کد خبر: 823053
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
تصويب طرح تقويت تدابير دفاعي- امنيتي
پيروزي دونالد ترامــپ زميـنه مناســـب‌تري فراهم كرده تا كشورهاي اتحاديه اروپا به سمت ترتيبات دفاعي مستقل از امريكا حركت كنند، سمت و سويي كه البته رأي بريتانيايي‌ها به خروج از اتحاديه اروپا هم، انگيزه كافي براي آن ايجاد كرده است.
علي قنادي
پيروزي دونالد ترامــپ زميـنه مناســـب‌تري فراهم كرده تا كشورهاي اتحاديه اروپا به سمت ترتيبات دفاعي مستقل از امريكا حركت كنند، سمت و سويي كه البته رأي بريتانيايي‌ها به خروج از اتحاديه اروپا هم، انگيزه كافي براي آن ايجاد كرده است. وزراي خارجه اروپا روز دوشنبه طرح تقويت تدابير دفاعي و امنيتي اين اتحــــاديه را تصويب كــردند.

 باراك اوباما آخرين سفر اروپايي خود را از ديروز در حالي كليد زد كه پيروزي دونالد ترامپ نامزد جنجالي جمهوريخواهان در انتخابات امريكا، نگراني‌ها را درباره شكاف امنيتي دو طرف تشديد كرده است. ترامپ در جريان كمپين انتخاباتي خود با انتقاد از آنچه به گفته او كمك كم مالي اعضاي اتحاديه اروپا به ناتو است، هشدار داده بود كه امريكا ممكن است در دوره رياست‌جمهوري او، ديگر به طور خودكار از متحدان خود در ناتو كه مورد حمله قرار گرفته‌اند، دفاع نكند. ترامپ، ناتو را يك نهاد «منسوخ» خوانده و تهديد كرده چنانچه ٢٧ شريك ديگر سرمايه‌هاي خود را در امر دفاع افزايش ندهند، از تعهدات مربوط به كمك و امداد در صورت حمله به يكي از كشورهاي عضو (كه در ماده ٥ اساسنامه ناتو پيش بيني شده است) كنار خواهدگرفت. اين موضع‌گيري ترامپ در كنار ساير مواضع او باعث شد وزراي خارجه و دفاع اتحاديه اروپا روزهاي يك‌شنبه و دوشنبه جلسه فوق‌العاده درباره مناسبات امريكا و اروپا در دوران ترامپ برگزار كنند. وزراي دفاع و خارجه اروپايي روز دوشنبه درباره طرح دفاعي تازه خود در بروكسل توافق كردند، طرحي كه براي اولين بار زمينه عمليات صلحباني مستقل اروپا از امريكا را فراهم مي‌كند. يان يوس لي دريان، وزير دفاع فرانسه كه در كنار همتاي آلماني خود طرح جديد امنيتي اروپا را به پيش مي‌برد در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «اروپا نيازمند آن است كه خودش براي امنيت خود اقدام كند.»
 او با اشاره به طرح جديد امنيتي كه در 16صفحه به تصويب رسيد، مي‌گويد: « اين (طرح) به اروپا اجازه مي‌دهد به سمت خودمختاري استراتژيك گام بردارد. البته فدريكا موگريني از اهميت استقلال اين طرح كاسته و گفته كه اتحاديه اروپا قصد ندارد با اين ترتيبات جديد با ناتو رقابت كند بلكه اين سازمان را تقويت خواهد كرد و قصد ايجاد يك ارتش ويژه يا يك مقر نظامي را ندارد. موگريني هرچند براي اروپا از تعبير «ابرقدرت» استفاده كرده ولي گفته كه هدف همه اينها تأمين امنيت بيشتر براي اتحاديه اروپا و شهروندان آن در داخل و خارج در جهاني غيرقابل اطمينان است. با اين حال، بيشتر ناظران تدابير جديد اروپايي‌ها را كه همزمان با پيروزي ترامپ تصويب شده، در جهت استقلال امنيتي از امريكا مي‌دانند. دبيركل ناتو در اظهارنظري مصالحه‌جويانه گفته مطمئن است « دونالد ترامپ به همه تعهدات امريكا به اين ائتلاف پايبند مي‌ماند.» ينس استولتنبرگ همچنين گفته كه ناتو خواستار مذاكره و گفت‌وگو با روسيه است.
  
اوباما به دنبال اطمينان به اروپايي‌ها
رأي بريتانيايي‌ها به خروج كشورشان از اتحاديه انگيزه‌هاي امنيتي مستقل در داخل كشورهاي اروپايي را تشديد كرده بود و حالا پيروزي ترامپ اين روند را تشديد كرده است. اين گرايش‌ها به قدري تشديد شده كه باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا را وادار كرده براي اطمينان‌بخشي به اروپاييان، سفري اروپايي تدارك ببيند. اوباما در اولين مقصد از آخرين سفر اروپايي خود ديروز وارد آتن شد و در اظهاراتي درباره روابط نزديك واشنگتن با قاره اروپا تأكيد كرد كه «اروپاي قدرتمند به نفع جهان و امريكا است». اوباما بر نقش محوري سازمان پيمان آتلانتيك شمالي(ناتو) تأكيد و تصريح كرد كه ناتو براي منافع امريكا، نقشي «به‌شدت حياتي» ايفا مي‌كند. يك عضو ارشد در انديشكده مطالعات استراتژيك و بين‌الملل واشنگتن معتقد است: «كل سفر (اوباما) براي اين طراحي شده تا به كشورهاي اروپايي اعتماد به نفس داده شود زيرا آنها به‌طور فزاينده‌اي از ماهيت مبارزات انتخاباتي امريكا و لحن دونالد ترامپ نگران بودند. » ينس استولتنبرگ، دبيركل ناتو در مقاله‌اي كه در هفته‌نامه انگليسي زبان آبزرور و نسخه روز يك‌شنبه روزنامه گاردين منتشر شده آورده كه  اتخاذ تصميمات يكجانبه براي امريكا و اروپا گزينه مناسبي نيست.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهرناز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
1
اگر ترامپ خودرا از قیومیت اروپا جداکند"برای
همه دنیا بهترست"امریکا هم دیگر لازم
نیست برای هرمسئله داخلی ویا خارجی کشور های اروپائی قداره ببندد"وجلو بیفتد
"در واقع نقش ژاندارمی امریکا را کم رنگ
کرده" تا وجهه امریکا را مانند روسیه و چین "که خود را وارد معرکه هر کشوری نمی کنند" برای امریکا ایجاد کند.
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
0
0
انتخاب ترامپ نشانگر تغییراتی است که در پارادایمها وقواعد جهان وازجمله خود امریکا اتفاق خواهد افتاد.
پارادایمها که تغییر میکنند ،فرصتها وتهدیدهای جدیدی ایجاد میگردنندو
کشور هائی میتوانند از این فرصتها بهرمند گردنند که قابلیتهای خود را توسعه داده باشند.
توسعه قابلیتها یعنی:شناخت تهدیدات-ایجاد تحول-افزایش شایستگیهای کلیدی برای مطالعه بیشتر: http://resistiveeconomic7.blogfa.com
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار