کد خبر: 822561
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
گفت‌وگوي «جوان» با احمد اسماعيل‌پور ستاره تيم فوتسال كشورمان در جام جهاني
يك ماه و نيم بعد از مقام تاريخي فوتسال كشورمان در جام جهاني، به نظر مي‌رسد مسئولان، اين تيم را كه براي اولين بار توانست روي سكوي سوم بايستد و اولين مدال رشته‌هاي تيمي را در سطح جهان كسب كند، فراموش كرده‌اند.
سعيد احمديان

يك ماه و نيم بعد از مقام تاريخي فوتسال كشورمان در جام جهاني، به نظر ميرسد مسئولان، اين تيم را كه براي اولين بار توانست روي سكوي سوم بايستد و اولين مدال رشتههاي تيمي را در سطح جهان كسب كند، فراموش كردهاند.

اين در حالي بود كه پس از كسب مدال برنز جام جهاني، وعدههاي پاداش از سوي مسئولان به مليپوشان افتخارآفرين فوتساليست داده شد، اما تا امروز اين تنها وزارت ورزش بود كه آن هم پس از كسر ماليات، 16 ميليون و 200 هزار تومان را به عنوان پاداش به بازيكنان پرداخت كرده است. اين پاداش در شرايطي است كه چهار سال پيش مليپوشان تيم فوتبال كشورمان تنها بعد از يك پيروزي در مقدماتي جام جهاني پاداش 20 ميليوني دريافت كردند تا تبعيضها به خوبي مشخص شود. با اين حال فدراسيون فوتبال به عنوان متولي رشته فوتسال حتي آن پاداش اندك وعده داده شده را هم پرداخت نكرده است تا بار ديگر تفاوتهايي كه مهدي تاج و همكارانش در فدراسيون فوتبال بين فوتبال و فوتسال ميگذارند، آزاردهندهتر از قبل شود. احمد اسماعيلپور يكي از ستارههاي فوتسال كشورمان در جام جهاني كلمبيا كه به عنوان سومين بازيكن برتر اين مسابقات انتخاب شده است، در گفتوگو با «جوان» درباره مسائل مختلف و همچنين بيتوجهي مسئولان به موفقيت بزرگ فوتسال صحبت كرده است.

آقاي اسماعيلپور! نزديك به 45روز از كسب مقام تاريخي فوتسال در جامجهاني ميگذرد، اما گفته ميشود هنوز مسئولان به قولهايشان درباره پاداش اعضاي تيم عمل نكردهاند.

بازيكنان فوتسال هيچكدام براي پاداش بازي نكردند و اين مسئله تأثيري روي بازي بچهها نداشت. البته ما قبل از اينكه به كلمبيا برويم با توجه به نوع نگاهي كه وجود دارد، ميدانستيم كه اين اتفاق ميافتد و اين كمتوجهيها خواهد شد، اما اين مسئله تأثيري چه در جريان مسابقات و چه امروز در انگيزه تيم ندارد. البته بيتوجهي به تاريخسازي فوتسال اذيتكننده است. به جز وزارت ورزش، تاكنون هيچ نهادي پاداشهايي كه وعده ميدادند را پرداخت نكرده است. حتي فدراسيون علاوه بر پاداش مقام سومي، پاداش بازيهاي پاراگوئه و برزيل را هم پرداخت نكردهاند.

زمان مسابقات هم حاشيههاي زيادي درباره كيفيت پايين پيراهنهاي تيم مطرح شد و همچنين رقمهاي پاداش اندك وعده داده شده فدراسيون سر و صدا به پا كرد، اين برخورد دلسرد كننده نبود؟

ما کار خودمان را انجام داديم و ديگر به اين فکر نميکرديم. شايد يک مقدار ناراحت بوديم. ما فقط به خوشحال کردن خانوادههايمان و دل مردم فکر ميکرديم ولي اتفاقهايي مانند پيراهن و پاداش، در خور شأن بچههاي فوتسال نبود و اميدوارم بعد از اين چنين اتفاقي رخ ندهد و رسيدگي بيشتري شود. وعدهها تنها در حرف نباشد و در عمل هم ثابت کنند و امکانات لازم را براي تکرار اين موفقيت فراهم کنند، چون اگر همين شرايط حاکم باشد، بعيد است که اين افتخار دوباره تکرار شود.

برگرديم به مسابقات جام جهاني فوتسال، قبل از اعزام به مسابقات پيشبيني ميكرديد كه روي سكوي سوم جهان قرار بگيريد؟

هدف ما قرار گرفتن در بين چهار تيم اول دنيا بود و خيلي سالها بود که به دنبال اين هدف بوديم، اما با توجه به تدارک ضعيفي که قبل از جام جهاني داشتيم، شرايط سخت شده بود و در بازي اول با اسپانيا خودش را نشان داد و نتيجه اين مسابقه گوياي همه چيز بود. در مجموع اما رفتهرفته با غيرت و همبستگي بچهها بود که تيم نتيجه گرفت، ما کار خودمان را انجام داديم و ديگر به امکانات و تدارک ضعيفي که تيم قبل از مسابقات داشت، فکر نکرديم و خوشبختانه به هدفمان که قرار گرفتن در بين چهار تيم بود، رسيديم.

يعني نتايج مرحله گروهي كه زياد راضيكننده نبود، به نوعي بازتابدهنده كمبود امكانات و تدارك تيم قبل از اعزام به مسابقات بود؟

خب، ما با کمبود بازي تدارکاتي به جام جهاني کلمبيا رفتيم و تيم آن هماهنگي لازم را نداشت و تيم به مرور شرايط بهتري پيدا کرد. پس از بازي با اسپانيا، مقابل مراکش روند تيم بهتر شد و در بازي سوم با آذربايجان هم حق ما برد بود و در مراحل بعدي که اوج کار تيم بود و تيم نمايش بهتري داشت.

برسيم به بازي با برزيل، اوج كار فوتسال در جام جهاني، خيليها پيشبيني نميکردند ما حتي شانس اندكي داشته باشيم، چه شد كه تيم از اينرو به آن‌‌رو شد؟

همبستگي و همدلي که بين بچهها وجود داشت خيلي در اين موفقيت تأثيرگذار بود، مخصوصاً قبل از بازي با برزيل همبستگي بين بچهها وجود داشت که واقعاً مثال زدني و تاريخي بود. بچهها مصمم بودند که بازي را ببرند. اما ميدانستيم که شانس کمي براي پيروزي مقابل برزيل داريم، اما براي همان شانس کم تلاش زيادي کرديم و خوشبختانه در يک روز خوب فوتسال ايران و روز بد فوتسال برزيل، اين نتيجه رقم خورد.

بعد از بازي با برزيل با آن پيروزي تاريخي، انتظارها از شما بالا رفت و خيليها اعتقاد داشتند، ميتوانيد روي سكو برويد، اين كارتان را سخت نكرد؟

بعد از بازي با برزيل با پاراگوئه بازي داشتيم که سطح فوتسال ما از اين کشور بالاتر بود، همچنين بعد از اينکه برزيل را شکست داديم موجي بين مردم راه افتاد و انتظارات از تيم بالا رفت و ميدانستيم با توجه به شرايطي که به وجود آمده بود، به اين باور رسيده بوديم که ميتوانيم روي سکو برويم و اين اتفاق هم براي ما افتاد. رسيدن به اين موفقيت اما ساده نبود و خيلي تلاش کرديم و خدا به بچهها عزت داد و توانستيم روي سکو برويم.

درباره بازي با روسيه صحبت ميكنيد، در بازيهاي تداركاتي زياد با اين تيم بازي كرده بوديم و پيشبيني ميشد كه با توجه به نتايجي كه تا آن روز به دست آورده بوديم، اين تيم را شكست دهيم و به فينال برويم اما اين اتفاق نيفتاد!

مقابل روسيه ما خيلي خوب بازي کرديم، نيمه اول شرايطمان خوب نبود، اما در نيمه دوم تيم شرايط خوبي داشت اما با وجود تلاشي که کرديم، معتقدم بدشانسي باعث شد تا مقابل روسيه نتوانيم نتيجه بگيريم و اگر بدشانس نبوديم و توپهايمان ميرفت توي گل ميتوانستيم روسيه را ببريم، نمايندگان فيفا هم که در سالن بودند به برتري کشورمان اذعان داشتند و روسيه در مسابقه نيمهنهايي اسير ما بود اما خب متأسفانه اين اتفاق نيفتاد.

سوت پايان بازي با پرتغال و در آن لحظه تاريخي و ايستادن روي سكوي سوم جهان، چه حالي داشتيد؟

غيرقابل وصف بود، براي ما و مردم خيلي اتفاق بزرگي بود و براي اولينبار اتفاق ميافتاد. بعد از سوت پايان بازي واقعاً يک احساس عجيب بود و ببينيد ملت چقدر از اين موفقيت خوشحال شدند، ما چقدر خوشحال بوديم. افتخاري بود که با توجه به اين امکانات، شايد تا سالهاي سال ديگر به دست نيايد.

راز اين موفقيت بزرگ چه بود؟

ارتباط خوبي بين کادر فني و بازيکنان وجود داشت و اين مسئله باعث شد تا ما به باور موفقيت برسيم. معتقدم که براي اينکه يک تيم موفق باشد، بايد همبستگي وجود داشته باشد و اين از کار فني مهمتر است و با توجه به اين همدلي اين موفقيت به دست آمد.

براي اينكه اين افتخارات تداوم داشته باشد، چه كاري بايد صورت بگيرد؟

حالا که از جام جهاني آمديم و سوم شديم اينطور نباشد که فوتسال براي مدتي توي ديد باشد و تنها در يک بازه زماني به تيم توجه شود، بايد برنامه براي تيم ملي چهار ساله باشد، برنامهريزي براي ليگ، آوردن اسپانسر پخش تلويزيوني باعث ميشود که وضعيت فوتسال بهتر شود و به اين رشته ورزشي براي تکرار افتخارات کمک ميکند.

اما در اين سالها تبعيضهايي كه در نگاه فدراسيون بين فوتبال و فوتسال وجود دارد، انتقادات زيادي را به همراه داشته است!

فوتباليها هم زحمت ميکشند و همه فوتبال را تماشا ميکنند. حرف ما فوتساليها اين است که به اندازه افتخاراتي که اين رشته کسب کرده به فوتسال توجه کنند. افتخارات فوتسال مشخص است، قهرماني آسيا، سومي جهان، اين افتخارات کمي نيست و فکر نميکنم ورزش تيمي بتواند آن را به دست بياورد. ما توقع خاصي نداريم و فقط همانطور که اشاره کردم به فوتسال به اندازه افتخاراتش توجه کنند، کافي است. توجهات بايد ادامهدار باشد و اينجوري نباشد که تا چهار سال ديگر که قرار است جام جهاني فوتسال يا مسابقات آسياي برگزار شود، تيم فراموش شود و حق فوتسال بيشتر از اينهاست تا بتوانيم با حضور در فينال جام جهاني، قهرماني جهان را براي ايران به ارمغان بياوريم.

سؤال پاياني، در بين سه بازيكن برتر جام جهاني قرار گرفتيد، يك افتخار بزرگ براي خودتان و ايران، در اينباره صحبت ميكنيد؟

اين نتيجه تلاش همه بازيکنان و کادر فني بود و من نماينده مردم ايران بودم. اگر يک بازيکن در رشته فوتبال يا واليبال اين افتخار را کسب ميکرد، بيشتر از اين به آن توجه ميکردند اما خب عزت را خدا به من داده و اميدوارم در دورههاي بعد بتوانيم اين موفقيت را تکرار کنم.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عمو مُصي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
0
0
خداييش دم همتون گرم! كار بزرگي انجام دادين و ثابت كردين كه ساق هاي طلايي دارين. مرحبا، آفرين، بارك الله، دمتون گرم و ...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار