کد خبر: 823665
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
ساکن شدن بیش از ظرفیت جمعیت و بارگذاری صنعت در استان البرز باعث ایجاد مشکلات فراوانی برای مردم این استان شده است. حالا از کلانشهر کرج که زماني به باغ شهر معروف بود به عنوان يك شهر خاکستری یاد می شود.
البرز، باغ شهر ديروز، شهر خاكستري امروزالبرز، باغ شهر ديروز، شهر خاكستري امروز

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان البرز در اين باره مي گويد: استان البرز با مساحت 3دهم مساحت کشور ، 4 در صد جمعیت کشور و 8 در صد فعالیت صنعتی و اقتصادی کشور را در خودش جا داده است .تراکم جمعیت در استان البرز 10 برابر میانگین کشوری است . از طرفی 20 درصد ترافیک برون شهری کشور در استان البرز رخ می دهد .

حسین محمدی ادامه مي دهد: تراکم جمعیت و فعالیت صنعتی باعث شده امروزه در استان البرز با چالش های محیط زیستی فراوانی مانند افت کیفیت و کمیت منابع آب ، آلودگی خاک ها و اراضی کشاورزی از همه مهم تر آلودگی هوا مواجه شویم.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان البرز با اشاره به اینکه « متوسط شدت مصرف انرژی 5 برابر متوسط جهانی است» مي گويد: هرجایی که تراکم صنعت و تراکم جمعیت باشد ؛ با شدت مصرف انرژی مواجه خواهیم بود که با شدت آلودگی رابطه مستقیم دارد.

اين مسئول در مورد اقدامات صورت گرفته در این مورد مي افزايد: طی 2 سال گذشته 500 واحد تولیدی و صنعتی سوخت سنگین آنها حذف شده و از گاز های طبیعی استفاده می کنند؛ همچنین در سطح کلانشهر کرج بنزین یورو 4 توزیع شده که شاهد اثرات آن در 6 ماهه امسال 170 روز هوای پاک بود که در مقایسه با سال های گذشته کیفیت هوا 70 درصد بهتر شده است.

وی ادامه مي دهد: یکی از مشکلات محیط زیست استان کرج آلودگی منابع آب و خاک است که تاثیرات خود را به محصولات کشاورزی میگذارد و این موضوع ارتباط مستقیم با سلامت دارد. در استان البرز یک عقب ماندگی 10 ساله در حوزه مدیریت فاضلاب ها وجود دارد . 85 تا 90 درصد فاضلاب ها بدون تصفیه وارد محیط می شوند. افراد سود جو نیز برای شرب محصولات کشاورزی استفاده می کنند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان البرز در مورد اقدامات صورت گرفته در مورد استفاده از آب های آلوده در کشاورزی مي گويد : طی دو سال گذشته برخوردهایی از طریق جهاد کشاورزی و کارگروه امنیت غذایی برای جلوگیری از استفاده از این آب های آلوده صورت گرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار