کد خبر: 824097
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
رهبر معظم انقلاب در ديدار رئيس‌جمهور اسلووني:
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار آقاي باروت پاخور رئيس‌جمهوري اسلووني با اشاره به حوادث تلخ و دردناك منطقه و نقش برخي قدرت‌ها در تحميل بي‌ثباتي و جنگ بر ملت‌ها، تأكيد كردند...
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز در ديدار آقاي باروت پاخور رئيس‌جمهوري اسلووني با اشاره به حوادث تلخ و دردناك منطقه و نقش برخي قدرت‌ها در تحميل بي‌ثباتي و جنگ بر ملت‌ها، تأكيد كردند: جمهوري اسلامي همواره كشورهاي مستقل را به نقش‌آفريني فعال در مقابله با فشار  بر ملت‌ها فراخوانده و از آنها خواسته است كه ساكت و تماشاچي نباشند.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آيت‌الله خامنه‌اي درگيري‌هاي خشن در كشورهاي منطقه غرب آسيا و ايجاد گروه‌هاي تروريستي همچون داعش را نتيجه دخالت و تحميل برخي قدرت‌ها خواندند و افزودند: وظيفه همه كشورها تلاش براي خاموش‌كردن آتش اين درگيري‌هاست و جمهوري اسلامي نيز بر خلاف تبليغات جريان سلطه، با همين هدف فعال و تأثيرگذار است اما دخالتي در امور كشورهاي ديگر نمي‌كند. رهبر انقلاب اسلامي، ائتلاف امريكايي‌ها بر ضد داعش را موفق ندانستند و در تبيين دليل اين ناكامي با اشاره به دو ديدگاه موجود، خاطرنشان كردند: بر اساس ديدگاه اول، امريكايي‌ها برنامه‌اي براي ريشه‌كن كردن داعش ندارند و مي‌خواهند همچون انگليسي‌ها كه در دوران استعمار هند، كشمير را همچون استخوان لاي زخم نگه داشتند و در نتيجه دو كشور همسايه هند و پاكستان تا همين امروز نيز همواره دچار اختلاف و شكاف هستند در قبال داعش نيز به‌گونه‌اي عمل كنند كه اين مشكل به‌صورت حل نشده در عراق يا سوريه باقي بماند. ايشان افزودند: بر اساس ديدگاه دوم، امريكايي‌ها مايل به حل قضيه داعش هستند اما سازوكارها به‌نحوي نيست كه آنها قادر به انجام اين كار باشند كه البته نتيجه هر دو ديدگاه تاكنون يكسان بوده و امروز عراق و به‌ويژه سوريه در وضعيت بسيار تلخ و سختي به‌سر مي‌برند.

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به تبعات ايجاد بي‌ثباتي در كشورهاي غرب آسيا از جمله مشكلات مربوط به پناهجويان، خاطرنشان كردند: در حالي‌كه كشورهاي اروپايي نتوانستند به حداكثر چند ده هزار پناهجو پناه بدهند، ايران سال‌هاست كه حدود 3 ميليون نفر از مردم افغانستان را ميزباني مي‌كند و شرايط تحصيل و زندگي را براي آنها فراهم كرده و در كمال سعه صدر رفتاري انساني با مهاجرين دارد. رهبر انقلاب اسلامي، يك‌سال و هشت ماه بمباران مردم يمن و نابود كردن زيرساخت‌هاي اين كشور به‌دست دولت سعودي را يكي ديگر از حوادث تلخ اين روزهاي منطقه برشمردند و افزودند: دولت‌هاي مستقل بايد با اين حوادث مقابله كنند، زيرا تحت فشار قرار دادن يك ملت، در واقع رنج و دردي براي همه بشريت است. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ادامه، امكانات و ظرفيت‌هاي ايران و اسلووني را در افزايش همكاري‌ها فراوان خواندند و افزودند: اميدواريم آينده، سند محكمي براي گفت‌وگوهاي امروز باشد. رهبر انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به انجام كامل تعهدات ايران در جريان توافق هسته‌اي، از عمل نكردن طرف‌هاي مقابل به تعهداتشان انتقاد كردند. در اين ديدار كه آقاي روحاني رئيس‌جمهور نيز حضور داشت، آقاي باروت پاخور رئيس‌جمهوري اسلووني، مذاكرات خود با مقامات كشورمان را بسيار خوب ارزيابي كرد و گفت: ما به دنبال عميق‌تر كردن روابط خود با ايران در تمام زمينه‌ها هستيم. آقاي پاخور، ايران را ستون ثبات و امنيت در منطقه و كشوري قابل احترام خواند و با تمجيد از نحوه عملكرد ايران در مذاكرات هسته‌اي و پيشرفت‌هاي چشمگير كشورمان در سال‌هاي اخير خاطرنشان كرد: اسلووني و ايران تجربيات مشترك و زمينه‌هاي فراواني براي همكاري دارند. رئيس‌جمهوري اسلووني با اشاره به برنامه افتتاح سفارت كشورش در تهران در جريان سفر جاري، گفت: ايران دوست خوب اسلووني است و ما گشايش سفارت در ايران را كاري عاقلانه و حكيمانه و برخاسته از تصميم و اجماع ملي مي‌دانيم.
   
ايران و اسلووني 3 سند همكاري امضا كردند
جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلووني به منظور تحكيم و تقويت همكاري‌هاي دو كشور در حوزه‌هاي اقتصادي، ارتباطات و فناوري نانو، سه سند يادداشت تفاهم همكاري امضا كردند.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني رياست جمهوري، حجت‌الاسلام روحاني روز گذشته به همراه رئيس‌جمهور اسلووني و در نشستي با خبرنگاران گفت: سفر رئيس‌جمهوري اسلووني به جمهوري اسلامي ايران براي اولين بار طي 25 سال گذشته و نيز بازگشايي سفارت اين كشور در تهران، بيانگر اراده قوي دو كشور در راستاي توسعه روابط است.

رئيس‌جمهور با بيان اينكه در مذاكرات خصوصي و مشترك، مسائل مورد علاقه مربوط به روابط دوجانبه، منطقه‌اي و بين‌المللي مورد تبادل نظر قرار گرفت، تصريح كرد: تهران و ليوبليانا در بسياري از مسائل مهم منطقه‌اي و جهاني داراي نظرات مشترك هستند. وي با اشاره به اينكه در بخشي از مذاكرات درباره اهميت توافق هسته‌اي و برجام با يكديگر گفت‌وگو و تبادل نظر كرديم، گفت: ايران و اتحاديه اروپا با همه توان به دنبال استحكام اين توافق مهم چندجانبه و استفاده از فرصت‌هاي به‌وجود آمده در پسابرجام هستند. روحاني همچنين با اشاره به مذاكرات خود در خصوص معضلات جهاني از جمله تروريسم، افراطي گري و مهاجرت، تاكيد كرد: در اين مذاكرات دو طرف درباره نقش و اهميتي كه رايزني‌ها و همكاري‌هاي بين‌المللي براي رفع اينگونه معضلات دارد با يكديگر گفت وگو و تبادل‌نظر كرديم. رئيس‌جمهور خاطرنشان كرد: در جريان اين مذاكرات برخي از مباحث ما به انتخابات اخير در امريكا و تأثير احتمالي‌اي كه اين انتخابات مي‌تواند بر مسائل جهاني و منطقه‌اي داشته باشد، اختصاص داشت و ابعاد مختلف اين مسئله را با هم رايزني و گفت وگو كرديم. باروت پاخور رئيس‌جمهوري اسلووني نيز در اين نشست خبري با اشاره به پايبندي و تعهد ايران به تعهداتش درمذاكرات هسته‌اي، تأكيد كرد از همه طرفين درخواست مي‌كنم به تمامي تعهدات خود در اين مذاكرات و توافق پايبند باشند چرا كه اين توافق سيگنالي است كه نشان مي‌دهد، مي‌توان همه مناقشات بين‌المللي را از راه‌هاي ديپلماتيك و مذاكره، حل و فصل كرد. پاخور با بيان اينكه ظرفيت‌هاي فراواني براي توسعه روابط دو كشور وجود دارد، بر علاقه‌مندي كشورش به استفاده از همه ظرفيت‌هاي موجود تاكيد كرد و گفت: اسلووني مصمم است با رفع تمامي موانع، روابط خود را با ايران به سطح عالي ارتقا بخشد و تلاش خواهيم كرد سطح مبادلات تجاري خود را با تهران افزايش دهيم.

جمهوري اسلامي ايران و جمهوري اسلووني به منظور تحكيم و تقويت همكاري‌هاي دو كشور در حوزه‌هاي اقتصادي، ارتباطات و فناوري نانو، سه سند يادداشت تفاهم همكاري امضا كردند.
مراسم امضاي اسناد همكاري روز سه شنبه پس از پايان نشست هيئت‌هاي عالي رتبه ايران و اسلووني در حضور روحاني و باروت پاخور روساي جمهوري دو كشور برگزار شد. در اين مراسم «موافقتنامه همكاري‌هاي اقتصادي، يادداشت تفاهم همكاري در زمينه ارتباطات و فناوري اطلاعات يادداشت تفاهم همكاري‌هاي علمي در حوزه فناوري نانو» توسط مقام‌هاي عالي رتبه ايران و اسلووني و در حضور روساي جمهوري دو كشور به امضا رسيد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار