کد خبر: 824037
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
چند سالي است بحث احداث بندرگاه چند منظوره شهرستان ميناب به عنوان يکي از پروژه هاي موثر در توسعه اقتصادي اين شهرستان در دستور کار قرار گرفته است . پروژه اي که به دليل ظرفيت هاي موجود دراين منطقه و مشکلات موجود دربندرگاه هاي فعلي، تعيين تکليف آن ضروري به نظر مي رسيد. با اين حال احداث اين بندرگاه چند منظوره پشت عدم صدور موافقت نامه محيط زيست معلق مانده است.
مريم احمدي
احداث بندرگاه ميناب در گرو اجراي طرح آمایش سرزمینی
از سالهاي دور اهالي شهرستان ميناب با کشاورزي، صيد و تجارت امرار معاش مي کردند. اما به مرور با تداوم خشکسالي و کاهش سطح آبهاي زيرزميني، کشاورزان منطقه با اين حرفه خداحافظي کردند و براي رهايي از بيکاري به بستر دريا و شفل صيادي روي آوردند.

وجود یکی از قدیمی‌ترین بنادر کشور با نام بندر تیاب در این شهرستان و فعالیت دو بندر کوچک صیادی و ملوانی سبب شده مردم منطقه برای توسعه صنعت دریانوردی به ویژه تجارت و داد و ستد با همسایگان جنوبی خلیج‌فارس با جديت بيشتري وارد ميدان شوند اما چندي است به دليل عدم توجه مسئولان به توسعه بنادر اين منطقه، صيد و صيادي هم ازرونق افتاد ه است.

از آنجا که مسئولان و کارشناسان منطقه معتقدند توسعه بنادر کنوني ميناب به دليل واقع شدن در خوريات بسيار پرهزينه بوده ودر شرايط موجود ناممکن است از اين رو بحث ايجاد بندرگاه چند منظوره ميناب با هدف سامان دادن به وضعيت صيادي در اين شهرستان مطرح شد. پروژه اي که از نظر کارشناسان تنها راه نجات اقتصادي دريايي ميناب محسوب مي شود با اين حال اين طرح به رغم تمام اهميتش و البته انجام مطالعات کارشناسي بسيار، پشت سد مجوز محيط زيست مانده است. سدي که گويا رفع آن مستلزم قدرت چانه زني بالاي مسئولان و تلاش فراوان براي دفاع ازاين مطالبه مردمي است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان میناب در خصوص مزایا و امتیازات احداث بندرگاه در سواحل میناب مي گويد: احداث این اسکله در حد فاصل بندر تیاب تا سواحل شهرستان میناب مي تواند به توسعه صادرات و واردات و اشتغال و تامین مایحتاج مردم منطقه کمک کند.

رضا بهرامی با اشاره به اينکه اين طرح به رونق صادرات محصولات کشاورزی این شهرستان کمک بسياري می‌کند مي افزايد: در حل حاضر صادرات در فصول مختلف سال، از طریق اسکله بندرلنگه انجام می‌شود که فاصله زیادی تا شهرستان میناب دارد. از اين رو علاوه بر توسعه بنادر کنونی فعال در شهرستان میناب، ایجاد بندرگاه جدید یکی از ملزومات این شهرستان است.

هزينه و زمان زياد نياز است!

اين درحالي است که مدیرکل حفاظت ازمحیط زیست هرمزگان انجام مطالعات کارشناسي به منظوربررسي اثرات زيست محيطي راه اندازي اين بندرگاه بر روي تالاب بین‌المللی میناب را به عنوان عامل تعلل در اجراي پروژه مذکور مي داند.

مجید وفادار با اشاره به اينکه با توجه به اهمیت موضوع زیست محیطی، طرح جامع مدیریت تالاب بین‌المللی شور و شیرین میناب به عنوان یکی از 8 تالاب بین‌المللی کشوری درحال بررسی است مي گويد: تا کنون چهار جلسه با حضور تمامی ذینفعان اعم از مردم و دستگاه‌های مرتبط تشکیل شده و مباحث مطرح شده در این جلسات به خاطر خود مردم و اکوسیستم این تالاب است.

وي با تاکيد بر اينکه تا زمانی که طرح آمایش سرزمینی صورت نگیرد سواحل سمت شهرستان میناب ظرفیت ایجاد بندرگاه جدید را ندارد مي افزايد: از انجا که با ایجاد بندرگاه جدید مشکلات عدیده‌ای برای تالاب بین‌المللی تیاب به وجود می‌آید، نمی‌توان بندر دیگری در کنار بندر تیاب احداث‌کرد!

واضح است که احداث بندرگاه چندمنظوره ميناب تنها در صورت کسب مجوز محيط زيست امکانپذير است و از انجا که اين مجوز نيازمند صرف هزينه وزمان بسيار است ، اجراي اين طرح در اينده اي نزديک امري محال به نظر مي رسد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار