کد خبر: 824964
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۸
مشاور عالی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: یک هزار و 884 کشتی ایرانی تا امروز اسکورت شده‌اند و بیش از 300 مورد درگیری با دزدان دریایی داشتیم؛ حتی کشتی‌های آمریکایی از نیروی دریایی ایران تقاضای کمک کردند.
فارس: امیر دریادار سیاوش جره که به مناسبت روز نیروی دریایی به سمنان سفر کرده است، ظهر امروز در حاشیه سخنرانی خود در نمازجمعه این شهر، در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس با اشاره به آخرین آماری که از حضور ناوگروه‌های ایرانی در آب‌های آزاد وجود دارد، اظهار داشت: حضور ایران در آب‌های آزاد، عملیاتی نیست که مقطع زمانی داشته باشد و این حضور تداوم دارد.

وی تصریح کرد: از سال 1387 که اسکورت نیروی دریایی از سوی کاروان‌های ما شروع شد، اسکورت کشتی‌ها در خلیج عدن تا همین الان تداوم داشته است؛ کشتی‌های ما اعم از نفت‌کش یا کشتی‌های تجاری که در مسیر دریای سرخ عبور می‌کنند و از تنگه استراتژیک باب‌المندب می‌گذرند، این اسکورت را برای آنها انجام می‌دهیم.

کریدور امنیتی قابل ملاحظه‌ای تعریف کردیم

مشاور عالی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: کریدور امنیتی قابل ملاحظه‌ای تعریف کردیم و حتی یک روز هم نبوده که منطقه از حضور نیروی دریایی ایران خالی بوده باشد و ناوگروه‌های ما همواره در آب‌های آزاد حضور دارند و گشت می‌زنند.

جره بیان داشت: نیروی دریایی در نزدیکی کشتی‌های ایرانی مستقر می‌شود تا خدای نکرده اتفاقی برای آنها رخ ندهد؛ یک هزار و 884 کشتی ایرانی در این مدت اسکورت شده‌اند.

وی تصریح کرد: بیش از 300 مورد درگیری نیز داشته‌ایم؛ البته هدف ما کشتن آدم‌ها نیست، چراکه دزدان دریایی، افرادی بدبخت و مردم سومالی محروم هستند؛ اما هدف این است که حمله نکنند و کشتی‌های ما را در اختیار خود نگیرند.

مشاور عالی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: یکی- دو مورد تیراندازی و درگیری سنگین هم داشتیم؛ در یک واقعه، دزدان دریایی با هفت تا هشت قایق به کشتی ایرانی حمله کردند و ما دفاع کردیم.

جره بیان داشت: حتی ما به کشتی‌های آمریکایی که تقاضای کمک کردند، نیز یاری رساندیم. آمریکایی‌ها با همه ابهتی که دارند و همه ادعایشان از ما کمک خواستند و کشتی آمریکایی را اسکورت کردیم.

رادار ثامن کاملا ایرانی است

مشاور عالی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: رادار ثامن که اخیراً ساخته شد، رادار کنترل آتش است و در عین واحد چند هدف سطحی و هوایی را قفل و واگذار می‌کند و روی ناو که نصب شود، مصونیت‌بخشی ایجاد خواهد کرد و این رادار در ایران ساخته شده است.

جره افزود: 120 دانشگاه، پژوهشکده و موسسه دانش بنیان همکاری کردند و ناو جماران محصول کار آنهاست؛ ناو جماران در نیروی دریایی ساخته شده اما تمام دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های فنی هرکدام یک گوشه کار را گرفتند و طراحی کردند و این ناو 100 درصد ایرانی را ساختند.

این مسؤول تصریح کرد: امروز در دهه جنگ تجهیزاتی قرار داریم؛ یعنی کسی که برد موشک و رادارش بیشتر باشد، برنده است و اطمینان می‌دهیم که چیزی از بقیه کشورها در نیروی دریایی کم نداریم.

مشاور عالی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: مشابه سیستم کنترلی که ناو آمریکایی دارد و از آن استفاده می‌کند، ما نیز داریم؛ منتها سامانه‌های ایران، بومی است.

جره بیان کرد: نیازهای دفاعی ما در قیاس با سایر کشورها بالاتر است و اگر تجهیزات نیروی دریایی ایران بیشتر از این کشورها نباشد، کمتر نیست.

وی تصریح کرد: امروز ناوگروه‌های ما وارد آب‌های آزاد می‌شوند و از نزدیک تجهیزات سایر کشورها را بررسی می‌کنند؛ به کشورهای خارجی که می‌رویم، از نزدیک می‌بینیم چه تجهیزاتی در اختیار دارند و وقتی قیاس می‌کنیم، متوجه خواهیم شد که چیزی کم نداریم.

مشاور عالی فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: حتی در رزمایش مشترکی با کشور هندوستان که به مناسبت روز ملی این کشور از نیروهای دریایی مختلف دعوت کرده بودند، یکی از ناوشکن‌های ما شرکت کرد و در تمریناتی که انجام می‌شد، نیروهای ایرانی بسیار سرآمدتر بودند.

جره بیان کرد: این آموزش‌ها را خودمان ارائه داده‌ایم و مهارت‌هایی که نیروهای ایرانی در دریا دارند، بسیار بیشتر از کشورهای غربی است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار