کد خبر: 823492
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۴
شهردار شیراز:
شهردار شیراز گفت: به دلیل نداشتن نیروی قوی از استان فارس در تهران بود که بودجه‌ای به کمربندی این شهر اختصاص نیافت.
نویسنده : عزیزالله قهرمانی 

به گزارش جوان آنلاین از شیراز، علیرضا پاک‌فطرت در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست شهرسازی ریل پایه در شیراز اظهار داشت: برخی‌ها از روی ناآگاهی در زمینه طرح‌ها و ساخت‌وسازهای شهری، حرف‌هایی می‌زنند که مشخص است از بافت شهر شیراز چیزی نمی‌دانند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره ساخت‌وسازهای شهری و تقابل آن با توسعه شبکه ریلی، گفت: توسعه ریلی اتفاق بسیار خوبی است اما شوربختانه به دلیل نداشتن اعتبار، این سیستم بسیار ضعیف عمل کرده است و تنها سه درصد حمل‌ونقل مسافر یا بار را بر عهده دارد.

این مقام مسؤول موقعیت فعلی شهر شیراز را برای ایجاد شبکه ریلی مناسب ندانست و ادامه داد: آوردن ریل به مرکز شهر شیراز نه مقرون‌به‌صرفه است و نه ازنظر شهرسازی جواب می‌دهد.

وی افزود: هر شهری دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود است و شیراز به دلیل بافت توریستی، تاریخی و فرهنگی با دیگر شهرها قابل‌مقایسه نیست.

پاک‌فطرت افزود: سیستم فرسوده ریلی با قطارهای قرن 19 میلادی به درد شهر شیراز نمی‌خورد، ضمن آنکه برای ساخت ایستگاه و مسیر ریلی به دلیل بافت تاریخی شهر، اجازه تخریب نیز نمی‌دهند.

شهردار شیراز همچنین گفت: داشتن سیستم‌هایی مانند تراموا که سیستمی ظریف و زیبا است را برای شهر شیراز مناسب می‌دانیم که نه نیاز به تخریب شهری دارد و نه جایی را اشغال می‌کند و ما به دنبال چنین سیستمی هستیم.

وی به سیستم ناوگان حومه‌ای اشاره کرد و گفت: کار مهمی که باید انجام گیرد این است که چگونه سیستم قطار شهری را به ناوگان حومه‌ای وصل کنیم و در این مورد اداره کل راه و شهرسازی می‌تواند نقش ارزنده‌ای ایفا کند.

پاک‌فطرت با اشاره به کارکرد قطارهای حومه‌ای، بیان کرد: اهمیت این قطارها به‌خاطر جابه‌جایی مردم شهرستان‌های نزدیک شیراز است که روزانه برای تأمین مایحتاج خود به این شهر می‌آیند و این قطارها به بهترین شکل ممکن می‌توانند آنان را با کم‌ترین مشکل، جابه‌جا کنند.

این مقام مسؤول افزود: به این شکل رفت‌وآمد در شهر و ترافیک حاصل از آن به کم‌ترین حد خود خواهد رسید و مردم نیز در یک زمان‌بندی مشخص که برای قطارها در نظر گرفته ‌شده است، رفت‌وآمد خود را انجام می‌دهند.

شهردار شیراز ادامه داد: در این صورت است که دیگر نیازی به جاده‌های عریض و طویل نخواهیم داشت و این مهم زمانی تحقق خواهد یافت که وزارت راه و شهرسازی به‌صورت جدی ورود پیدا کند.

پاک‌فطرت گفت: شهرداری شیراز به شکل داوطلبانه برای طرح قطارهای حومه‌ای، مطالعه اولیه را انجام داده است و آمادگی دارد در زمینه فنی و خدمات مهندسی به دولت کمک کند.

وی به بحث ایجاد پایانه‌های مشترک حمل‌ونقل نیز اشاره کرد و اظهار داشت: با طرحی که داریم پایانه‌های حمل‌ونقل درون‌شهری و برون‌شهری را به یکدیگر متصل خواهیم کرد و این پایانه‌ها در کنار هم احداث خواهند شد.

شهردار شیراز پیش‌بینی احداث پایانه در شهرک میان‌رود و فرودگاه شیراز را ازجمله این موارد دانست.

پاک‌فطرت در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس در مورد اظهارات برخی از مسؤولان که ساخت پایانه‌ها را در خارج شهر اشتباه دانسته‌اند، گفت: مشکلی که ما داریم اظهارات غیرکارشناسی افرادی است که ادعا دارند که می‌فهمند و بقیه نمی‌دانند.

وی افزود: باید در این‌گونه اظهارنظرها انصاف داشت و به نظر من پایانه گلستان در بهترین جای ممکن ساخته ‌شده است و هیچ مشکلی ندارد و بزرگراه شیراز - اصفهان نیز از همین مکان می‌گذرد و این یک مزیت برای این پایانه است ضمن اینکه خط 3 مترو نیز به آن وصل می‌شود.

شهردار شیراز با انتقاد از کسانی که موافق آوردن پایانه‌ها به داخل شهر هستند، افزود: آوردن قطارهای قدیمی قرن 19 میلادی به درون شیراز، نتیجه‌ای جز به‌هم زدن بافت این شهر زیبا نخواهد داشت و این‌گونه اظهارنظرها به دلیل عدم شناخت درست از بافت شهر شیراز است.

پاک‌فطرت ادامه داد: بعضی‌ها فکر می‌کنند اینجا شهر دماوند یا تهران است و با آن ذهنیت درباره شیراز و طراحی شهری آن حرف می‌زنند درصورتی‌که هر شهری ویژگی خود را دارد.

وی همچنین درباره کمربندی میان‌رود نیز گفت: این طرح مربوط به 25 سال پیش است و اگر اقدامی درباره جابه‌جایی آن صورت نگرفته، وزارت راه و شهرسازی باید پی‌گیری کند و ای‌کاش شهر ما نیز در تهران افراد بانفوذی داشت تا کارها بر زمین نماند.

شهردار شیراز بابیان اینکه امیدواریم روزی از جنوب کشور نیز، رئیس‌جمهور انتخاب شود، اظهار داشت: شاید به دلیل نداشتن نیروی قوی از استان فارس در تهران بود که بودجه‌ای به کمربندی اختصاص پیدا نکرد.

پاک‌فطرت افزود: به دلیل عدم پی‌گیری ساخت این کمربندی از سوی مسؤولان مربوطه، در مسیرش ساخت‌وساز انجام شد و دیگر برای انجام این کار بسیار دیر شده است.

وی همچنین به ساخت‌وسازهای میان‌رود اشاره کرد و گفت: متولی این ساخت‌وسازها بعد از کمربندی شهرداری نبوده است زیرا این زمین‌ها جزو منابع ملی بوده و دولت به شهرک‌سازی پرداخته و شهرداری نیز موظف به دادن پروانه ساخت شده است.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربحث ترین عناوین