کد خبر: 818865
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
ترويج گسترش استفاده از محصولات ارگانیک در اولويت جهادکشاورزي قرارگرفت
در طي سالهاي اخير محصولات ارگانيک توانسته در بين سبدخوراکي خانواده ها جا باز کند. محصولاتي که به دليل نوع کاشت و عدم استفاده از سرعت بخش ها و کودهاي شيميايي ازنظر طعم وکيفيت تا حدي توانسته مورد استقبال مصرف کنندگان قرار بگيرد. اين در حالي است که در برخي استانهاي کشور از جمله مرکزي به عنوان يکي از قطب هاي توليد انواع محصولات کشاورزي، با وجود اینکه از چند سال پیش با همت فعالان زیست محیطی و سلامت اهمیت مصرف محصولات ارگانیگ گفته شده اما هنوز اطلاع رسانی درست و رغبت کافی برای استفاده از این محصولات سالم آنطور که باید ایجاد نشده که علل آن را باید در مشکلات حوزه تولید و فرهنگ سازی جستجو شود. به عقیده کارشناسان افزایش تولید محصولات ارگانیک در سایه فرهنگ سازی مصرف این محصولات و بازاریابی آنها امکان پذیر است و ارائه آموزش های علمی و کاربردی به کشاورزان برای تولید این محصول ها امری ضروری و لازم است.
فاطمه قاسمي
استان مرکزی پیشرو در تولید محصولات ارگانیک

این روزها طعم محصولات ارگانیک تا حدودی به طعم خوراکی های کودکی نزدیک تر است، مهم ترین دلیل برای طعم خوب این نوع محصولات خودداری تولیدکنندگان از مصرف سرعت بخش ها و کودهای شیمیایی است زیرا این نوع کودها معمولا رشد محصولات را سرعت می بخشند و عملا فرصت رسیدن به محصول نمی دهند. رشد سریع محصولات عملا بر طعم آنها تاثیر می گذارد بنابراین به راحتی می توان به طعم نه چندان مطبوع خوراکی ها پی برد. اگر محصولی براساس شرایط ارگانیک رشد و پرورش یافته باشد لازم است تا زمان کافی برای رشد در اختیارش قرار بگیرد و این زمان مناسب یکی از عواملی است که فرصت خوش طعم شدن را به میوه و سبزی خواهد داد. تمام مراحل در تولید محصولات ارگانیک هماهنگ با سیستم طبیعی است و حتی برای مهار آفات نیز از روش های طبیعی استفاده می شود و مصرف سموم دفع آفات گیاهی از جمله علف هرزکش ها، قارچ کش ها و مواد شیمیایی از چرخه تولید آن ها حذف شده است.
به دلیل گرانی روش های کاشت، داشت و برداشت ارگانیک، قیمت آن نسبت به نمونه غیرارگانیک گرانتر است اما سالم بودن این محصولات مزیتی است که مصرف کننده، گرانی را ترجیح می دهد چرا که می داند تفاوت قیمت این محصولات در سبد غذایی باید در دراز مدت صرف درمان و کاهش کیفیت زیست شود.
دکتر محسن شانقی مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ایجاد ظرفیت های ساختاری و مدیریتی وافزایش تولید این محصول ارگانیک در استان مرکزی را در گرو رفع موانع موجود و نهادینه شدن فرهنگ مصرف عنوان می نماید.

وی در اين خصوص به "جوان" گفت: مسئولان با اقدامات حمایتی شامل تخصیص تسهیلات به مرغداران متقاضی برای بهینه سازی واحدهای مرغداری و تخصیص یارانه های تولید (سود کم تسهیلات، پرداخت مستقیم یارانه ) به تولیدکنندگان، می توانند زمینه افزایش تولید این محصولات سالم را در استان افزایش دهند.
دکتر شانقی تولید مرغ بدون آنتی بیوتیک را از مهمترین برنامه ها و سیاست های سازمان دامپزشکی برای بهبود کیفیت فرآورده های خام دامی و تولید غذای سالم در راستای تامین امنیت مواد غذایی عنوان کرد.
بازاریابی مهمترین دغدغه تولیدکنندگان محصولات ارگانیک

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی، همچنين بازاریابی را از مهمترین مشکل ها و دغدغه های مرغداران و تولیدکنندگان محصولات ارگانیک عنوان کرده و گفت: تضمین خرید مرغ تولیدی بدون آنتی بیوتیک از طریق نهادهای مسئول کنترل بازار، ایجاد انجمن تولیدکنندگان مرغ گوشتی بدون مصرف آنتی بیوتیک در استان، اختصاص امکانات و همکاری لازم رسانه ها برای فرهنگ سازی در ترویج تولید و مصرف این محصول ضروری است.
وی افزود: در طول دوره پرورش 43 تا 45 روزه مرغ بدون آنتی بیوتیک از هیچ نوع آنتی بیوتیک به صورت تزریقی، آشامیدنی و یا خوراکی استفاده نمی شود.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: با اطمینان از نبود باقی مانده آنتی بیوتیک در گوشت مرغ، آب و دانه مصرفی با آزمایش های لازم ، اجازه استفاده از عنوان تولید مرغ بدون مصرف آنتی بیوتیک با نام مرغ سبز به مرغدار داده می شود.
وي افزود: استفاده از فناوری های روز دنیا در پرورش، ساختار مناسب واحدهای مرغداری، رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه ای، مدیریت هوشمند و به موقع در واحد، استفاده از نهاده های سالم با نظارت دامپزشکی از مهمترین عوامل جلوگیری و پیشگیری از بروز بیماری و عدم استفاده از آنتی بیوتیک در تولید مرغ سبز است.

دکتر شانقی ادامه داد: مرغ بدون آنتی بیوتیک برای ارتقاء کیفیت محصول تولیدی و اطمینان کامل از نبود آنتی بیوتیک در گوشت مرغ تولید می شود و به معنای این نیست که سایر مرغ های تولیدی از نظر سلامت دچار مشکل هستند.
بنا به گفته اين مسئول بررسی های آزمایشگاهی و نمونه برداری های انجام شده از مرغ های گوشتی قبل از کشتار نشان داده میزان باقیمانده آنتی بیوتیک در مرغ های تولیدی استان خارج از فرآیند بدون آنتی بیوتیک، کمتر از حد مجاز است و برای سلامت مصرف کنندگان ضرری ندارد.

برنامه هايي براي گسترش تولید محصول های ارگانیک

علی اصغر زارعی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نيز ترویج و گسترش تولید محصول های ارگانیک را یکی از اولویت های جهاد کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد و گفت: این سازمان آمادگی دارد با پرداخت تسهیلات و مشوق ها، اعتبارها و امکانات لازم را برای تولید محصول ارگانیک در اختیار تولیدکنندگان این محصول ها قرار دهد.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان پسته و انار ارگانیک این استان توانسته اند با رعایت استانداردهای لازم زیر نظر شرکت BCF آلمان محصول های خود را تولید و به صورت مستقیم به این کشور صادر کنند افزود :هم اکنون در سطح 210 هکتار از باغ های پسته و 114 هکتار از باغ های انار این استان محصول های ارگانیک تولید می شود که سالانه به سطح زیر کشت آنها افزوده می شود.
زارعی گفت: سالانه از سطح این باغ ها حدود 315 تن پسته و یک هزار و 938 تن انار برداشت می شود که این مهم استان مرکزی را به یکی از استان های پیشرو در تولید در سطح کشور تبدیل کرده است.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: این استان از جمله استان های برتر کشور در تولید محصولات ارگانیک است ولی با توجه به ظرفیت های خاص منطقه ای به تحقیق و کارشناسی بیشتری در حوزه تولید محصولات ارگانیگ نیازمند است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار