کد خبر: 823552
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳
درحالي که استان در رتبه سوم بيکاري قرار دارد، عرصه براي فعاليت کشاورزان تنگ‌تر مي‌شود
درحالي که کهگيلويه و بويراحمدي‌ها در رتبه سوم معضل بيکاري قرار دارند، پيش‌بيني سازمان هواشناسي در رابطه با کاهش بارش‌هاي جوي در سال جاري و توصيه رئیس شبکه پایش اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد براي عدم کشت پاييزه کشاورزان، حلقه مشکلات معيشتي بوميان اين استان را تنگ‌تر کرده است. البته معضلات حوزه کشاورزي کهگيلويه و بويراحمد از قبل‌تر براي زارعان در مواجه با خشکسالي و رشد کاه و علوفه به جاي محصول مرغوب خودنمايي کرده بود اما اکنون مسئله ديگري هم به نام زمين‌خواري در مسير فعاليت کشاورزان قرار گرفته است. مشکلي که گره ان تنها به دست مسئولان جهادکشاورزي باز مي شود.
ميترا شهبازي
مدت‌هاست ديو خشکسالي بر سر کهگيلويه و بويراحمدي‌ها سايه گسترانيده، اما با اين حال در شرايطي که تامين معيشت روزانه در نبود کار براي بوميان اين استان به معضلي بزرگ تبديل شده‌ است، باز هم کشاورزان از تلاش براي کاشت و برداشت دريغ نکردند. با اينکه اغلب ديم‌کاران در نبود منابع آب به ناچار به جاي محصول کشاورزي بايد علوفه و کاه برداشت مي‌کردند اما اميد خود را از دست نداده بودند تا اينکه ولی بهره‌مند، رئیس شبکه پایش اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد چندي پيش از کشاورزان این استان خواست از کشت‌های پاییزی تا پایان این فصل خودداری کنند. چرا که به گفته وي شرایط مناسبی براي فعاليت‌هاي کشاورزي در اين استان نیست و براساس آخرین نقشه‌های هواشناسی، میزان بارش‌ها در فصل پاییز امسال نسبت به مدت مشابه قبل، خیلی کمتر از میزان بارش سال گذشته است. بنابراين درصورتي که کشاورزان اقدام به کاشت کنند با خسارت‌هاي جبران ناپذيري روبه‌رو خواهند شد.

در حالي که کهگيلويه و بويراحمدي‌ها در رنج بيکاري به سر مي‌برند و مردم اين استان از محبت فعاليت‌هاي صنعتي هم نسبت به ديگر مناطق کشور، محروم هستند، توصيه کارشناسان هواشناسي به درد آنها افزود. به گفته علی شهابی معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه و بویراحمد، اين استان بعد از استان‌های کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری در رتبه سوم کشور به لحاظ نرخ بیکاری قرار دارد. بر اساس آمارهاي موجود کهگیلویه و بویراحمدي‌ها در یک دهه اخیر همواره بین استان‌های اول تا پنجم به لحاظ نرخ بیکاری قرار داشته و همواره با اين معضل دست و پنجه نرم مي‌کنند و اوج این فرایند در سال گذشته، با میانگین نرخ 17.8 درصد بوده است.

جولان بيکاري و سقوط کشاورزي

البته مطالب فوق تنها بخشي از مشکلات کهگيلويه و بويراحمدي‌ها را تشکيل مي‌دهد. چرا که ديم‌کاران با توجه به گفته‌هاي کارشناسان هواشناسي، اميدي به کشت پاييزه ندارند. اين درحاليست که کشاورزان ديم‌کار تاکنون در نبود منابع آبي به جاي محصولات کشاورزي دست به دروي کاه و علوفه مي‌زدند. سالانه از 160 هزار هکتار زمین‌ زراعی در کهگیلویه و بویراحمد، کشاورزان 120 هزار هکتار را به طور دیم کشت مي‌کردند که در سال جاري ديگر اميدي به اين کار ندارند و با اين موضوع، بر دامنه بيکاران استان افزوده مي‌شود.

جعفر گوهرگانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نيز با اشاره به اينکه آبیاری 150 هزار هکتار از زمین‌های زراعی این استان برای 100 هزار نفر اشتغال زايي مي‌کند، مي‌گويد: کمبود آب کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد در حالی است که این استان پرآب سالانه میلیاردها مترمکعب روان آب دارد. اکنون 27 درصد از جمعیت فعال استان 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در بخش کشاورزی اشتغال دارند که اشتغال تمام اين افراد در معرض خطر قرار دارد.

علاوه بر مشکلاتي که در حوزه تامين آب قرار دارد، شعله‌ور شدن موردستان‌های کهگیلویه و بویراحمد و احتمال جولان زمين‌خوران در اين استان بر معضلات پيش‌روي بخش کشاورزي اين استان دامن زده است. شهرام عسکری معاون سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به آتش‌سوزي‌هاي مکرر در بين درختچه و موردستان‌های گرمسیری، مي‌‎گويد: اگر روند کنونی ادامه يابد دیگر در استان چیزی به نام مورد نخواهیم داشت.

با توجه به اينکه رونق بخش کشاورزي به عنوان يکي از حلقه‌هاي مفقود شده اشتغال‌زايي استان شناخته مي‌شود، انتظار مي‌رود مسئولان به جاي دست روي دست گذاشتن و تماشاي نابودي کشاورزي استان، موانع تامين آب را برطرف کرده و با آموزش کشاورزان و جايگزيني محصولات کم‌آب‌بر بخشي از مشکل بيکاري کهگيلويه و بويراحمد را برطرف کنند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار