کد خبر: 824040
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
هنوز اولين بارش‌هاي زمستانه شروع نشده، داغ دل باغداران استان‌هاي شمالي کشور تازه شده است. با اينکه مازندراني‌ها رتبه نخست توليد کيوي را با برداشت سالانه 190 هزارتن از اين محصول، به خود اختصاص داده‌اند اما بي مهري مسئولان، درهاي کشور را بر روي صادرات کيوي و قابليت آن براي ارزآوري، بسته‌اند. نبود زيرساخت‌ها صادراتي، عدم وجود تجار خبره، قيمت گذاري‌هاي ناعادلانه، کمبود سردخانه‌ براي نگهداري محصولات و باز نشدن پاي صنايع بسته بندي و تبديلي به استان مازندران از جمله مشکلاتي است که صادرات کيوي کشور را در بند کشيده است. البته اين معضل درحالي رخ مي‌دهد که بيش از 20 کشور دنيا خواهان کيوي مرغوب ايراني هستند.
ميترا شهبازي
كيوي ايران مشتري خارجي دارد توان صادرات ندارد

با اينکه از حدود هشت هزار هکتار باغ کیوی کشور، بیش از هفت هزار هکتار آن متعلق به باغداران مازندراني است و آنها سالانه موفق به توليد بيش از 190هزار تن محصول از اين محصول مي‌شوند، اما بسته بودن مسير صادرات کيوي به کشورهاي اطراف مسير رونق و شکوفايي اين محصول را گرفته و دست باغداران را خالي گذاشته است. باغداران و مسئولان عمده مشکلات توليدکنندگان کيوي کشور را، نبود زيرساخت‌هاي صادراتي، مبتدي بودن تجار، قيمت گذاري‌هاي ناعادلانه از سوي مسئولان، کمبود سرخانه براي نگهداري مازاد توليدات و درد تکراري نبود صنايع تبديلي و بسته بندي مي‌دانند که مسير صادرات کيوي را مهر و موم کرده است.

مشوق‌هاي صادراتي هنوز نرسيده!

با اينکه کيفيت بالاي کيوي توليد شده در استان مازندران از سوي بزرگترين شرکت‌ صادر کننده کیوی نیوزیلند هم مورد تاييد قرار گرفته، اما باز هم مسئولان در خواب خوش زمستاني قرار دارند. البته نماينده مردم قائمشهر در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با «جوان» با اشاره به اينکه دولت وعده، دادن مشوق‌هاي 100 ميلياردي را به صادرکنندگان کيوي و مرکبات براي تسهيل صادرات چنين محصولاتي را داده است، مي‎‌گويد: با اينکه مازندران به لحاظ توليد کيوي از قابليت بالايي برخوردار است و توليد آن سالانه مازاد بر نياز داخلي انجام مي‌شود اما متاسفانه مسئولان در بخش صادرات کم کاري مي کنند. بنابراين نه تنها در بخش صادرات کيوي اقدامي صورت نمي‌گيرد بلکه مرکبات توليدي هم به سختي امکان عبور از مرزهاي کشور را مي يابد و اين معضل به دردي تکراري براي مازندراني‌ها تبديل شده است.

عبدالله رضيان با اشاره به وعده دولت در خصوص تخصيص مشوق‌هاي صادراتي به تجار، تصريح مي‌کند، با اينکه دولت چنين وعده‌اي را داده است، اما همچنان خبري از تخصيص اعتبارات لازم در اين خصوص نيست. متاسفانه اين مشکل در سال‌هاي گذشته وجود داشته و پيش بيني مي‌شود در امسال هم با اين معضل روبه رو باشيم. قيمت محصول حتي براي عرضه در بازارهاي داخلي هم بسيار پايين است و نياز باغداران را مرتفع نمي‌کند. بنابراين توليد اين محصول در مقابل هزينه‌هايي که براي باغدارا تمام مي‌شود، به صرفه نيست. هفته گذشته نيز جلسه‌اي هم در اين رابطه برگزار شد که مسئولان وزارت جهادکشاورزي هم قول‌هايي دادند که تا شب عيد اين معضل مديريت شود.

بيش از 20 کشور طالب کيوي ايراني

به گفته مسئولان جهاد کشاورزي بيش از 70 درصد محصولات کشاورزي مازندران قابليت صادراتي را دارد و کيوي ايراني هم با توجه به مرغوبيتش، در دنيا خواهان زيادي دارد و کشورهايي چون روسیه، آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، افغانستان، امارات، اوکراین، آمریکا، بحرین، بلژیک، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ترکیه، مولداوی، رواندا، عراق، عمان، قزاقستان، کویت، گرجستان و هند 22 مشتری کیوی ایران هستند اما بي‌توجهي مسئولان به اين صنعت، تنها دليل بروز اين معضل به حساب مي‌آيد.

نماينده مردم قائمشهر در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به اينکه در بخش صادرات مرکبات و بخصوص کيوي، همچنان اين مشکل پابرجاست، مي‌گويد: هنوز تجار توانمندي که بتواند با يک اسم تجاري مشخص با کشورهاي مقصد وارد معامله شود، وجود ندارد. علاوه بر اين، دولت هم هنوز اقدامي در جهت فراهم کردن زيرساخت‌ها و سردخانه‌ها انجام نداده تا روند صادرات محصولات باغباني استان تسهيل شود. بنابراين اگر مسئولان باز هم دست روي دست بگذارند، همچون سال‌هاي گذشته بايد شاهد دور ريخته شدن سرمايه‌هاي کشور باشيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار