کد خبر: 824998
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۱
پر كشيدن جان پرندگان با آنفلوآنزاي H5N8
يك بيماري مرگبار كه مي‌تواند پرندگان را جلوي چشم انسان تلف كند؛‌شيوع آنفلوآنزاي پرندگان در كشورمان طي روزهاي گذشته نگراني‌هاي زيادي را با خود به همراه داشته است.
زهرا چيذري
يك بيماري مرگبار كه مي‌تواند پرندگان را جلوي چشم انسان تلف كند؛‌شيوع آنفلوآنزاي پرندگان در كشورمان طي روزهاي گذشته نگراني‌هاي زيادي را با خود به همراه داشته است. آيا اين مدل آنفلوآنزا كه با سرماي هوا سر و كله‌اش پيدا شده مي‌تواند انسان‌ها را هم مانند پرندگان از پا در بيارود؟ رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت در پاسخ به اين سؤال مي‌گويد: ويروس آنفلوآنزاي پرندگان H5N8 يكي از ويروس‌هاي نسبتاً جديد آنفلوآنزاست كه پرندگان را مبتلا مي‌كند و تا به حال مورد انساني آن ديده نشده، اما نمي‌توان احتياط را در اين مورد از دست داد. مدير كل دفتر حفاظت و مديريت شكار و صيد سازمان حفاظت محيط‌زيست هم با هشدار به شكارچيان پرنده در استان‌هاي مختلف، از آنها خواست تا براي سلامتي خود، خانواده و ديگر افراد جامعه تا اطلاع بعدي از شكار پرهيز كنند.

آنفلوآنزا همراه همه ساله فصل سرماست، به همين خاطر هم چند سالي مي‌شود پيش از آغاز فصل سرما به گروه‌هاي پر خطر نظير سالمندان، بيماران و زنان باردار توصيه مي‌شود تا واكسن آنفلوآنزابزنند. اما خيلي وقت‌ها هم ويروس آنفلوآنزاي خودش را به روز آوري مي‌كند، آنچنان كه واكسن‌هاي تزريق شده از پس ويروس‌هاي تازه بر نمي‌آيند. همانطور كه امسال واكسن‌هاي موجود تنها در جلوگيري از ابتلا به بيماري آنفلوآنزاي فصلي (انساني) مؤثرند، اما ببينيم حكايت بيماري آنفلوآنزاي پرندگان چيست؟
 
به پرندگان مرده دست نزنيد
محمد مهدي گويا، رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت درباره آنفلوآنزاي امسال اينگونه توضيح مي‌دهد: نام ويروس آنفلوآنزاي پرندگان H5N8 است و يكي از ويروس‌هاي نسبتاً جديد آنفلوآنزا به شمار مي‌آيد. اين ويروس از سال 2010 ابتدا در قسمت‌هاي جنوب شرق و شرق آسيا شناسايي شد. موارد ابتلاي پرندگان به اين ويروس نيز از كشورهاي متعددي گزارش شد و چندين كشور اروپايي و آسيايي را درگير كرد.
بنا به تأكيد وي H5N8 تاكنون فقط در پرندگان ايجاد بيماري كرده است نه انسان، اما در مجموعه وزارت بهداشت و دانشگاه‌هاي علوم پزشكي با هماهنگي سازمان دامپزشكي اين ويروس رصد مي‌شود.

رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت مي‌گويد: تمام اقداماتي كه در مورد ساير ويروس‌هاي آنفلوآنزاي پرندگان بايد انجام شود، براي اين بيماري نيز صورت مي‌گيرد؛ يعني تمام كساني كه با اين پرندگان در تماس بودند، تحت مراقبت قرار مي‌گيرند، واكسينه مي‌شوند و هر نوع علائمي از بيماري كه در آنها ديده شود، از نظر ابتلا به آنفلوآنزا مورد بررسي قرار مي‌گيرند.
 گويا تأكيد مي‌كند: اگر پرنده مرده‌اي مشاهده شد، بايد به سازمان دامپزشكي اطلاع داده شود. همچنين مردم از تماس با پرندگان تلف شده خودداري كنند.
 
نكات ايمني براي فرار از آنفلوآنزای پرندگان
فرماندار تهران هم مي‌گويد: نه تنها در سطح شهرستان تهران، بلكه در كل كشور موردي از ابتلا به آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان مشاهده نشده است.
عيسي فرهادي درباره احتياط‌هاي لازم براي جلوگيري از انتقال اين بيماري اين گونه توضيح مي‌دهد: تماس با مرغ و پرندگان آلوده يا محيط پرورش مرغ و پرندگان آلوده، پركني و ذبح پرندگان اهلي و وحشي آلوده، تماس با فضولات پرندگان اهلي و وحشي آلوده، خوردن گوشت نيم پز پرندگان و تخم‌مرغ نيم‌پز آلوده و تماس با پرندگان وحشي و پرندگان آبزي آلوده، راه‌هاي انتقال بيماري آنفلوآنزاي پرندگان است. وي تأكيد مي‌كند:‌شست وشوي مكرر دست با آب و صابون ظرف ۳۰ ثانيه پس از تماس با پرندگان بسيار اهميت دارد. استفاده و مصرف مرغ‌هاي ارائه شده با نظارت سازمان دامپزشكي مشكلي ندارد. خوردن گوشت مرغ و تخم‌مرغ كاملاً پخته شده هم هيچ خطري از نظر ابتلا به بيماري آنفلوآنزاي پرندگان ندارد.
 
ممنوعيت شكار پرندگان تا اطلاع ثانوي
مدير كل دفتر حفاظت و مديريت شكار و صيد سازمان حفاظت محيط زيست هم ضمن هشدار به شكارچيان تأكيد مي‌كند: به دليل شيوع آنفلوآنزای مرغي از طريق پرندگان مهاجر، پروانه شكار جديد فعلاً صادر نمي‌شود و هرگونه شكار هم تا روشن شدن وضعيت اين بيماري با توجه به امكان سرايت آن به انسان‌ها ممنوع است. اين ممنوعيت طي بخشنامه‌اي به تمامي استان‌ها اطلاع رساني شده است. بر اين اساس با توجه به شيوع ويروس آنفلوآنزاي فوق حاد پرندگان در كشور، پروانه عادي شكار پرنده صادر نشده و شكار پرندگان وحشي براي دارندگان پروانه نيز تا اطلاع ثانوي ممنوع خواهد بود.
اين احتياط‌ها براي پيشگيري از ابتلاي انسان‌ها به آنفلوآنزای پرندگان تا زمان پركشيدن اين ويروس تازه يا خداحافظي فصل سرد ضروري به نظر مي‌رسد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار