کد خبر: 818967
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۲
رونمايي «شب‌نامه» در دانشگاه تهران لغو و مراسم در حوزه هنري برگزار شد
مراسم رونمايي و نمايش مستند «شب‌نامه» به كارگرداني سيدمهدي كرباسي كه قرار بود روز گذشته در دانشگاه تهران برگزار شود...
جواد محرمي
مراسم رونمايي و نمايش مستند «شب‌نامه» به كارگرداني سيدمهدي كرباسي كه قرار بود روز گذشته در دانشگاه تهران برگزار شود، در ساعات آخر از سوي مسئولان اين دانشگاه لغو شد و برگزاركنندگان برنامه مجبور شدند اجراي مراسم را به مكان ديگري انتقال دهند و در نهايت اين مراسم با يك ساعت تأخير در حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي برگزار شد.
 
چند ساعت پيش از شروع مراسم، كانال تلگرامي شب‌نامه با انتشار متني با اين مضمون كه «عده‌اي از مسئولان با همه توان خود تلاش دارند اين جلسه را به تعطيلي بكشانند» خبر از فشار براي برگزار نشدن مراسم داد. در اين متن آمده بود: «مستند شب‌نامه ابعاد پيچيده‌اي از پروژه «نفوذ» را براي مخاطبان روشن مي‌كند. به رغم اينكه توليدكنندگان اين مستند بارها تأكيد كرده‌اند محتواي مستند با استفاده از منابع آشكار و رضايت كامل مصاحبه‌شوندگان تأمين شده است، بازهم عده‌اي نگران افشاي روابط خود با نخبگان پروژه  نفوذ هستند. پيش‌بيني مي‌شود برخورد منفعلانه دست اندركاران پروژه نفوذ باعث ايجاد حواشي جدي حين برگزاري اين مراسم باشد.»
اما مضمون مستند شب‌نامه چيست كه تا اين حد عده‌اي را نگران كرده است. شب‌نامه توسط مركز مستند‌سازي سفير توليد شده است و درباره فعاليت‌هاي يك جاسوس دو تابعيتي به نام سيامك نمازي است. دو تابعيتي‌ها بخش قابل‌توجهي از مديران در جمهوري اسلامي را تشكيل مي‌دهند و زيان امنيتي كه ايشان مي‌توانند براي نظام ايجاد كنند، مدتي است كه زمينه بحث و بررسي جدي پيدا كرده است. واقع ماجرا اين است كه يك شبكه گسترده تغيير در ايران وجود دارد كه مستقيماً مرتبط با امريكاست و هدف آن انجام فعاليت در پوشش فعاليت‌هاي مدني و كارآفريني است. ولي اين شبكه در صدد تسخير «همه حوزه‌هاي زندگي شهري» در جامعه ايراني است. شب‌نامه يك گام براي معرفي اين شبكه و بازيگران اصلي آن برداشته است. جامعه ايراني تقريباً هيچ چيز درباره اين شبكه كه يك سر آن در نفت و كرسنت است و سر ديگر آن در مذاكرات هسته‌اي و فناوري اطلاعات نمي‌داند.

اين بار اولي نيست كه مراسم رونمايي از يك مستند در دانشگاه‌ها ساعاتي پيش از آغاز مراسم با وجود اخذ مجوزهاي لازم لغو مي‌شود. اين مسئله دو سال پيش درباره مستند من روحاني هستم به كرات در دانشگاه‌هاي مختلف سراسر كشور اتفاق افتاد؛ مستندي كه با رويكردي منطقي و به دور از جنجال بخشي از زندگي سياسي و بيوگرافي حسن روحاني را به تصوير كشيده بود و به افرادي كه از عمده فعاليت‌ها و عملكردهاي رئيس‌جمهور يازدهم اطلاعي نداشتند، موارد جالبي را ارائه مي‌داد.

شب‌نامه برگ تازه‌اي از موج تازه مستندسازي انقلابي را در ايران ورق مي‌زند؛ موجي كه در بحبوحه فتنه پس از انتخابات سال 88 آغاز شد و تا به حال شاهد روندي رو به رشد بوده است. فضاي انحصاري مستندسازي تا پيش از فتنه 88 به طور نسبي در دست نيروهايي بود كه كمتر به دغدغه‌هاي انقلابي اعتقاد داشتند و اين سبب مي‌شد كه كانال‌هاي ارتباطي مراكز رسانه‌اي بيگانه از اين فرصت استفاده كند و در اين سال همكاري برخي از مستندسازان با شبكه بي‌بي‌سي منجر به دستگيري آنها شد. اين مستندسازان ماجراهاي فتنه 88 را با قرائتي كه مطلوب غربي‌ها بود، ارائه مي‌دادند. اين اتفاقات سبب شد جوانان انقلابي و تحصيلكرده‌اي كه از قلب ماهيت اين حوادث ناخشنود بودند، احساس وظيفه كنند و با وجود بي‌ارتباط بودن رشته تحصيلي‌شان وارد ميدان مستندسازي شوند. حضور پررنگ جوانان تازه‌نفسي كه وارد عرصه مستندسازي شدند، تصويري را كه در فضاي مستندسازي بود، شكست و راه را براي رفع انحصار در اين حوزه باز كرد.

شب‌نامه در واقع بار ديگر قدرت مستندسازي جوانان مؤمن و انقلابي را به تصوير كشيد؛ مستندي كه همپا با اتفاقات روز پيش مي‌رود و اطلاعاتي تازه از پروژه نفوذ دشمن رو مي‌كند. درباره لغو مراسم رونمايي از اين مستند بايد گفت: آقاياني كه از اين مستند نگران شده‌اند چه بخواهند يا نه، مستند با مخاطب خود ارتباط برقرار مي‌كند و روشنگري خواهد كرد و سياست لاپوشاني جواب نخواهد داد؛ چراكه خورشيد به هر حال تا ابد پشت ابر نخواهد ماند. روزهاي عجيبي در پيش است!
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
0
0
همان کسانیناراحت میشوند که جاسوسان ونفوذی ها را دردانشگاه به عنوان دانشمند جا بزنند تابرعلیه نخبگان وپایاننامه ها سیاه نمایی کنند
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار