کد خبر: 819141
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷
برای اولین بار در ایران و خاورمیانه، «نگاره خط‌های اقوام کهن مکزیک» به نمایش در خواهند آمد. این مجموعه، شامل ۲۶ نگاره خط است که معرف فرهنگ‌های آزتک، مایا، میکستکا و تولتکا هستند.

اهمیت این اسناد در ارزش آن‌ها بعنوان گواه تاریخی جنبه‌های مختلف زندگی تمدن‌های بزرگ پیش از کلمب نهفته که در سرزمین مکزیک استقرار داشتند. منشاء نگاره‌ خط‌های به نمایش درآمده، منطقه مرکزی مکزیک است که شامل ایالت‌های پوئبلا، تلاکسکالا و اوآخاکا در مکزیک است. کلکسیون نگاره خط‌هایی که در کتابخانه ملی مردم‌شناسی و تاریخ و موسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ نگهداری می‌شود، در سال ۱۹۹۷ در برنامه حافظه جهانی یونسکو گنجانده شد.

 «نگاره خط‌های اقوام کهن مکزیک» از 6 آبان 1395 در موزه ملی ایران به نمایش درخواهد آمد. نمایشگاه، با حضور دکتر «بالتازار بریتو» مدیر کل کتابخانه ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک و نیز دکتر «کاترینا استنو» کار‌شناس یونسکو در زمینه گفتگوی میان تمدن‌ها، دکتر محمد رضا کارگر، مدیرکل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی، سید احمد محیط طباطبایی، رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم)، دکتر جبرییل نوکنده، مدیر موزه ملی ایران، یونسکو، ایکوم، کارشناسان موزه ملی ایران و... افتتاح می‌گردد. در چهارچوب این مراسم، سفیر مکزیک آقای «اولیسس کانچولا» از طرف موسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ، وابسته به وزارت فرهنگ مکزیک، نسخه‌ای از نگاره خط معروف بوتورینی را که روی کاغذ تهیه شده از درخت آماته کار شده، را به موزه ملی ایران اهدا خواهد نمود که در واقع بنیان‌گذاری مکزیک- تنوچتیتلان، خاستگاه ملت بزرگ مکزیک را روایت می‌کند.

این نمایشگاه از حمایت آژانس همکاری‌های بین المللی و توسعه (AMEXCID)، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران، یونسکو، ایکوم ایران (کمیته ملی موزه‌های کشور)، موسسه انتشاراتی معتبر «نگاه» و شرکت معروف White house Middle East Electronics برخوردار است. با برپایی این نمایشگاه، سفارت مکزیک در ایران به دنبال ادامه توسعه روابط فرهنگی بعنوان پایه و اساسی مناسب برای شناخت بهتر و در نتیجه تقویت مناسبات تجاری و همکاری میان مکزیک و ایران، این وارثان دو تمدن بزرگ، است.

علاقمندان می توانند برای شرکت در مراسم گشایش این نمایشگاه از ساعت 16 روز پنجشنبه 6 آبان 1395 به موزه ملی ایران واقع در خیابان امام خمینی- ابتدای خیابان سی تیر سالن همایش مراجعه نمایند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار