کد خبر: 825017
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴
فيلم‌هاي ايراني در مسير رسيدن به برليناله توقيف شد
چند روز پيش خبرهاي سينمايي تحت‌الشعاع ضبط فيلم‌هاي «آنکه لوکه»، نماينده برليناله براي انتخاب فيلم‌هاي ايراني، در فرودگاه امام خميني قرار گرفت.
جواد محرمي
چند روز پيش خبرهاي سينمايي تحت‌الشعاع ضبط فيلم‌هاي «آنکه لوکه»، نماينده برليناله براي انتخاب فيلم‌هاي ايراني، در فرودگاه امام خميني قرار گرفت. گذرنامه مترجم لوکه نيز هنگام خروج از کشور ضبط شد و هر دو از سفر بازماندند. لوکه با اولين پرواز پس از اين ماجرا به آلمان رفت، اما پاسپورت آلماني نوش‌آفرين دستوري، مترجم ايراني لوکه ضبط شد و گفته مي‌شود فعلاً براي بررسي موضوع بايد در ايران بماند.

چمدان‌هاي لوکه و مترجم او در فرودگاه بازرسي ‌شد و فيلم‌هايي که او براي بازبيني انتخاب کرده بود، از او گرفته شد. نوش‌آفرين دستوري در گفت‌وگو با «سينما‌سينما» درباره وضعيت فيلم‌هاي ضبط شده در فرودگاه گفته است: «فيلم‌ها از ما گرفته شد و اصلاً نمي‌دانيم فيلم‌ها چه شرايطي دارند.» جشنواره بين‌المللي فيلم برلين يا برليناله يکي از معتبرترين و قديمي‌ترين جشنواره‌هاي سينمايي در جهان و اروپاست که هرساله در ماه فوريه به مدت ۱۰ روز در برلين آلمان برگزار مي‌شود. جعفر پناهي، فيلمساز ايراني که در محاکم قضايي ايران به دليل فعاليت‌هاي غيرقانوني محکوم شده و اجازه فيلمسازي در ايران را براي مدتي ندارد با هشت فيلم که البته نمايش شماري از فيلم‌هاي او در چارچوب برنامه بزرگداشت وي در برليناله ۲۰۱۱ صورت گرفت، بيشترين حضور را در اين رويداد هنري داشته است. با اين ‌حال اين جشنواره در آخرين دوره برگزاري خود براي آخرين ساخته پناهي به نام «تاکسي» که با گوشي موبايل ضبط شده است يک صندلي خالي در نظر گرفت و خرس طلايي بهترين فيلم جشنواره را نيز به اين اثر اهدا کرد.

برخي از برليناله به عنوان سياسي‌ترين جشنواره فيلم در جهان ياد مي‌کنند؛ مسئله‌اي که حتي برخي برگزارکنندگان آن نيز آن را رد نکرده‌اند. سال گذشته رويداد بي‌سابقه‌اي نيز در برليناله اتفاق افتاد و يک سريال بخش خصوصي ايران در يک جشنواره جهاني شرکت داده شد. مجموعه نمايش خانگي «شهرزاد» در شصت و ششمين دوره از جشنواره فيلم برلين در بخش European Film Market به اختصار EFM حضور داشت. سيدمحمد امامي، تهيه‌كننده و سرمايه‌گذار شهرزاد که در حال حاضر به دليل پولشويي در بازداشت به سر مي‌برد به همراه حسن فتحي كارگردان، فاطمه معتمدآريا و برخي ديگر از عوامل توليد سريال «شهرزاد» نيز در اين جشنواره حاضر بودند.

چندي پيش سايت تابناک جلوگيري از سفر مترجم ايراني نماينده برليناله و ضبط فيلم‌هاي برگزيده را به «اراده‌اي» ربط داده بود که قصد دارد سياست انتخاب فيلم‌ها براي نمايش در جشنواره‌هاي خارجي را تغيير دهد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار