کد خبر: 823672
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
درحالي که مردم استان‌هاي شمالي اغلب فصول بايد نگران روان شدن سيلاب‌ها مي‌بودند، اما اکنون درد ديگري به نام خشکسالي را تجربه مي‌کنند. به طوري که اين معضل کشاورزان گلستان را هم درگير کرده است. با اينکه گلستاني‌ها در کشت نخست گندم در سال جاري موفق به توليد بیش از یک میلیون و ۳۳۰ هزار تن گندم شده بودند، اکنون به دليل تاخت و تاز خشکسالي در استان به ناچار بايد دست روي دست بگذراند و بذرهايشان را در دل خشک زمين هدر ندهند و به نظر مي‌رسد با ادامه اين شرايط، مسئولان جهاد کشاورزي اين‌بار بايد براي گلستاني‌ها که در مقام دوم توليد گندم در کشور قرار دارند، دست به تغيير الگوي کشت بزنند.
ميترا شهبازي
ابرهاي بي‌سخاوت اشك كشاورزان گلستاني را در آوردند

اوخر تابستان بود که برداشت محصول گندم گلستاني‌ها تمام شد و کشاورزان با توليد بيش از یک میلیون و ۳۳۰ هزار تن گندم و دريافت رتبه دوم کشور در توليد اين محصول، غرق در جشن و سرور شدند. هنوز جشن برداشت تمام نشده، آوار خشکسالي بر سرشان خراب شد و با اينکه زمان کشت دوم گندم فرا رسيده، ‌اما همچنان گلستاني بايد با دست روي دست گذاشتن در انتظار نزولات آسماني باشند. اين درحاليست که حدود دو ماه از فصل پائیز گذشته و زارعان ديگر اميدي به ديدن روزهای پرباران گلستان را ندارند.

البته در اين بين مسئولان هواشناسي استان گلستان با توجه به شرايط جوي، نويد آغاز دوباره روزهاي پر باران را مي‌دهند، به طوري که معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان گلستان با اشاره به تغییرات جوی پیش‌روی گلستان مي‌گويد: با اينکه در فصل پائیز بارش‌های پرباری نداشته‌ایم اما انتظار می‌رود در روزهای پیش رو شاهد بارش‌های خوبی باشیم .محمدرضا رحمان‌نیا با اشاره به اينکه کشاورزان گلستانی می‌تواند پیش یا پس از بارش‌های پیش‌رو نسبت به کاشت محصولات غله‌ای و پائیزه اقدام کنند، مي‌افزايد: در روزهاي آتي شاهد ورود جوی کم فشار از شمال اروپا خواهيم بود که بخشي از معضل کشاورزان را مرتفع مي‌کند.

روزهاي بي‌باران فرا رسيد

بنابراين با اينکه بازهم شرایط جوی نويد روزهاي پر باران را مي‌دهد و به گفته مسئولان بايد باید منتظر بارش خوبی در سطح استان باشیم اما کارشناسان معتقدند دامنه این بارش به احتمال زیاد در طول فصل پاییز و زمستان ادامه خواهد یافت. به گفته رحمان‌نیا، معاون توسعه و پیش‌بینی هواشناسی استان گلستان با اينکه پيش بيني مي‌شود بايد در انتظار شرایط جوی مناسبي در سطح استان باشیم اما البته دامنه این بارش به احتمال زیاد در طول فصل پاییز و زمستان ادامه خواهد یافت.

از اين رو با اينکه احتمال مي‌رود در روزهاي آتي بارش‌های خوبي در استان به وقوع بپيوندد، باز هم نباید از پدیده خشکسالی در استان چشم پوشي کرد و به نظر می‌رسد ورد سامانه‌هاي جوي در پاييز و زمستان سال جاري به معنای پایان جولان خشکسالي در استان‌هاي شمالي بويژه گلستان نيست. بنابراين مسئولان جهاد کشاورزي بايد هرچه سريع‌تر نسبت به تغيير الگوي کشت و جايگزيني محصولاتي که با شرايط جديد استان منطبق‌تر باشد اقدام کنند، چرا که معلوم نيست سال آينده وضعيت بارندگي‌ها بهتر از سال جاري باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار