفت و گویی داشته باشیم.

آقای مهدویان فر چه تعداد معلول ( زن یا مرد ) در شهر اصفهان زندگی می کنند ؟

در شهر اصفهان حدود 100 هزار نفر معلول وجود دارد که تقریبا 50 درصد از این جمعیت را مردان و 50 درصد آن را زنان تشکیل می دهند. این معلولیتها شامل جسمی و حرکتی ، اعصاب و روان ، بینایی و شنوایی در درجات مختلف از خفیف تا شدید می شود و طبق آخرین آمارهای موجود چیزی در حدود 27000 نفر از این افراد تحت پوشش نهادهای متولی می باشند.

تا به حال در راستای مرتفع نمودن مشکلات و بهبود شرایط معلولین چه اقداماتی انتجام داده اید ؟

یکی از مسائل مهم در مدیریت اسلامی شهرها برقراری عدالت در دسترسی به خدمات شهری است به گونه ای که امکان دسترسی به خدمات شهری برای همه اقشار فرآهم گردد . مدیریت شهری باید به گونه ای باشد که هیچ عاملی مانع دسترسی شهروندان به خدمات فرهنگی ، آموزشی ، گردشگری و تفریحی نشود و توسعه شهری نیز بر اساس همین عدالت شهری انجام پذیرد.

از جهتی در سالهای اخیر کارشناسان حوزه توان بخشی همواره بر این موضوع تاکید داشته اند که به جای واژه معلول از وازه افراد دارای معلولیت استفاده شود بدین معنا که هر فرد دارای معلولیت با وجود مشکلات جسمی و فیزیولوژیکی همچون سایر افراد قابلیت بروز توانمندیهای منحصر به فردی را خواهد داشت .

در سالهای اخیر تلاش بنده و سایر همکارانم در راستای ان بوده است که مباحث مربوط به معلولیت را به عنوان پدیده ای خدادادی قلم داد کرده و تمرکز خود را روی سایر توانمندی های این افراد قرار دهیم نه نقص جسمانی که با آن درگیر هستند.

در همین راستا ، در هفته جاری چهارمین دوره جشنواره تئاتر بین المللی آمید آفرین ویژه معلولین با شرکت 35 گروه داخلی و 6 گروه خارجی از کشورهای آلمان ، ایتالیا ، هلند، ارمنستان ، بلژیک و اوگاندا به میزبانی شهر اصفهان و با مشارکت شهرداری اصفهان برگزار می گردد. بی شک برگزاری این جشنواره که شعار امسال آن (( جشن دوستی ها با احترام به تفاوتها )) است موقعیت مناسبی جهت بروز و ظهور خلاقیتها و توان مندیهای منحصر به فرد این دسته از شهروندان خواهد بود.

علاوه بر برگزاری این جشنواره اجرایی شدن چند طرح عمده را در برنامه کاری خود قرار داده ایم :

نخستین طرح ، اهداء کارت منزلت شهروندی به معلولین جهت استفاده از امکانات تفریحی ، گردشگری ، ورزشی ، فرهنگی و حمل و نقل با تخفیفات ویزه خواهد بود. این طرح به مراحل پایانی خود رسیده و به زودی اولین مرحله توزیع این کارتها را آغاز خواهیم کرد.

طرح دوم اهدائ مساعدت بلاعوض در قالب احداث یا خرید مسکن به خانواده های دارای حداقل 2 معلول می باشد. واجدین شرایط با ارائه معرفی نامه از سازمان های متولی می توانند تا سقف 50 میلیون ریال کمک هزینه از شهرداری اصفهان دریافت کنند.

در طرح سوم 300 میلیون تومان اعتبار جهت حمایت از سمن هایمربوط به معلولین اختصاص داده شده است . هدف ما از اختصاص این بودجه توانمند سازی و بستر سازی جهت ظهور توانمندیهای افراد دارای معلولیت بوده است

و بالاخره در طرح چهارم به دنبال اختصاص و مناسب سازی باغی تفریحی جهت برگزاری اردوهای این افراد در منطقه 11 شهرداری اصفهان بوده ایم. امکانات و سازه های موجود در این مکان تفریحی به گونه ای مناسب سازی شده است که این افراد می توانند همراه با خانواده خود از امکانات آن استفاده کنند.

در حل مشکلات مربوط به معلولین تا چه حد از مشورت آنها استفاده کرده اید ؟ تعامل مجموعه مدیریتی شما با سازمان ها ، سمن ها و موسسات با موضوعیت معلولین تا چه حد بوده است ؟

گام نخست ما در اجرای هر طرح برای این افراد شناخت نیازمندیهای آنها خواهد بود . به طور مستمر هر ماهه جلساتی را با اعضاء مجمع تشکل های معلولین استان اصفهان و نیز نمایندگان سمن های مربوط به معلولین برگزار می کنیم. یکی از مسائلی که همواره دوستان در این جلسات مطرح می کنند مناسب سازی معابر شهری است. در همین راستا ستاد مناسب سازی شهری در شهرداری اصفهان شکل گرفته و بحمدالله در 2 سال اخیر با جهش قابل ملاحظه ای که در بودجه این ستاد اتفاق افتاده است تلاش شده تا معابر شهری علی الخصوص در قسمت های پر رفت و امد به گونه ای مناسب سازی شود که تردد این شهروندان در شهر تسهیل گردد.

چه برنامه ریزی ها و اهدافی برای اینده کاری مجموعه مدیریتی شما در جهت بهبود شرایط شهروندان دارای معلولیت وجود خواهد داشت ؟

موضوع شبکه سازی سمن های فعال در عرصه مسائل فرهنگی و اجتماعی همواره مورد توجه ما بوده است . جلسات متعددی با نمایندگان سمن ها برگزار شده و به دنبال آن هستیم که با استفاده از محوریت خدمات شهری امکان شبکه سازی سمن های شهر اصفهان را فراهم کنیم. سمن های مربوط به معلولین نیز می توانند از این امکان بهره برده و از این طریق امکان تبادل اطلاعات و تعامل بیشتر با سمن های هم موضوع خود را پیدا کنند. جمع اوری اطلاعات برای تشکیل پایگاه داده مورد نیاز برای این شبکه سازی آغاز شده و در آینده ای نزدیک شاهد اجرایی شدن این طرح نیز خواهیم بود.

و در آخر چه صحبتی با این جمعیت 100 هزار نفری دارید ؟

هدف مجموعه ما همواره بهبود شرایط این شهروندان بوده و در این راه از هیچ تلاشی مضایقه نخواهیم کرد . در همین راستا از تمامی پیشنهاداتی که در جهت حمایت از معلولین ارائه می شود استقبال کرده و چنان چه هر کدام از شهروندان طرح یا پیشنهادی در رابطه با تسهیل شرایط معلولین داشته باشند ، آمادگی مساعدت و حمایت از آنها در جهت اجرایی شدن آنها را خواهیم داشت . به گفته مقام معظم رهبری (( وقتی نفس ناطق انسان قوی باشد باکی از این نیست که جسمش دارای نقصان باشد )) . شهروندان دارای معلولیت با سایر شهروندان برای ما هیچ تفاوتی نخواهند داشت و تمامی تلاش خود را در جهت آسایش و رفاه حال آنها انجام خواهیم داد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار