کد خبر: 824689
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
انتشار خبر يخ‌زدگي 150 نفراز ساکنان روستاي مازيچال کلاردشت در شبکه‌هاي اجتماعي كذب است
سالهاست مازندراني‌‎ها با هر بارش برف و باران بايد نگران مشکلاتي چون قطعي برق، گاز و حتي آب باشند و دراين شرايط حتي راه‌هاي دسترسي‌شان هم قطع مي‌شود در بين برف‌ها محصور مي‌شوند. در شرايطي که دماي هواي به زير صفر درجه مي‌رسد نه تنها شرکت گاز بلکه شرکت برق استان ‌هم نمي‌تواند گرما را به خانه‌هاي مردم برگرداند. امسال نيز بارش برف از روز چهارشنبه شروع شد و باز هم اين سريال تلخ در مازندران کليد خورد و مردم شهرستان‌هاي بابل و آمل نه تنها با سوز سرما و خاموشي برق به قرون وسطي برگشتند بلکه حتي در تامين مايحتاج اوليه روزانه چون نان هم با مشکل مواجه شدند.
ميترا شهبازي
مازندراني ها يا برف دارند يا آب و برق و گاز!

وضعيت بحراني مردم مازندران در روزهاي گذشته در خصوص قطع آب و برق و گاز در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت. عبدالله رضيان نماينده مردم قائمشهر در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار «جوان» در خصوص وضعيت شهرستان قائمشهر در اين روزها مي‌گويد: خوشبختانه مشکلي در حوزه آب و برق و گاز نداشته ايم و تمام مشکلات به بخش کشارزي استان بر مي گردد. البته در منطقه آمل و بابل قطعي برق و گاز را داشتيم. همچنين در منطقه چمستان نور هم به اين دليل که بارش برف در اين منطقه خيلي زياد بوده است به گفته اسمائيلي نماينده مجلس، دو روز متوالي شهر چمستان آب و برق و گازش قطع بوده و مردم با مشکلات بسياري دست و پنجه نرم ‌کرده‌اند.

در همين رابطه احمد مظفري مديرکل روابط عمومي استانداري مازندران نيز با اشاره به وضعيت فعلي استان در خصوص توزيع برق و گاز به "جوان" مي‌گويد: خوشبختانه وضعيت استان به حالت عادي برگشته است و مشکلي وجود ندارد. ما به لحاظ زيرساخت ها مشکلي نداشتيم و اين معضل به دليل افت فشار گاز رخ داد. اکنون بعد از 2 روز قطعي گاز در برخي از نقاط استان دوباره وضعيت توزيع گاز به حالت طبيعي برگشت. در چند روز گذشته اکثر شهرستان هاي ما درگير اين معضل بودند اما اوج مشکل در مناطقي چون آمل و بابل رخ داده است. وي در پاسخ به شايعاتي که در خصوص يخ‌زدگي 150 نفر ساکنان روستاي مازيچال کلاردشت در شبکه‌هاي اجتماعي منتشر شده بود نيز ادامه داد: اين روستا فقط جنبه تفريحي دارد و جمعيتي در آن ساکن نيستند. بنابراين فقط در تابستان مسافران به اين منطقه مي‌آينده و چنين خبري صحت ندارد. در پي پيگيري‌هاي خبرنگار جوان در گفتگو با مسئولان حلال احمر استان مازندران در خصوص شايعاتي که در شبکه‌هاي اجتماعي در رابطه با يخ‌زدگي مردم منتشر شده بود، آنها هم اين خبر را رد کردند و خوشبختانه اين موضوع صحت نداشت.

درختان درست حرس نشده بودند

طي روزهايي که مازندراني‌ها پايين‌ترين درجات سرما را تجربه مي‌کردند، برق برخي از مناطق هم قطع شد و بر درد آنها افزود. مدیر عامل شرکت توزیع برق مازندران با اشاره به اينکه در حوزه استفحاضي بنده با توجه به اينکه استان مازندران دو شرکت توزيع برق دارد، اکنون هيچ منطقه‌اي با معضب قطعي برق مواجه نيست مي‌گويد: خوشبختانه برق اغلب مناطق وصل شده است، مگر به صورت خيلي موردي که ماموران شرکت توزيع برق وظيفه وصل کردن آن را بر عهده دارند. اما در منطقه هراز که مسير تعدادي از روستاها مسدود شده بود اکنون با بازگشايي آن ماموران ما به آن مناطق مي‌روند و آن چند نقطه‌اي که دچار پارگي سيم برق شده هم برطرف مي‌کنند. انشالله تا بعد از ظهر جمعه مابقي روستاها نيز برق دار مي‌شوند. قاسم شهابي در گفتگو با جوان در خصوص علت قطعي برق در اين روزها مي‌افزايد: متاسفانه شاخه‌ و درختان بلندي چون چون چنار سنگين شده و روي شبکه‌هاي برق سقوط کرده‌اند بنابراين موجب اتصالي برق شده و شبکه هاي برق به دنبال آن قطعه شدند. شهابي شهرداري و منابع طبيعي را مقصران اصلي اين ماجرا مي‌داند و در اين خصوص ادامه مي‌دهد: منابع طبيعي به اين دليل که فقط اجازه حرس نرم درختان را مي‌دهد، در زمان طوفان و برف اين معضل رخ مي‌دهد و درختان روي شبکه هاي توزيع برق سقوط مي‎‌کنند. حالا تصميم استان بر اين است که اين درختان را به صورت کله بر کنند و کاملا اصلاح اساسي شوند و از اين پس درختان کوتاه قد مثل نارنج در اين مناطق کاشته شود تا دوباره شاهد چنين اتفاقاتي نباشيم. وي مي‌گويد: از شب اول بارندگي‌ها يعني ساعت 2 نيمه شب چهارشنبه، تقريبا 15 الي 20 درصد استان بي برق شد و بعد از گذشت چند ساعت به 5 درصد در استان رسيد. اما در شهرستان آمل که بيشترين قطعي برق را در آنجا داشتيم در ساعت اوليه 60 درصد بي برق شدند که خوشبختانه تا ساعات پاياني روز پنجشنبه اين مشکل به طور کامل برطرف شد.

خانواده هايي كه هنوز گاز ندارند

گاز هم از مواردي بود که در اين روزها از خانه‌هاي مازندراني‌ها رخت بسته بود و تامين سوخت و گرما را براي مازندراني‌ها با مشکل مواجه کرده بود. محمد اسماعیل ابراهیم زاده مدیرعامل شرکت گاز استان مازندران مي‌گويد: خوشبختانه تمامي گاز تمامي مشترکان تا صبح جمعه وصل شد. گاز شهرستان‌هاي آمل و بابل هم که بيشترين مشکل را داشتند هم وصل شد و تعدادي همچنان گازشان قطع است که طي فعاليت ماموران شرکت گاز براي وصل مجدد گاز منزل نبوده‌اند و اکنون آنها هم با اقدام کارکنان اين شرکت به صورت تک به تک گازشان وصل مي‌شود. مناطق ما گرفتار افت فشار گاز شد و مناطقي چون آمل و بابل نيز با قطعي آن مواجه شدند. چون ما انتها خطوط هستيم بيشتر آسيب مي بينيم و تنها کاري که ما توانستيم در ساعات اوليه انجام دهيم اين بود که صنايع پرمصرف را به سمت سوخت دوم هدايت کرديم تا از منابع گازي فقط در تامين گاز شهري استفاده کنيم و ساعات قطعي گاز را کاهش دهيم. وزير نفت و معاونانشان پروژه اي را تعريف کردند که خط گازي که از تهران مي‌گذرد انشعابي 170 متري براي مناطقي چون دامغال، کياشهر، ساري گرفته شود . اکنون نيز 125 کيليومتر آن کار شده و اميد است در شهريور ماه سال جاري نيز افتتاح شود تا در سال‌هاي آتي ديگر مشکلي با قطعي گاز نداشته باشيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار