کد خبر: 819189
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۵۶
گفت‌و‌گو با علی محمد شيخي به بهانه نمايشگاه «عاطفه خاك»
نمايشگاه «عاطفه خاك» مروري بر آثار عاشورايي علي‌‌محمد شيخي از روز دوم آبان ماه و همزمان با ايام ماه محرم و سوگواري سيد و سالار شهيدان، اباعبدالله‌الحسين (ع) در گالري ابوالفضل عالي افتتاح شده است.
صابر احمدی
نمايشگاه «عاطفه خاك» مروري بر آثار عاشورايي علي‌‌محمد شيخي از روز دوم آبان ماه و همزمان با ايام ماه محرم و سوگواري سيد و سالار شهيدان، اباعبدالله‌الحسين (ع) در گالري ابوالفضل عالي افتتاح شده است. اين نمايشگاه دربرگيرنده بيش از 30 اثر نقاشي از اين هنرمند با مضامين عاشورايي است. همچنين كتاب «مجموعه آثار نقاشي‌هاي علي‌‌محمد‌ شيخي» در‌بردارنده گزيده‌اي از آثار اين هنرمند است كه توسط نشر سوره مهر به چاپ رسيده و در بازار كتاب موجود است.
در گفت‌وگويي عنوان كرده بوديد به واسطه شغل پدرتان به هنر عاشورايي علاقه‌مند شده‌ايد. لطفاً در اين باره توضيح دهيد.
در زمان پدرم هنرهاي عاشورايي بيشتر دلي بود و حكم شغل و منبع درآمد نداشت. پدرم چون صداي بسيار خوبي داشتند و رديف‌هاي موسيقي را مي‌شناختند، به مداحي دلي روي آوردند و در تعزيه هميشه نقش امام حسين (ع) را بازي مي‌كردند. تماشاي تعزيه‌هايي كه پدرم و دوستانشان اجرا مي‌كردند و نشستن پاي روضه و نوحه امام حسين (ع) و حضور در مراسم‌هاي عزاداري محرم و صفر، من را به هنر عاشورايي علاقه‌مند كرد. من مانند پدرم صداي خوبي نداشتم و هنر موسيقي را چندان نمي‌شناختم اما نقاشي‌ام خوب بود و به اين رشته هنري علاقه داشتم. به همين علت تصميم گرفتم مداح قلم به دست باشم نه مداح صوتي. دوست داشتم بيان و شيوه‌اي جديد در ترسيم وقايع عاشورا داشته باشم و طي اين سال‌ها همه تلاش خود را در اين راستا كرده‌ام.
 آنچه در كارهايتان مشهود است به كار بردن نمادهاي ايراني در تابلوهاست كه اين موضوع ويژگي خاصي به آثارتان مي‌بخشد. در اين باره نيز توضيح دهيد.
به موتيف‌هاي ايراني علاقه‌مندم و دوست دارم در همه آثارم حضور داشته باشند. در واقع به كار بردن چنين نمادهايي به شناسنامه و امضاي كارهايم تبديل شده‌اند. معتقدم يك هنرمند بايد وضعيت جغرافياي منطقه خود و اِلمان‌هاي بومي و ملي را در آثارش لحاظ كند. من هم يك هنرمند شيعه و ايراني‌ام و دوست دارم هر دوي اينها در آثارم نمايان باشند. ممكن است يك اثر هنري شرقي باشد اما شرقي از چه نوع؟ پاكستاني، هندي يا شرق دور؟ به همين جهت بايد در آثارمان مليت و فرهنگمان را هم در نظر بگيريم. ضمن اينكه هنرمندان ايراني در همه هنرها پيشرو بوده‌اند و بايد اين مسير همچنان و در هنرهاي مذهبي نيز ادامه داشته باشد.
در اين نمايشگاه چه تعداد تابلو در معرض ديد عموم قرار گرفته و خلق‌شان چقدر زمان برده است؟
در اين نمايشگاه حدود 30 تابلو در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته اما تعداد تابلوهاي عاشورايي من بيش از اينهاست. ابتدا با نيت 72 تن شروع به كشيدن اين تابلوها كردم اما تعدادشان بيشتر از اين شد و حالا به حدود 110 تابلو رسيده كه حاصل 30 سال تلاش و زحمت است.
تابلوهاي اين نمايشگاه قبلاً هم در نمايشگاه‌هاي ديگر حضور داشته‌اند؟ استقبال هنر دوستان چطور بوده است؟
بله! در نمايشگاه‌هاي ديگري هم حضور داشته‌اند. آثارم در حدود 20 نمايشگاه انفرادي و 40 نمايشگاه گروهي در معرض ديد قرار گرفته‌اند. كلاً هر زمان نمايشگاهي درباره هنرهاي عاشورايي بوده، به لطف خدا من دعوت شده و حضور داشته‌ام. نمايشگاه فعلي هم برايم فرصت مغتنمي بود تا مجموعه‌اي از آثارم را در معرض ديد دوستان هنرمند و هنر‌دوست قرار دهم. نمايشگاه بعدي‌ام هم مجموعه آثار منظره خواهد بود كه الهام‌گرفته از مفاهيم معنوي هستند. خوشبختانه مردم هميشه از اين نمايشگاه‌ها استقبال كرده‌اند.
رنگ‌هاي به كار رفته در آثارتان همگي رنگ‌هايي از طيف سرد و آرامش‌بخش هستند در حالي كه اغلب نقاشي‌هايي كه در مورد عاشورا كشيده شده‌اند با رنگ‌هاي گرم مانند نارنجي و قرمز همراه بوده‌اند. در اين‌باره نيز توضيح دهيد.
دقيقاً همينطور است و هدفم از به كار بردن رنگ‌هاي طيف آبي و فيروزه‌اي و كلاً رنگ‌هاي سرد القاي حس آرامش به مخاطب است. دوست دارم آثارم با لطافت و شاعرانه باشند. شما حتي در آثارم خشونتي نمي‌بينيد و در هيچ كدام خون ديده نمي‌شود. حتي در نقاشي‌هايي كه مربوط به قتلگاه است به جاي خون، گل قرمز پرپر شده كشيده‌ام. زاويه ديد من به وقايع عاشورا بسيار معنوي است و دوست دارم بيشتر از آنكه به حوادث آن روز بپردازم، درباره اهداف سيد‌الشهدا (ع) براي مخاطبم سخن بگويم. دوست دارم وقتي مخاطب به تابلوهايم نگاه مي‌كند احساس آرامش داشته و پس از آن تأمل كند. به دنبال برانگيختن حسي آني و گذرا نيستم و ترجيح مي‌دهم مفاهيم معنوي و تفكر‌برانگيز وقايع عاشورا و دليل اصلي تصميم‌هاي امام حسين (ع) را به مخاطب منتقل كنم.
 سبك نقاشي‌هاي عاشورايي‌تان خيلي متفاوت و متنوع است به طوري كه چشم ببيننده در اين نمايشگاه از ديدن تصاويري تكراري خسته نمي‌شود.
از تكرار در كارها گريزانم و دوست ندارم حتي از خودم تقليد كنم. دلم مي‌خواهد در آثار جديدم نوآوري داشته باشم و همه كارهايم شأن و امضا داشته باشند. برايم مهم است مخاطب هر بار با ايده نو و سبكي جديد روبه‌رو شود. همانطور كه حرف‌ها درباره عاشورا تمامي ندارند هنر نيز مي‌تواند جوشان و خلاق باشد.
تعداد تابلوهاي شما به بيش از 110 اثر رسيده اما در صحبت‌هايتان اشتياق فراواني براي ادامه اين مسير وجود دارد. آيا باز هم آثار عاشورايي خواهيد كشيد؟
قطعاً، هربار از من سؤال مي‌شود اين سوژه‌هاي نو چطور به ذهنم خطور مي‌كند، جواب مي‌دهم «حس مي‌كنم تازه به لب دريا رسيده‌ام.‌» ان‌شاءالله خداوند در اين مسير ياري‌ام كند و من بدون افتادن در ورطه تكرار يا شعارزدگي به كارم در اين زمينه ادامه دهم.
 از همكاري‌تان با حوزه هنري و برپايي اين نمايشگاه عاشورايي در گالري ابوالفضل عالي بفرماييد. از اين همكاري راضي هستيد؟
هرچه دارم از حوزه هنري است و اين نهاد را خانه خودم مي‌دانم. از ابتداي شروع فعاليتم با اين نهاد همواره در ارتباط بوده و هستم. خيلي افراد و ارگان‌ها از من خواستند اين نمايشگاه را برگزار كنم اما اولويت من حوزه هنري بود. حدود 30 سال است با حوزه هنري همكاري دارم و در اين مكان رشد كرده‌ام. طي اين سال‌ها در دانشگاه تدريس كرده‌ام، رئيس موزه شهدا بوده‌ام و... اما هرگز حوزه هنري را رها نكردم و اينجا را خانه اول خودم مي‌دانم. گالري ابوالفضل عالي را نيز يكي از بهترين نگارخانه‌هاي شهر تهران و حتي ايران مي‌دانم. در اين گالري همه استانداردها رعايت شده است و آرزوي هر هنرمندي است كه آثارش در اين گالري به نمايش در‌آيد.
در پايان درباره نام نمايشگاه نيز توضيح بفرماييد، نام «عاطفه خاك» را خودتان براي مجموعه آثارتان در اين نمايشگاه انتخاب كرده‌ايد؟
بله! اين نام انتخاب خودم است. همه كارهايم تم قدسي و معنوي دارند و نام نمايشگاه‌هايم هم همگي مضاميني مرتبط با اين حال و هوا و مضاميني مانند عاطفه، محبت، انسانيت و... دارند. اگر به پيشينه كارهايم نگاهي بيندازيد متوجه خواهيد شد همه نام‌ها در ارتباط كامل معنايي با آثارم بوده‌اند. «عاطفه خاك» مي‌خواهد بگويد خاك هم مي‌تواند عاطفه و معرفت داشته باشد. همانطور كه در خاك كربلا اين حس جاري شد و براي ما همواره مقدس است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار