کد خبر: 819205
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵
به بهانه انتشار يادمان «ماهنامه شاهد ياران» براي عالم مجاهد آيت‌الله حاج شيخ ابوالقاسم خزعلي
يادماني كه درحال حاضر درمعرفي آن سخن مي‌رود، درمقام احصا و تبيين فضيلت‌هايي است كه...
محمدرضاكائيني
يادماني كه درحال حاضر درمعرفي آن سخن مي‌رود، درمقام احصا و تبيين فضيلت‌هايي است كه در پيام تاريخي رهبر معظم انقلاب به مناسبت رحلت عالم مجاهد و متقي مرحوم آيت الله حاج شيخ ابوالقاسم خزعلي(رضوان الله تعالي عليه)بدان اشارت رفته است. نيك روشن است كه ابعاد علمي، عرفاني و اخلاقي در منش شخصيتي چون آن بزرگ، جاي پرداخت فراوان داشته و دارد، ليك يك نشريه تاريخي، بيشتر درپي واكاوي مكانت سياسي يك شخصيت مؤثر اجتماعي است و هم از اين روي بيشتر صفحات اين يادمان، به بسط اين جنبه از شخصيت آيت‌الله خزعلي اختصاص يافته است. براي فهم بيشتر اين مدعا، ابتدا مروري بر پيام رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت آن بزرگوار، بهنگام به نظر مي‌رسد:
«درگذشت عالمِ عامل و پرهيزگار مرحوم آيت‌الله آقاي حاج شيخ ابوالقاسم خزعلي (رحمت‌الله‌عليه) را به خاندان محترم و همه بازماندگان و نيز به دوستان و ارادتمندان ايشان تسليت عرض مي‌كنم. عمر با‌بركت اين روحاني با‌فضيلت، سرشار از نقطه‌هاي درخشان است، ساليان دراز بهره‌گيري از درس امام خميني و ديگر فقهاي بزرگ در قم و مشهد، همراهي با امام بزرگوار از آغازين روزهاي نهضت انقلابي و دفاع شجاعانه از آن بزرگمرد و در دوران دشوار اختناق طاغوتي با بياني رسا و صريح، حضور در مسئوليت‌هاي سنگين پس از پيروزي و عضويت در شوراي نگهبان و مجلس خبرگان، صبر جميل بر شهادت فرزندش در قم و در هنگامه حركات انقلابي ملت ايران و آنگاه حفظ قرآن و انس با آن و با درياي بي‌پايان حديث و نيز فعاليت بلندمدت در تبليغ و بيان معارف اسلامي و آنگاه ثبات قدم در خط اصيل و صراط مستقيم انقلاب در همه حال و تا پايان زندگي. اينها سرفصل‌هاي مهم زندگي اين عالم متقي و پركار است كه در ديوان الهي مضبوط و مأجور است ان‌شاءالله. رحمت و مغفرت الهي براي آن بزرگوار مسئلت مي‌كنم.»
بي‌ترديد بخش‌ مهمي از زندگي‌ عالم مجاهد، مرحوم آيت‌الله خزعلي، به‌ مبارزه‌ با رژيم‌ طاغوت‌ مصروف‌ شده‌ است‌. او در فاجعه‌ مسجد گوهرشاد در مشهد، نوجواني‌ ده‌ ساله‌ بود كه‌ فرداي‌ حادثه‌، با پدرش‌ در محل‌ حاضر شده‌ بود و خود مي‌گويد: فجايع‌ رژيم‌ پهلوي‌ چنان‌ بود بر من‌ تأثير گذاشت‌ كه در آن‌ شب‌، تب‌ كردم!‌ از آغازين‌ حركت‌هاي‌ ايشان‌ در مبارزه‌ بر ضد رژيم‌ شاه‌، تبليغ‌ در رفسنجان‌ و افشاي‌ ماهيت‌ شاه‌ بر سر منبر بود كه‌ به‌ دستگيري‌ ايشان‌ و تبعيد به‌ گناباد انجاميد.
پس از آغاز نهضت اسلامي در سال 1341و در ماجراي‌ انجمن‌هاي‌ ايالتي‌ و ولايتي‌، آيت‌الله خزعلي‌ همواره‌ در كنار رهبر كبير انقلاب بود و از جمله‌، حامل‌ پيام‌ ايشان‌ براي‌ علماي‌ نجف‌ آباد شد. وي‌ در هجدهم‌ فروردين‌ ماه‌ 1343 به‌ ديدارحضرت امام‌ رفت‌. امام‌ (ره‌) به‌ تازگي‌ آزاد شده‌ بود و روزنامه‌ اطلاعات‌ در آن‌ زمان‌ مطلبي‌ نوشته‌ بود مبني‌ بر اينكه‌ امام‌ با دستگاه‌ شاه‌ كنار آمده‌ است!اين‌ مطلب‌ باعث‌ تأثر رهبر كبير انقلاب گشت. در جلسه‌اي‌ كه‌ چند روز بعد در فيضيه‌ تشكيل‌ شده‌ بود، آيت‌الله خزعلي‌ به‌ دستور امام‌ بر سر منبر رفت‌ و ماهيت‌ كذب‌ مطلب‌ روزنامه‌ اطلاعات‌ را افشا كرد. اين‌ سخنراني‌، در آن‌ روزگار، به‌ دليل‌ حماسي‌ و مستحكم‌ بودن مشهور شد.
آيت‌الله خزعلي‌ در طول‌ دوران‌ حاكميت رژيم‌ شاه‌، يك‌ بار در زندان‌ قزل‌ قلعه‌ زنداني‌ شد و سه‌ بار تبعيد شد. تبعيد نخست‌ ايشان‌ به‌ گناوه‌ و دامغان‌ بود كه‌ سه‌ سال‌ به‌ طول‌ انجاميد. تبعيد دوم‌ به‌ زابل‌ بود و در تبعيد سوم‌ پنهان‌ شد و روي‌ نشان‌ نداد. در اين‌ زمان‌ بود كه‌ حضرت‌ آيت‌‌الله‌ خامنه‌اي‌ در مخفيگاه‌ به‌ ديدار ايشان‌ رفته‌ و با هم‌ از نزديك‌ آشنا شدند.
آيت‌الله خزعلي‌ در گزارش‌هاي‌ ساواك‌، روحاني‌ افراطي‌، اخلال‌گرِ طرفدار خميني‌ ناميده‌ شده‌ بود! در تبعيد سوم‌، وي‌ پنهان‌ شده‌ بود تا ساواك‌ نتواند او را دستگير كند. در اين‌ هنگام‌ خبر شهادت‌ فرزندش‌ در قم‌ به‌ او مي‌رسد. آيت الله خزعلي‌ در تشييع‌ جنازه فرزندش‌ شركت‌ مي‌كند. او هرگز در سوگ فرزندش‌، اشك‌ نريخت‌ و خدا را در آن‌ مصيبت‌ سپاس‌ مي‌گفت و باعث تقويت روحيه مبارزان گشت. ‌
امضاي‌ آيت‌الله خزعلي‌ در بسياري‌ از بيانيه‌ها در تأييد مرجعيت‌ امام‌ خميني (ره‌) و لزوم‌ مبارزه‌ با رژيم‌ شاه‌ به‌ چشم‌ مي‌خورد. همچنين‌ وي‌ در دوره‌ طاغوت‌، همكاري‌ نزديكي‌ با جامعه‌ مدرسين‌ حوزه‌ علميه‌ قم‌ و اعضاي‌ آن‌ داشت و در مبارزات‌ آن‌ مركز با رژيم‌ شاه‌ به‌ طور جدي‌ شركت‌ مي‌كرد. در ماه‌ها و روزهاي منتهي به پيروزي انقلاب اسلامي او به عنوان نماينده تام‌الاختيار امام در خوزستان، نقش مهمي در هدايت مبارزات اين خطه مهم از كشور را بر عهده داشت. ‌
 آيت‌الله خزعلي‌ پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌ نيز فعاليت‌هاي‌ گسترده‌اي‌ براي‌ پيشبرد اهداف نظام اسلامي‌ انجام‌ داده‌ است‌. وي‌ در اين‌ سال‌ها، همواره‌ يار صديق‌ امام‌ خميني‌‌(ره‌) و رهبر معظم‌ انقلاب‌ اسلامي‌، حضرت‌ آيت‌الله العظمي خامنه‌اي‌(دام ظله) بوده‌ و همواره‌ مردم‌ را به‌ پيروي‌ از ولايت‌ مطلقه فقيه و شناخت‌ هوشمندانه توطئه‌هاي‌ دشمن‌ و نيز مبارزه‌ با خط‌ نفاق‌ تشويق‌ مي‌كرده‌ است.
‌آيت‌الله در طول‌ دوران‌ جنگ‌ تحميلي‌ بارها در جبهه‌ها حضور يافت‌ و همواره‌ مايه دلگرمي‌ رزمندگان‌ اسلام‌ بود. برخي‌ از مسئوليت‌هاي‌ ايشان‌ پس‌ از انقلاب‌ اسلامي‌ به‌ شرح‌ زير است:‌
ـ عضويت‌ در مجلس‌ خبرگان‌ قانون‌ اساسي‌
ـ عضويت‌ در مجلس‌ خبرگان‌ رهبري‌ در سه‌ دوره‌ متوالي‌ به‌ نمايندگي‌ از مردم‌ استان‌ خراسان‌
ـ عضويت‌ در شوراي‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسي‌
آيت‌الله خزعلي به عنوان يكي از ياران صديق امام و رهبري همواره بر تبعيت از ولايت مطلقه فقيه تأكيد داشت به طوري در فتنه 88 مواضع شفاف و قاطعي عليه فتنه‌گران داشت و از فرزند خود كه در جريان فتنه نقش‌‌آفرين بود، بارها اعلام برائت كرد. دفتري كه از آن سخن مي‌رود، در بازخواني ادوار گوناگون حيات اين مجاهد بزرگ فراهم آمده و دربردارنده روايات برخي اعضاي خانواده و ياران نزديك آن عارف‌گرانمايه است. اميد مي‌بريم كه انتشار اين يادواره فتح بابي باشد براي بررسي و تبيين منش علمي و عملي اين يار ديرين انقلاب و نظام اسلامي از سوي پژوهندگان تاريخ انقلاب و نماياندن نقش او در تحولات مهم ديني، فرهنگي و سياسي تاريخ معاصر ايران.
اميد مي‌بريم كه انتشار اين يادنامه پرنكته در سالروز رحلت عالم مجاهد حضرت آيت‌الله خزعلي(قده)علاوه بر آشنايي بيشتر جامعه محقق و پژوهشگر با ابعاد گوناگون شخصيت و مبارزات آن بزرگ، موجب شادي روان آن روحاني پرفضيلت در دنياي باقي گردد؛ ان‌شاءالله.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار