کد خبر: 819210
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
سرانجام پس از گذشت سه سال از عمر کابينه يازدهم، انتظارها به سر رسيد و اولين جابه‌جايي وزرا کليد خورد.
محمدجواد اخوان
سرانجام پس از گذشت سه سال از عمر کابينه يازدهم، انتظارها به سر رسيد و اولين جابه‌جايي وزرا کليد خورد. عزل يا استعفاي سه نفر از وزرا و معرفي سرپرست و گزينه‌هاي پيشنهادي به مجلس، نماي کلي از اولين تغييرات کابينه در سطح وزرا را نشان داد. به نظر مي‌رسد تا اينجاي کار مي‌توان مختصاتي کلي از روند تغييرات دولت و نيز ابعاد احتمالي آتي آن‌ را ارائه نمود:

1- در نگاه اول، نحوه جابه‌جايي وزيران، در نوع خود جالب و البته در خور تأمل بود. در حالي‌که چندهفته‌اي گمانه‌زني‌ها از تغيير وزير ارشاد خبر مي‌داد به ‌يک‌باره نام دو وزارتخانه ديگر نيز به فهرست تغييرات اضافه شد. البته رويکرد محافظه‌کارانه حاميان دولت مانع شده تا به اين لحظه دليل واقعي جابه‌جايي‌ها را بيان کنند، اما روش اعمال جابه‌جايي خبرساز بود. در حالي‌که وزير سابق آموزش پرورش استعفاي خود را تکذيب و در بيانيه‌اي براي ادامه همکاري با دولت رسماً اعلام آمادگي کرد، به ‌يک‌باره خبري رسانه‌اي شد که رئيس‌جمهور با استعفاي وي موافقت كرد. بسياري از تحليلگران اين نوع جابه‌جايي را در دولت يازدهم بعيد مي‌دانستند و البته به ياد داريم که اين نوع ترميم کابينه يادآور نحوه جابه‌جايي وزراي اطلاعات و امور خارجه در دولت دهم است.

2- حوزه‌هاي مأموريتي که تاکنون تيغ جراحي کابينه به آن وارد شده در عرصه فرهنگي- اجتماعي است. اين در حالي است که عمده مطالبات جامعه در حوزه اقتصادي- اجتماعي است و بيشترين نارضايتي از عملکرد دستگاه‌هاي اجرايي نيز به همين عرصه برمي‌گردد. اينکه ترميم کابينه در مسيري کاملاً متفاوت از نيازمندي‌هاي عمومي حرکت مي‌کند چند پيام روشن دارد: اول آنکه اين تغييرات نه اجتماعي و مديريتي و بلکه سياسي است و برخي ناظران نيز آن‌ را با انتخابات پيش‌رو مرتبط مي‌دانند. دوم آنکه اولويت تمرکز مديريتي دولت نه در عمق‌بخشي به کارآمدي، بلکه به سازماندهي و گسترش سرمايه اجتماعي است.

3- بررسي چهره‌هايي که به ‌عنوان گزينه‌هاي پيشنهادي براي وزارتخانه‌ها معرفي‌ شده‌اند نيز مهم است. هرچند بايد تا زمان جلسه رأي اعتماد در مجلس صبر كرد، اما به ‌روشني پيداست که فردي که کارنامه خوبي در فتنه 88 از خود به‌جاي نگذاشته نمي‌تواند به‌آساني از بهارستان عبور کند. اينکه چطور فردي که پيش‌تر براي وزارت علوم معرفي ‌شده و با عدم رأي اعتماد مجلس نهم مواجه شده، اينک به مجلس دهم معرفي ‌شده خود تأمل‌برانگيز است. برخي تحليلگران معتقدند معرفي افرادي از اين ‌دست، بيش از آنکه به نيت تعيين وزير نهايي دستگاه باشد، تکميل‌کننده راهبرد «الاکلنگي» اعتداليون براي مشغول‌سازي اصولگرايان مجلس از يک‌سو و همزمان در سوي ديگر امتيازدهي بي‌هزينه به دوم خردادي‌هاي طلبکار از دولت است.

4- همان‌طور که پيش‌تر تصريح شد، فاز اول تغييرات کابينه – حتي اگر فاز نهايي نباشد- نشان داد در دولت يازدهم، اين هدف‌گذاري انتخاباتي است که اولويت‌ها را تعيين مي‌کند و به نظر مي‌رسد که راهبرد انتخاباتي اين طيف نيز از مسير طبيعي دولت‌هاي مستقر – که ارائه کارنامه موفق و کارآمد است- نمي‌گذرد. اگر اين در همچنان بر همين پاشنه بچرخد، انتظار تغييرات در حوزه‌هايي همچون صنعت و معدن و تجارت، راه و شهرسازي بيهوده است، هرچند نارضايتي عمومي در اين حوزه‌ها فزاينده باشد. بدون شک اتاق فکر پاستور تصميم خود را گرفته و به يک ريسک بزرگ دست‌ زده است، يا مي‌توان با حرف‌درماني و دوقطبي‌سازي فرهنگي و سياسي، گروهي را گرد خود فراهم آورد يا آنکه عدم عمل به وعده‌ها و کارنامه ناموفق در حوزه اقتصادي و معيشتي اولين رئيس‌جمهور چهار ساله را معرفي خواهد کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار