کد خبر: 824405
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۲
سوگند فیروزی که این روزها «مجنون‌تر از مجنون» را روی صحنه دارد، گفت: این نمایش روایتی متفاوتی از قصه‌های نظامی دارد، آثاری که متأسفانه دیگر نمی‌خوانیم و در کتابخانه‌هایمان خاک می‌خورند.

به گزارش«جوان» به نقل از روابط عمومی «همای سعادت»، وی  درباره انگیزه‌اش از اجرای این نمایش گفت: به آثار ادبی و موسیقی ایرانی بسیار علاقه‌مندم و دوست داشتم اثری را روی صحنه ببرم که مردم را به خواندن و پرسه زدن در این فضای خوب مشتاق‌تر کند. این اثر یک تراژدی است و گمانم برای ما ایرانی‌ها تراژدی در کنار داشته‌های اصیل فرهنگیمان دل‌چسب‌تر خواهد بود.

این کارگردان افزود: در این نمایش شخصیت‌های قصه نظامی گنجوی از مفاخر ارزشمند این سرزمین در تقابل به یکدیگر قرار می‌گیرند و در فضایی متفاوت می‌کوشند به تماشاچی خود تلنگر بزنند و آن را به فکر کردن وادار کنند. لیلی، فرهاد کوهکن، شیرین، خسرو و .. از شخصیت‌های داستان‌های کهن حرف‌های تازه‌ای برای مخاطب خوددارند که امیدوارم اثرگذار باشد.

وی گفت: «مجنون‌تر از مجنون»سال 92 در هشتمین جشنواره «همای سعادت» شرکت کرد و در بخش‌های  کارگردانی، نویسندگی، بازیگر نقش اول خانم و دوم آقا برگزیده شد. امسال تصمیم گرفتیم این کار را با گروهی جدید و به شکل حرفه‌ای‌تر روی صحنه ببریم.

فیروزی با اعلام اینکه «مجنون‌تر از مجنون» نخستین تجربه حرفه‌ای او درزمینهٔ کارگردانی تئاتر است، افزود: مخاطب و نگاهش و درگیری شدنش با صحنه برای من بسیار مهم است، به همین دلیل نمایش طوری شروع می‌شود که انگار هنوز گروه برای ورود میهمان‌های آماده نیستند، این اتفاق ماجرایی خودخواسته است و سعی کردیم با همین شیوه صمیمت بیشتری در مخاطب ایجاد کنیم تا با این گروه نمایشی صمیمی بشود و خودش را بخشی از صحنه  احساس کند.

وی به استفاده از نقالی در این نمایش تراژیک اشاره کرد و گفت: در این نمایش از هر اتفاقی که فضای کار را به فرهنگ اصیل ایرانی نزدیک‌تر کند، استفاده کردم. نقالی هم که کهن‌ترین شکل بازگویی افسانه‌ها در ایران و هنر ثبت‌شده کشورمان در فهرست جهانی یونسکو است و  باید از این میراث ارزشمند بیش‌ترین بهره را برد.

وی گفت: یکی از نقدهای من در این نمایش به خودمان است،  مردمی که شاهنامه و کتاب‌های ارزشمندمان در کتابخانه‌هایشان خاک می‌خورد یا کمتر به خواندن این کتاب علاقه‌مندیم. این در حالی است که در بسیاری از کشورها از همین افسانه‌ها وام می‌گیرند و اجراهای شگفت‌انگیزی روی صحنه می‌برند. 

فیروزی گفت: دوست دارم با این نمایش اثرگذاری هرچند کوچکی برای مخاطبم داشته باشم که بیش‌تر قدر سرمایه‌های فرهنگی‌مان را بداند و بتواند از این داشته مهم برای بهتر شدن خود و جامعه بهره ببرد.

«مجنون‌تر از مجنون» تا ۵ آذر هر شب ساعت ۱۹ در تماشاخانه «همای سعادت» به نشانی شهر زیبا، خیابان آیت‌الله کاشانی، زیر پل شهید باکری، جنب بانک پارسیان، پلاک ۲۶۱، طبقه چهار، واحد ۵ روی صحنه می رود.

این نمایش امشب برای عکاسان و خبرنگاران اجرا می شود. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار