کد خبر: 819243
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۴
دبير دومين همايش ملي ظرفيت‌هاي تمدني اربعين حسيني:
مسعود معيني‌پور، دبير علمي همايش ملي ظرفيت‌هاي تمدني اربعين حسيني، پياده‌روي اربعين را داراي ظرافت‌ها و ظرفيت‌هاي معرفتي، عقلاني و حماسي دانست كه نياز است درباره آن نگاه موشكافانه‌اي انجام شود.
هادي عسگري
معيني‌پور که در نشست خبري دومين همايش ملي ظرفيت‌هاي تمدني اربعين حسيني صحبت مي‌كرد، تأكيد كرد: با گذر از نگاه تقليلگرايانه به تمدن و بسط آن به دو عرصه فردي و اجتماعي در لايه‌هاي بينشي - معرفتي، گرايشي - اخلاقي و رفتاري- عملي مي‌بينيم كه راهپيمايي اربعين در تمام اين عرصه‌ها و لايه‌هاي داراي ظرفيت‌هاي بي‌بديلي نسبت به آيين‌ها و مناسك ديني ديگر است؛ آييني كه در بستر آن هم داده‌هاي معرفتي و اخلاقي و هم داده‌هاي رفتاري بسيار زيادي خلق مي‌شود و هم اجتماع عظيمي را با محوريت حب ولي خدا و در مسير رسيدن به او شكل مي‌دهد كه كنش‌هاي فردي و جمعي نيز با محوريت او سامان مي‌يابد. وي با تأكيد بر اينكه اربعين در دنياي امروز ما نقطه آغازين سلوك ما به سوي جامعه مهدوي است، عنوان كرد: باید با تمام توان آن را قدر دانست و از بروز آسيب‌هايي مثل تبديل شدن به راهپيمايي‌هاي تفريحي يا كارناوال‌هاي تبليغي احتراز و روز به روز محتواي آن غني‌تر شود. معيني‌پور خاطرنشان كرد: از منظري ديگر اربعين گرانيگاه وحدت‌آفرين مكاتب، مذاهب و اديان و زمينه‌ساز تحقق امت واحده و تمدن نوين اسلامي و نمايش‌دهنده قدرت و اقتدار جامعه جهاني حسيني در مقابل جامعه استكباري مدرن است.

دبير همايش ملي ظرفيت‌هاي تمدني اربعين حسيني همچنين با اشاره به اينكه همايش امسال، دومين همايش ملي اربعين است كه تلاش مي‌كند ابعاد علمي راهپيمايي اربعين را بازشناسي كند، عنوان كرد: در اين دوره، پيش‌نشست‌هاي تخصصي داشتيم و اساتيد و انديشمندان كشورمان در اين پيش‌نشست‌ها به ارائه مقالات و پژوهش‌هاي خود پرداختند. معيني‌پور درباره برنامه‌هاي همايش توضيح داد: روز 25 آبان ماه در حرم اباعبدالله الحسين(ع) دومين همايش «لقاء الحسين» نيز با شركت انديشمندان داخلي و خارجي و با مشاركت «همايش ملي اربعين حسيني» برگزار مي‌شود. البته در همايش ملي اربعين نيز برگزار‌كنندگان همايش «لقاء الحسين» با ما مشاركت خواهند داشت. وي افزود: گفتار آيت‌الله العظمي محمدتقي مصباح‌يزدي كه به صورت پيامي براي همايش ارسال كرده‌اند، در برنامه خوانده خواهد شد. سخنراني آيت‌الله ميرباقري و حجت‌الاسلام پناهيان از ديگر بخش‌هاي برنامه است. سال گذشته، تمام 10 سخنراني را در همايش برگزار كرديم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار