کد خبر: 823809
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
براي نخستين بار صورت گرفت
ناوگروه 44 نيروي دريايي ارتش، براي نخستين بار توانست با دور زدن قاره آفريقا، حضور خود در اقيانوس اطلس را به ثبت برساند.
اين خبري بود كه روز گذشته اميردريادار حبيب‌الله سياري در جريان نشست خبري خود با خبرنگاران اعلام كرد و براي اولين بار ناوگروه 44 ارتش متشكل از ناو بوشهر و ناوشكن الوند، آفريقاي جنوبي را دور زده و وارد اقيانوس اطلس شدند و هم اكنون ناوگروه ارتش در بندر دوربان پهلو گرفته‌اند. سياري سپس ابراز اميدواري كرد كه ناوگروه‌هاي ارتش در آينده بتوانند عرض اقيانوس اطلس را هم طي كنند.
  
تأمين امنيت در شمال اقيانوس هند
اما به جز اعلام رسمي حضور نيروي دريايي ارتش در اقيانوس اطلس كه بازتاب زيادي در رسانه‌هاي داخلي و خارجي داشت، سياري در نشست خبري خود اخبار ديگري را نيز در خصوص اين نيرو اعلام كرد. وي در سخنان خود با اشاره به اعزام ناوگروه 44 رزمي به آب‌هاي آزاد و حضور پنج ناوگروه دوستي از كشورمان در كشورهاي مختلف، گفت: از سال 86، تدبير فرماندهي معظم كل قوا اين شد كه مأموريت و حوزه مسئوليت نيروي دريايي ارتش توسعه پيدا كند و حتي عنوان راهبردي را هم به نيروي دريايي ارتش دادند و ما امروز مي‌توانيم بگوييم كه امنيت را در شمال اقيانوس هند برقرار كرده‌ايم. وي ادامه داد: مساحتي كه امروز نيروي دريايي ارتش در آن مسئوليت دارد، چيزي بالغ بر 2 ميليون و 100 كيلومتر مربع است يعني از شمال اقيانوس هند تا مدار 10 درجه، نيروي دريايي ارتش نيز به خوبي در اين حوزه مسئوليتي، وارد شده و به انجام وظيفه مي‌پردازد. وي با اشاره به اسكورت 3 هزار و 844 فروند كشتي تجاري و نفتكش توسط نداجا در خليج عدن، از ساخت دو منطقه بزرگ دريايي و سه پايگاه در سواحل مكران توسط نيروي دريايي ارتش نيز خبر داد.

فرمانده نيروي دريايي ارتش اضافه كرد: در تأمين تجهيزات بي‌نياز از ديگران و در حوزه موشكي و اژدري صاحب قدرت هستيم در حالي كه قبلاً اينطور نبود.
وي در بخش ديگري از اين نشست خبري، با اعلام تجهيز ناوها و ناوشكن‌هاي نداجا به «موشك‌هاي سطح به سطح با بالاترين برد»، از برگزاري رزمايش تخصصي بسيار مهم زيردريايي‌هاي نداجا، طي چند روز آينده و همچنين برگزاري رزمايش بزرگ نيروي دريايي ارتش در بهمن‌ ماه خبر داد. فرمانده نيروي دريايي ارتش همچنين از اعزام ناوهاي ارتش به قزاقستان، تركمنستان و روسيه به‌عنوان ناوگروه‌هاي صلح و دوستي در آينده خبر داد. وي با اشاره به سفر ناوهاي ايتاليايي به ايران تصريح كرد: اين سفر به درخواست آنها بود و ما از آنها پذيرايي كرديم و طبق تفاهمنامه‌اي كه امضا شد، ناوهاي ارتش نيز مي‌توانند به ايتاليا بروند و ناوهاي ما هم به ايتاليا خواهند رفت.

فرمانده نيروي دريايي ارتش با اشاره به انتشار كليپي توسط سخنگوي پنتاگون كه در آن گفته شده كه نيروي دريايي ايران امكان ندارد كه به اقيانوس اطلس برود، تأكيد كرد: عرض اقيانوس اطلس، چيزي معادل 9 هزار و 500 مايل دريايي است و نيروي دريايي ارتش براي اينكه نشان دهد حرف امريكايي‌ها درباره توان دريايي ايران غلط است، ناوهاي ارتش در آينده اقيانوس اطلس را در عرض هم طي خواهند كرد. فرمانده نيروي دريايي ارتش همچنين در پاسخ به سؤالي در رابطه با ربوده شدن صيادان ايراني گفت كه اين صيادان در آب‌هاي سومالي دزديده شده‌اند نه خليج عدن. سياري در اين زمينه به عدم وجود سيستم كشوري در سواحل سومالي و همچنين قطع رابطه سياسي اين كشور با جمهوري اسلامي اشاره كرد و با بيان اينكه دولت و نيروي دريايي به دنبال حل اين مشكل هستند، از صيادان ايراني خواست در مناطقي كه امنيت وجود دارد، حضور يابند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار