کد خبر: 822780
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۱
رئیس ستاد مرکزی اربعین تشریح کرد
رئیس ستاد مرکزی اربعین گفت: در انفجار امروز عراق به هیچ‌یک از زائران ایرانی آسیبی نرسید.
ایسنا: سردار حسین ذوالفقاری صبح امروز در نشست خبری خود اظهار کرد: این انفجار تروریستی در 80 کیلومتری کربلا و در منطقه عین‌التمر رخ داده است.

وی در ادامه افزود: این انفجار نه در مسیر زائران، بلکه در یک خانه انجام شده و طبق اخبار اولیه در این انفجار هشت نفر شهید شده‌اند. این منطقه در شمال غرب کربلا قرار دارد.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه از ساعت 3 صبح امروز با حضور افراد فاقد ویزا در مرز مهران مواجه شدیم که نیروهای حاضر در این محل بابت این مساله اظهار نگرانی کردند، گفت: ما هم در نظر گرفتیم  به شرکت‌های مسافربری اعلام کنیم که انتقال زائران  از سمت خرم‌آباد و ایلام به مهران را متوقف  و زائران را به مرزهای جنوب کشور منتقل کنند زیرا ما در مرزهای جنوبی مشکلی نداریم و حرکت روان است. از سویی خودروهای مورد نیاز را در اختیار نیروی انتظامی قرار دادیم تا افراد فاقد ویزا را از منطقه خارج کنند. همچنین ما پیش‌بینی اسکان را در ایلام در نظر گرفتیم تا افراد بدون ویزا را به آنجا انتقال دهیم.

وی تاکید کرد: قطعا ما از حضور این افراد در مرزها جلوگیری می‌کنیم چون حضور آنها موجب کندی رفت‌وآمد زائرانی شده است که ویزا دارند. در عین حال توصیه می‌کنیم که زائران به جای مرز مهران از مرز چذابه و شلمچه عبور کنند. کسانی که مهر خروجی ویزایشان از مرز مهران است، می‌توانند از چزابه یا شلمچه عبور کنند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه نیروی انتظامی از ما درخواست کرده که به مدت 72 ساعت مسیر به سمت مرز مهران بسته شود، خاطرنشان کرد: ولی ما اعلام کردیم امروز و فردا وضعیت مهران را کنترل می‌کنیم تا شرایط به وضعیت عادی بازگردد. ما اگر توانستیم افراد غیرمجاز را از مرز مهران خارج کنیم، دیگر ممنوعیتی برای عبور از مرز مهران نخواهیم داشت. البته الان هم مرز مهران باز است و زائرانی که ویزا دارند به تدریج از مرز خارج می‌شوند.

رئیس ستاد مرکزی اربعین همچنین گفت: حدود سه تا هشت هزار نفر برآورد ما از افراد فاقد ویزا در مرز مهران است که ما وسایل جابه‌جایی آنها را آماده کرده‌ایم تا آنها را از منطقه خارج کنیم.

ذوالفقاری در ادامه اعلام کرد: غیر از 35 نفری که قبلا در عراق بازداشت و سپس آزاد شده‌اند، افراد دیگری نیز در عراق بازداشت شده‌اند که هنوز عراق آمار دقیقی به ما اعلام نکرده است. طرف عراقی اعلام کرده که اگر کسی را دستگیر کند او را زندانی خواهد کرد. ما هم در ابتدا تقاضای همکاری از طرف عراقی را داشتیم اما شرایط همین‌گونه پیش برود نباید خیلی درخواست مساعدت از طرف عراقی داشته باشیم و هر کس خلاف قانون عمل کرد خودش باید تاوان دهد.

وی تاکید کرد: ما از نظر زیرساختی و مسیر حرکت و کنترل گیت‌ها هیچ مشکلی نداریم. تنها مشکل ما همین اختلالی است که افراد فاقد ویزا در مرز مهران ایجاد کرده‌اند. دیروز حدود 100 هزار نفر از مرز مهران عبور کرده‌اند که البته علت کندی عبور زائران از مرز مهران در امروز همین وجود افراد فاقد ویزا در این محل است. ما به خاطر این کندی عبور از زائرانی که دارای ویزا هستند عذرخواهی می‌کنیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به این پرسش که آیا نیروهای امنیتی کشورمان در تأمین امنیت زائران در عراق حضور دارند، گفت: طرف عراقی در حوزه امنیت درخواست کمک از ما نداشته و مسئول تأمین امنیت در عراق به عهده این کشور است اما ما به صورت مستشاری و همچنین در بخش‌های غیرمسلح برای تأمین امنیت حضور داریم.

وی درباره امنیت سامراء نیز گفت: جز حادثه سامراء مشکل امنیتی دیگری نداشتیم و ما توصیه کردیم تا اطمینان کامل از تأمین امنیت در سامراء، زائران ما به سامراء نروند ولی تا این لحظه تعداد زائران در سامراء به سه برابر سال گذشته رسیده است.

ذوالفقاری در ادامه خاطرنشان کرد: تا ساعت 24 دیشب بیش از 1 میلیون 384 هزار نفر از مرزهای کشور خارج شدند که بیش از 598 هزار نفر از مرز مهران، بیش از 433 هزار نفر از مرز شلمچه،‌ بیش از 292 هزار نفر از مرز چزابه و 70 هزار نفر از مرز هوایی از کشور خارج شده‌اند.

وی همچنین تصریح کرد: تا پایان روز گذشته 1 میلیون و 764 هزار ویزا صادر شده است و پیش‌بینی ما این است که این رقم به بالای 2 میلیون ویزا برسد. همچنین 76 هزارو 284 نفرا ز اتباع خارجی ثبت‌نام کرده‌اند که 44 هزارو 310 ویزا صادر شده و باقیمانده ویزاها هم در روزهای آینده صادر می‌شود. امروز روز آخر ثبت‌نام اتباع خارجی است اما صدور ویزای آنها ادامه دارد.

ذوالفقاری درباره هزینه‌های انجام شده درباره سفر اربعین، اظهار کرد: وزارت کشور از محل اعتبارات خود برای آماده‌سازی پارکینگ‌ها و تأسیسات جانبی بالای 6 میلیارد تومان هزینه کرده است. البته هزینه‌ها شامل دو بخش می‌شود بخش اول مربوط به کمک‌های مردمی و نذورات است که بیشتر صرف تغذیه زائران می‌شود و بخش دوم هم هزینه‌هایی است که دستگاه‌های مسئول از جمله شهرداری، ارتش، سپاه، ستاد کل نیروهای مسلح، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، سازمان اوقاف و سایر بخش‌ها انجام می‌دهند.

وی در پایان گفت: از ظهر پنج‌شنبه تا ظهر جمعه کنترل‌های سختگیرانه‌ای در مرز مهران از طرف کشور عراق انجام شد که همین اتفاق موجب ازدحام در مرز شد و با پیگیری‌های انجام شده،‌ ظهر جمعه این مشکل حل شد. مشکل دیگر ما حضور افراد فاقد ویزا در مرز مهران است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار