کد خبر: 819128
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۶
يك كارشناس فرهنگي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين»
كوشكي گفت: وزارت ارشاد نه تنها براي اكران فيلم‌هاي خلاف اخلاق و مسئله‌دار مضايقه نمي‌كند و بلكه از آنها پشتيباني مي‌كند اما براي اكران چنين فيلمي عوامل و دست‌اندركاران آن با مشكل مواجه شدند و اگر كمك قوه قضائيه نبود عملا اين فيلم اكران نمي‌شد
«يتيم‌خانه ايران» به دنبال روشن ساختن جنايت‌هاي انگليس در مقاطع تاريك كشور است/ اين فيلم نبايد مورد بي‌مهري دولت قرار بگيرد
جوان‌آنلاين: سرانجام «يتيم‌خانه ايران» تازه‌ترین ساخته ابوالقاسم طالبی، مشكل مجوز اكرانش حل شد و از امروز بر روي پرده سينما قرار گرفت.
 
«یتیم خانه ایران» روایتی است داستانی-مستند از یک واقعه تلخ تاریخی در سال‌هایی است که انگلستان در ايران نفوذ فراوان داشت، رخ داده است. فاجعه‌ای انسانی که در سال ۱۲۹۸ توسط انگلیسی‌ها بر سر مردم ایران می‌آید. «یتیم خانه ایران» ماجرای «قحطی» آن سال‌ها و از بین رفتن نه تا ده میلیون زن، کودک و مرد ایرانی به دلیل بسته شدن شریان‌های ورودی غذا و دارو به ایران توسط نیروهای انگلیسی را به تصوير مي‌كشد و به عقيده بسياري از كارشناسان بهترين گزينه براي حضور در مراسم اسكار بود. اين در حالي است كه «یتیم خانه ایران» در جشنواره فیلم فجر هم فقط یک نمایش آن هم برای اصحاب رسانه و منتقدان داشت.
 
اصولا بسياري از كشورها، فيلم‌هايي را براي حضور در مراسم اسكار معرفي مي‌كنند كه حرف‌هاي خاصي از سرزمين‌شان را بيان كنند، از همين رو برخي از كارشناسان عقيده داشتند «يتيم‌خانه ايران» كه يك فيلم ضد انگليسي است، گزينه بسيار بهتري براي حضور در مراسم اسكار بود. اما از نظر مسئولان فرهنگي دولت تدبير و اميد «فروشنده» آخرين ساخته اصغر فرهادي حرف‌هاي شنيدني‌تري داشت.  
 
محمد صادق كوشكي، كارشناس فرهنگي در گفت‌وگو با «جوان‌آنلاين» در خصوص تازه‌ترين اثر ابولقاسم طالبي گفت: فيلم «يتيم‌خانه ايران» يكي از معدود فيلم‌هايي است كه به حقايق تاريخي كشور ما پرداخته است و خصوصا اينكه درباره نقش انگليسي‌ها و دخالت‌هاي آنها در مقاطع تاريك و سياه تاريخ كشور است و در واقع سعي كرده اين مقاطع و دخالت‌هاي انگليس را روشن كند.
 
كوشكي ادامه داد: در «يتيم‌خانه ايران» جنايت‌هايي كه توسط انگليسي‌ها رخ داده به تصوير كشيده شده، در حالي كه متاسفانه جاي اين روشنگرِ‌ي‌ها در سينماي ما خالي بوده است. اما مشكل اينجاست وقتي يك سينماي متعهد و سينماگري كه علاقه‌مند به نظام و انقلاب است و سختي اين كار تاريخي را تحمل كرده و چنين كاري را ارائه داده، مورد حمايت قرار نمي‌گيرد.
 
اين كارشناس فرهنگي افزود: وزارت ارشاد نه تنها براي اكران فيلم‌هاي خلاف اخلاق و مسئله‌دار مضايقه نمي‌كند و بلكه از آنها پشتيباني مي‌كند اما براي اكران چنين فيلمي عوامل و دست‌اندركاران آن با مشكل مواجه شدند و اگر كمك قوه قضائيه نبود عملا اين فيلم اكران نمي‌شد و به نتيجه نمي‌رسيد چرا كه در واقع از اكران منع شده بود.
 
وي با اشاره به محتواي ضد انگليسي «يتيم‌خانه ايران» و عدم حمايت دولت از اين فيلم گفت: اينكه چرا دولت و وزارت ارشاد در اين مقطع با اكران فيلمي كه ضد انگليسي است، مخالفت مي‌كند، يا به عبارت ديگر از آن حمايت نمي‌كند، جاي تعجب دارد.
 
كوشكي عنوان كرد: فيلمي كه حقايق دخالت انگليس در كشور ما را بيان مي‌كند و نشان مي‌دهد كه انگليسي‌ها چه جنايت‌هايي در كشور ما انجام دادند و چه مشكلاتي براي مردم ما ايجاد كردند، مورد بي‌مهري مسئولان فرهنگي قرار گرفته و اين جاي سوال و تامل دارد.
 
اين كارشناس فرهنگي معتقد است: عدم حمايت دولت از فيلم «يتيم‌خانه ايران» در كارنامه فرهنگي آن به عنوان يك ابهام و سوال عجيب باقي خواهد ماند. فيلمي كه در خصوص جنايت‌هاي انگليس در ايران است بايد بيش از اين مورد توجه قرار مي‌گرفت.
 
وي با اشاره به محتواي تازه‌ترين اثر ابولقاسم طالبي اظهار داشت: كشور ما در جنگ جهاني اول و دوم شاهد قحطي عظيمي بود و اين قحطي چه در جنگ جهاني اول و چه در جنگ جهاني دوم از آنجا اتفاق افتاد كه نيروهاي بيگانه انگليسي‌ در جنگ جهاني اول و امريكايي‌ها در جنگ جهاني دوم به آن اضافه شدند.
 
كوشكي گفت: بيگانگان به حريم ما تجاوز كردند و از آنجا كه مردم كشور ما به اندازه نيازشان كشت داشتند و آن گندم و ناني كه براي خودشان تهيه مي‌كردند، بيگانگان از بازار خارج و صرف نيروهاي خودشان شد و در واقع مايحتاج مردم به زور گرفتند و آن را به عنوان آذوقه نيروها بردند، در نتيجه كشور ما شاهد قحطي وحشتناك و به دنبال آن بيماري‌هاي واگير و مشكلات زيادي شد.
 
اين كارشناس فرهنگي افزود: بر اساس تحقيقاتي كه از سوي يكي از محققان انگليسي صورت گرفته است در آن سال‌ها ده ميليون نفر از مردم كشور ما بر اثر اين قحطي مردند در واقع به نوعي يك جنايت و يك هلوكاست وحشتناك اتفاق افتاد.
 
وي در پايان تاكيد كرد: داستان اين فيلم در خصوص جنايت انگليس‌ها در ايران در جنگ جهاني اول است و بخشي كه عوامل داخلي انگليس در اين جنايت بازي كردند و اين فيلم مي‌خواهد گوشه‌اي از قتل عام و نسل‌كشي ايرانيان به دست انگليسي‌ها را در مقطع جنگ جهاني اول بيان كند.          

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار