کد خبر: 824302
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۶
ونسان ون‌گوگ، يک نقاش پسادريافتگر هلندي بود که کارش تأثير گسترده‌اي بر هنر قرن بيستم داشت.
معصومه طاهري
ونسان ونگوگ، يک نقاش پسادريافتگر هلندي بود که کارش تأثير گستردهاي بر هنر قرن بيستم داشت. کار او شامل پرترهها، خودنگارهها، مناظر، طبيعت بيجان، سروها، مزارع گندم و گلهاي آفتابگردان است. او از کودکي به نقاشي علاقه داشت. ونگوگ بسياري از کارهاي شناختهشدهاش را در دو سال آخر زندگياش تکميل کرد. وي در يک دهه بيش از 2هزارو100 اثر هنري توليد کرد که شامل ۸۶۰ نقاشي رنگ روغن و بيش از هزارو300 نقاشي با آبرنگ، طراحي و چاپ ميشود. مدتي است اين طور مطرح شده که برخي طراحيهاي منسوب به ونگوگ تقليدي و کپي هستند. بر اين اساس موزه ونگوگ در آمستردام اعلام کرده بعد از سالها پژوهش روي طراحيهاي ونگوگ در مجموعه تحت اختيار موزه و آثار اين هنرمندان در نقاط ديگر به اين نتيجه رسيديم که اين طراحيها تنها تقليدي از طراحيهاي ونگوگ است.

مؤسسه‌‌اي در فرانسه آثار ونگوگ اين نابغه هلندي را چاپ و منتشر کرده است، آثاري که گفته ميشود حقيقي نيستند و کارهاي کپي شده و تقليدي ميباشند. لويي ون تيلبورگ، مدير ارشد اين موسسه در گفتوگوي کوتاهی با فيگارو درباره این موضوع سخن گفته است.

گفته ميشود 65 نقاشي که از دست ونگوگ امروز منتشر شده است، کپي هستند. نظر شما چيست؟

ما کلمه تقليد و کپي را در سخن و حرف استفاده ميکنيم، اما کسي که در عمل بتواند چيزي را به بهترين شکل مانند ونگوگ نشان بدهد که تقليد و کپي از روي سبک کار و نگارگري او بود، مسلماً خطا کرده است.

اين کپي و تقليدها مربوط به چه زماني است؟

به نظر ما اينها بايد مربوط به نيمه دوم قرن بيستم باشد. در آثار ونگوگ دو ترکيب متفاوت ديده ميشود. رونالد پيکوانس (Ronald Pickvance) يکي از ونگوگشناسان مشهور و استاد تاريخ هنر طراحيهاي منتسب به 1970 ميلادي را تقليدي دانست. او در سال 1984بعد از نمايشگاه موزه متروپليتن نيويورک که به آثار ونگوگ اختصاص داشت اين را اعلام کرد.

چه کسي توانسته اين کپيها را انجام دهد؟

ما هم نميدانيم.

دوستان شما در حوزه نشر با کارشناسان ديگر هم اين قضيه را مطرح کردهاند؟

ما استدلال و ديدگاه جديدي درباره اين طراحيها پيدا نکرديم. کما اينكه هيچ ادعايي نداريم که ارزيابي و بررسي آثار ونگوگ را در انحصار خود قرار دادهايم، به عنوان يک مرکز تحقيقاتي بينالمللي درباره آثار ونگوگ نگاهمان به جلوست و از هرگونه بحث و تبادل اطلاعاتي که ميتواند به بالا بردن شناخت و آگاهي ما کمک کند استفاده ميکنيم. با توجه به اينکه اولين بار است اين مسئله به طور جدي مطرح شده و در اينباره سؤال ميشود، نميتوان در مدت کوتاهي به نتيجه رسيد. کار نياز به مطالعه و تحقيق و بررسي بيشتري دارد. بايد روي مواد کار، تکنيک، سبک و پيکرنگاري بررسي انجام شود.

روابط شما با «بوگوميلا ولش اوچاروف» استاد دانشگاه تورنتوي کانادا و «رونالد پيکوانس» کارشناسان بينالمللي تاريخ هنر و ونگوگشناسان معاصر چگونه است، آيا از نظرات آنها استفاده کرده‌‌ايد؟

ما رابطه خوبي داريم.

آيا شما از آغاز روي اين مسئله کار کرده بوديد؟

بله ما از همان ابتدا که حرف و حديثهايي شنيده شد، شروع به مطالعه و تحقيق کرديم.

آيا ميتوان از روي دي.ان.اي ونگوگ متوجه شد؟ و اگر چنين است در حال حاضر براي مسائلي از اين دست چه نوع تحقيقاتي انجام شده است؟

حدس ميزنم بتوانند از اين طريق کاري بکنند، البته تا آنجايي که من خودم به ياد دارم، اين روش هرگز براي آثار هنري تست نشده است. به نظر ميرسد چنين کاري بسيار بعيد باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار