کد خبر: 824683
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۵
طی 6 ماهه نخست امسال 100 میلیون تومان انواع سموم خريداري شده كه بي توجهي مردم به نظفت شهري اين تلاش ها را بي اپر مي‌كند
سالهاست كه موضوع وجود موش ها در شهر اصفهان مطرح بوده و اکثر افراد با مقصر قلمداد كردن نهاد هاي شهري، هيچ نگاهي به نقش خودشان در اين ميان ندارند. واقعيت اين است كه زندگي امروز موش ها در شهر اصفهان مرهون بي توجهي هاي بسيار عمده شهروندان در رعايت نظافت شهري و فراهم نكردن محيط زيست براي اين جونده هاي موزي است. در اين ميان شهرداري اصفهان با اجراي طرح هاي مختلف ضربتي مبارزه با موش و با به كارگيري آخرين روش هاي عملي مبارزه با اين جانوران ، جمعيت موش های شهر را کنترل نموده كه البته اگر نباشد همكاري هاي شهروندان در رعايت بهداشت محيط شهري، ثمره اي نخواهد داشت. مسئولان شهرداري اصفهان مهمترين دليل افزايش جمعيت موش‌ها در شهر را بي‌توجهي شهروندان در نوع دفع پسماندها مي‌دانند. بي توجهي كه سالانه 5 میلیارد ريال هزينه فقط براي خرید سم و تامين حقوق نیروهای انسانی روي دست شهرداري مي گذارد.
راضیه کشاورز
موش ها سالانه 5 میلیارد ریال از اعتبارات شهرداری اصفهان را می‌خورند!

طی روزهای اخیر یکی از اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان درباره حمله موش ها به این شهر سخن گفت و حرف هايشان نقل محافل خبری شده است.

اما رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان در این باره در گفتگو با "جوان"، می گوید: در شهر اصفهان بحث موش ها به طور جدی کنترل شده است و سالانه 5 میلیارد ريال برای خرید سم و نیروهای انسانی هزینه می شود.

غلامرضا ساکتی انواع موش ها را شامل موش خانگی ،موش سیاه ، موش قهوه ای یا رَتِ نروژی اعلام و تاکید می کند: در شهر اصفهان به طور معمول موش های قهوه ای یا رت نروژی هستند ، البته به طور معمول موش ها در جاهایی که زمینه تکثیر و تولید وجود دارد فعالیت می کنند.

وی با اشاره به اینکه موش ها در برخی از مناطق شهرداری از جمله 1 و 3 و بخشی از مناطق 4 و 5 بیشتر دیده می شوند و در مابقی مناطق گزارش های کمتری مبنی بر رویت این حیوان موذی اعلام شده است، ادامه می دهد: موش ها با اینکه از لحاظ جمعیتی زیاد هستند اما در اصفهان کنترل شده اند و شاید در طول 500 متر و یا حتی یک کیلومتر در برخی از معابر یک موش یا لانه ی موش دیده شود که این به معنای کنترل جمعیت موش ها است.

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان خاطرنشان می کند: در راستای مبارزه با جوندگان موذی در شهر اصفهان ،با تهیه دستورالعمل مبارزه با حیوانات موذی و حتی حیوانات ولگرد در مناطق 15 گانه شهرداری اصفهان اقدام شده که ایجاد 15 تیم مبارزه با جوندگان موذی اقدامی مهم در این باره است.

وی اضافه می کند: برنامه ریزی هایی برای تیم های اجرایی داشتیم که به مناطق 15 گانه ابلاغ می شود و این برنامه به صورت دوره های 3 ماهه اجرا ، گزارش گیری و نتیجه تحویل داده می شود و دوباره اقدام ها لازم برای اجرای دوره 3 ماهه بعدی انجام می شود.

ساکتی روش های تدوین شده برای مبارزه با موش های شهر را شامل مبارزه فیزیکی از جمله حذف غذا ، آب و لانه ، مبارزه مکانیکی و استفاده از تله های فلزی همچون استفاده از تله های زنده گیری و تله های چسبی، مبارزه بیولوژیکی، استفاده از خوراک موش و مبارزه شیمایی توسط سموم موش ضد انعقادی مثل سموم پفکی و کیکی ، واکس بلوک ، پلیت و مبارزه تلفیقی که همزمان از روش های مختلفی به صورت تلفیقی در مکان های آلوده استفاده می شود، برشمرد.

وی اضافه می کند: شناسایی محل های آلوده ، شناسایی لانه و علل ایجاد آن، تهیه نقشه پراکندگی موش در معابر یا خیابان ، لانه کوبی و مسدود کردن لانه موش ها از اقدامات مهمی است که انجام می شود تا از پراکندگی و رشد جمعیت موش ها پیشگیری شود.

خرید 100 میلیون تومان سم

موش‌ها این حیوانات باهوش که شرح قهرمانی‌های آنها در داستانها و فیلم‌های کودکان فراوان آمده است، در عین حال موجوداتی هستند که وجودشان بشر را به وحشت می‌اندازد، وحشت از بیماری و خسارت اقتصادی!

رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در شهر اصفهان طی 6 ماهه نخست امسال حدود 100 میلیون تومان سموم مختلف و موارد مبارزه با موش خارج از هزینه های پرسنلی تهیه و بروشورها و بنرهای آموزشی برای شهروندان مجاور مکان های آلوده ارایه شده است، اظهار می کند: کاهش سموم موش به منظور آلوده نشدن محیط شهری و افزایش مبارزه های بیولوژی در دستورکار قرار گرفته است.

وی ادامه می دهد: طرح‌هاي مختلف شهرداري براي مبارزه با جوندگان موذي تله‌گذاري و استفاده از دو نوع سم "پفکی" و "کیکی" است، طرحي که يکي از عمده‌ترين اهدافش ممانعت از رسيدن غذاي کافي به موش‌ها بود تا از اين راه مانع زاد و ولد آنها شود.

ساکتی یادآور می شود: با یک برنامه ی مدون در شهر اصفهان و افرادی که در مناطق 15 گانه شهرداری اصفهان مستقر شده اند ، روزانه محل هایی که گزارش رویت موش اعلام می شود شناسایی و پس از آن با انجام اقدامات یاد شده از تکثیر آنها جلوگیری می شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته 2 هزار و 360 لانه موش در شهر اصفهان وجود داشت که با شناسایی و اقدامات انجام شده حدود 514 مورد از آنها کاهش یافته است، می گوید: با توجه به بازدیدهای کارشناسی انجام شده در سطح شهر ،مکان های آلوده که در شش ماهه قبل 677 مورد بود، کاهش یافته و حدود 350 مورد آنها در خیابان های مختلف به صورت کامل پاکسازی شده است؛ البته حدود 300 محل دیگر وجود دارد که برنامه ریزی ها برای حذف آنها انجام شده است.

به گفته رییس اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان ، موش ها مثل سایر موجودات بخشی از اکوسیستم هر شهری هستند و به صلاح نیست تا حذف 100 درصدی آنها اقدام کرد، البته در تمام دنیا کنترل موش ها به سمت کاهش آنها مد نظر است.

وی می افزاید: یک جفت موش با تعداد موارد تولید مثل و جفت گیری و هر بار تولد 7 موش ، طی دوره 3 سال می تواند تبدیل به 20 میلیون موش شود، این نشان می دهد که عملا اقدامات بسیار خوبی در راستای کنترل جمعیت موش ها در شهر اصفهان انجام شده است.

ساکتی بیان اینکه درحال حاضر نقشه محل های آلوده به موش شهر اصفهان به صورت کامل موجود است ، خاطرنشان می کند: روش های مبارزات و کنترل های انجام شده جمعیت موش ها در شهر اصفهان الگوی شهرداری های دیگر شهرهای اطراف اصفهان شده است.

وی با بیان اینکه شهروندان در صورت مشاهده موش می توانند مراتب را از طریق سامانه 137 شهرداری اصفهان اعلام کنند تا نفرات مستقر در مناطق 15 گانه شهرداری به محل مورد نظر مراجعه و اقدامات لازم را انجام دهند، تاکید می کند: اداره خدمات شهری شهرداری اصفهان به عنوان مرجع آماده است برای هر موردی از رؤیت موش که شهروندان در شهر اصفهان اعلام می کنند، در کمتر از یک روز مراجعه و اقدامات لازم را تا معدوم شدن موش انجام دهد و نتیجه اقدامات انجام شده را اعلام نماید.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار