کد خبر: 824049
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۹
رئیس‌ مجلس: ایران با اقدام متقابل امریکایی‌ها را سرعقل می‌آورد / رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه حدود ۵۰ طرح در مجلس نمايندگان امريكا در تقابل با برجام مطرح شده است، عنوان كرد كه ايران با اقدام متقابل آنان را سر عقل خواهد آورد...
رئيس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه حدود ۵۰ طرح در مجلس نمايندگان امريكا در تقابل با برجام مطرح شده است، عنوان كرد كه ايران با اقدام متقابل آنان را سر عقل خواهد آورد.
به گزارش مهر، علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور ديروز خود در مجلس با اشاره به برگزاري باشكوه راهپيمايي اربعين گفت: برخي رسانه‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي در يك واكنش غيرحرفه‌اي در مقابل سيل خروشان عاشقان حسيني لب فروبستند اما چنين بغض رسانه‌اي از ارزش حركت توفنده اربعين نمي‌كاهد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: اربعين حسيني علاوه بر اينكه قلوب مسلمين را متحول كرد در مقابل انحطاط و آشفتگي سياسي و اخلاقي دنياي غرب راهي نو در همبستگي اجتماعي بر مبناي معنويت و اخلاق را نشان داد تا دل‌هاي دورافتاده از يكديگر و مأيوس از آينده بشريت با ديدن اوج فداكاري و ايثار مكتب حسيني خودآگاهي فطري خود را بازيابند.
  
تصويب 50 طرح تقابلي با برجام در مجلس امريكا
رئيس مجلس شوراي اسلامي در بخش ديگري از سخنراني خود گفت: همانطور كه نمايندگان استحضار دارند پس از توافق هسته‌اي، جداي از چند كشور معاند و برخي جريان‌هاي داخلي امريكا، عموم دولت‌ها و ملت‌ها با نداي نصرت، ابراز تمايل به همكاري‌هاي گسترده با ايران كردند اما از طرف ديگر حدود ۵۰ طرح در مجلس نمايندگان امريكا در تقابل با اين توافق مطرح شد كه در هفته گذشته نيز دو طرح از تصويب آنان گذشت. لاريجاني گفت: نكته عجيب، اظهارات رئيس مجلس امريكا در اين ماجرا بود كه مدعي شد ايران، برجام را نقض كرده است.

نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي افزود: اين اظهارات به تصور اين بيان شد كه اقدامات غيرمقبول و غيرمعقول و غيرمسئولانه خود را توجيه كنند. حال ببينيم آيا اين ادعاي رئيس مجلس نمايندگان امريكا حتي در بين مسئولان امريكايي قابل تأييد است.
وي خاطرنشان كرد: در طول يك سال و اندي كه از توافق هسته‌اي مي‌گذرد، حداقل ۴۰ بار مقامات امريكا و مقامات اتحاديه اروپا و نهادهاي بين‌المللي در اين باره و نحوه رفتار ايران اظهارنظر كرده‌اند.
لاريجاني اظهار كرد: رئيس‌جمهور امريكا، وزير امور خارجه و وزير انرژي امريكا، نماينده امريكا در سازمان ملل و حتي سرويس تحقيقاتي كنگره، دبيركل سازمان ملل، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هر يك چند بار در مورد پايبندي ايران به تعهداتش، بيانيه، گزارش يا اظهارنظر كردند. وي گفت: حتي رئيس‌جمهور امريكا در پنجمين اظهارنظر تأييدي خود پس از انتخابات رياست جمهوري امريكا اعلام كرد استدلال اصلي مخالفان عليه توافق هسته‌اي اين بود كه ايران تقلب خواهد كرد و به تعهداتش عمل نخواهد كرد اما يك سال است كه دليل و مدرك داريم كه نشان مي‌دهد ايران به تعهداتش عمل كرده و اين فقط نظر من و مشاورانم نيست. سازمان اطلاعاتي ارتش هم اين حرف را مي‌زند.
  
تأييد آژانس در خصوص پايبندي ايران به تعهداتش
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و مديركل آن در ۱۳ مورد با صراحت پايبندي ايران به توافق هسته‌اي را اعلام كردند. وي گفت: آژانس در اكتبر ۲۰۱۶ اين‌گونه نظر داد: «من مي‌توانم تأييد كنم كه ايران به تعهداتش پايبند بوده و ايران در حال انجام تعهداتي است كه به جامعه بين‌الملل وعده داده است.»

لاريجاني تصريح كرد: دبيركل سازمان ملل اعلام كرد من جمهوري اسلامي ايران را براي اجراي تعهدات هسته‌اي، آن‌گونه كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تأييد كرد، تحسين مي‌كنم.
رئيس مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: موضوع پايبندي به تعهدات از جانب ايران در حدي تكرار شد كه مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا يك ماه پيش در نشست وزراي خارجه 1+5 و ايران اعلام كرد روند هماهنگي و همكاري ايران با آژانس انرژي اتمي بسيار عالي بوده است.
وي گفت: بايد از رئيس مجلس نمايندگان امريكا سؤال شود آيا اين همه اظهارنظر در تأييد انجام تعهدات ايران كافي نيست؟ اگر شما از اين اظهارنظرها بي‌اطلاعيد كه تأسف‌آور است و بعيد است كه اطلاع نداشته باشيد.

لاريجاني اظهار كرد: اگر با علم به اين اظهارات، چنين حرف خلف واقعي سر داده‌ايد، چه هدفي را دنبال مي‌كنيد؟
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: اين رفتار نمونه‌اي از كردار غيرصادقانه آنان است كه رهبر معظم انقلاب بحق بارها متذكر شده‌اند كه به اينها و قول‌شان نمي‌توان اعتماد كرد، البته شايد هدف «پل رايان» كه در آن انتخابات اخير امريكا با الفاظ موهني در مورد «ترامپ» موضع‌گيري كرد، اين است كه شرايطي را فراهم آورد تا رئيس‌جمهور جديد امريكا از ابتدا با دردسر جدي مواجه شود چرا كه روشن است ايران با اقدام متقابل آنان را سر عقل خواهد آورد.
  
استيصال تروريست‌ها
لاريجاني در بخش ديگري از اين سخنراني گفت: دنياي اسلام در پي آشفتگي فاجعه‌آميز تروريست‌ها، زيان‌هاي جبران‌ناپذيري را تحمل كرد، نظير آنچه در سوريه، عراق، يمن، بحرين و ليبي رخ داد اما اقدامات اخير در عراق و سوريه عليه تروريست‌ها با توفيقاتي همراه بود كه جنبه راهبردي دارد. رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: جريانات كوري از صنف اقدام تروريستي روز دوشنبه در مسجد مسلمانان افغانستان نشانگر استيصال آنان است.

وي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران در بحران چند سال اخير بارها همه طرف‌ها را به راه‌حل سياسي دعوت كرد تا مجال از تروريست‌ها گرفته شود اما ظاهراً تروريست‌ها براي برخي كشورهاي منطقه، نقطه اميد بوده‌اند. رئيس مجلس شوراي اسلامي تأكيد كرد: امروز اين تصور واهي به قيمت جان هزاران نفر و خسارات مادي فراوان، رنگ باخته است. لاريجاني گفت: مجلس شوراي اسلامي با مسلمانان افغانستان و نيجريه در مصيبت‌هاي روزهاي اخير همدردي مي‌كند.
  
بررسي حوادث مشهد
لاريجاني در خصوص اقدام دادستان مشهد در مورد سخنراني نايب رئيس مجلس گفت: اقدام دادستان مشهد كه موجب اين همه بحث در كشور شد، تأسف‌آور است. وي ادامه داد: قانونگذار، شوراي تأمين را براي بررسي همين امور در نظر گرفته است، فرضاً اطلاعاتي به دادستان مشهد رسيده كه اين سخنراني با مشكل امنيتي مواجه بوده، راهكار آن، طرح موضوع در شوراي تأمين و اخذ تصميم جمعي است. رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: بنده نمي‌خواهم فعلاً تصميم نهايي داشته باشم چون سخنان دادستان مشهد را نشنيده‌ام اما از روز قبل از اربعين كه در جريان قرار گرفتم و موضوع را با رئيس قوه قضائيه در ميان گذاشتم، ايشان هم ترجيح امر را، بحث در شوراي تأمين و تصميم‌گيري در آن دانستند.

بيانيه نمايندگان مجلس ایران در محكوميت اقدام مجلس امریکا
اكبر رنجبرزاده عضو هيئت رئيسه مجلس در جلسه علني سه‌شنبه بيانيه بيش از 220 نفر از نمايندگان در محكوميت اقدام مجلس نمايندگان امريكا در تمديد 10 ساله قانون تحريم جمهوري اسلامي ايران را قرائت كرد.

متن اين بيانيه به شرح زير است:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
مجلس نمايندگان امريكا اخيراً قانون كهنه و مندرس تحريم جمهوري اسلامي ايران را براي 10 سال ديگر تمديد كردند، همچنين قانون ديگري براي ممانعت از فروش هواپيما به كشورمان را به تصويب رساندند.
ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي ضمن حمايت قاطع از سخنان رياست محترم مجلس شوراي اسلامي كه صبح امروز (ديروز) ايراد فرمودند، ضمن رصد كامل رفتار مجلس نمايندگان امريكا و كنگره امريكا، از دولت مي‌خواهيم بر اساس قانون مصوب مجلس شوراي اسلامي در خصوص برجام اقدامات متقابل و جدي انجام دهد و مجلس شوراي اسلامي نيز در اين خصوص آمادگي كامل دارد تا از دستاوردهاي انقلاب اسلامي در صنعت صلح‌آميز هسته‌اي كشور و عزت ملي صيانت نمايد.
منبع: مهـــر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار