کد خبر: 818857
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
مدیرعامل بنیاد برکت در همایش ملی روز روستا تشریح کرد:
مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که در سومین همایش ملی روز روستا و عشایر با رویکرد نقش روستاییان در تحقق اقتصاد مقاومتی، سخن می‌گفت، گزارش کاملی از عملکرد این بنیاد در توانمندسازی اقتصادی و توسعه‌ی روستاها ارایه داد.

مدیرعامل بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که در سومین همایش ملی روز روستا و عشایر با رویکرد نقش روستاییان در تحقق اقتصاد مقاومتی، سخن می‌گفت، گزارش کاملی از عملکرد این بنیاد در توانمندسازی اقتصادی و توسعه‌ی روستاها ارایه داد.

عارف نوروزي با اشاره به کاهش روز‌افزون جمعیت روستاها در اثر مشکلاتی نظیر بیکاری، گفت: تركيب جمعيت روستايي به شهري در 59 سال اخير، از 70 درصد به 30 درصد تقليل پيدا كرده است.

وي عنوان كرد: خانه‌هاي روستايي كه هر كدام به عنوان يك كانون اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي و در نقاط مرزي به عنوان يك كانون امنيتي نقش فعال در كشور ايفا مي كردند، امروز نقش‌شان تا حدودی کم‌رنگ شده است.

مدير عامل بنياد بركت با اشاره به اين‌كه جوانان روستايي به شهرهايي كه امكان اشتغال در آن‌ها وجود دارد مهاجرت مي‌كنند، تصريح كرد: در 38 سال گذشته اقداماتي از قبيل خدمات بهداشتي- درماني، آبرساني، تأمین برق و گاز، تأمين زیرساخت‌های ارتباطی از قبيل تلفن و پست، جاده‌سازي و مدرسه‌سازي براي روستاها انجام شده است اما باز هم نتوانستيم جمعيت را در روستاها تثبیت کنیم. مهم‌ترين دليل اين است كه جمعيت جوان روستاها به دليل یافتن شغل روستاها را ترك می‌کنند.

عارف نوروزي خاطرنشان كرد: ستاد اجرايي فرمان حضرت امام(ره)، 9 سال پيش به دستور مقام معظم رهبري در راستای توانمندسازي اقتصادي، مأموريت جدي‌تري نسبت به گذشته پيدا كرد و قرار شد در مناطق محروم از طریق بنیاد برکت حول برنامه‌های توانمندسازي اقتصادي، اشتغال‌زایی و حمايت از كارآفرينان به ويژه كارآفريني بومي تمرکز کند.

وي ادامه داد: ما اين موضوع را در دستور كار قرار داديم و با همكاي استانداري‌هاي سراسر كشور موفق شديم مشاركت كارآفرينان را جلب کنیم.

مديرعامل بنياد بركت با اشاره به اين‌كه بنياد تاكنون 267 طرح مشارکت اقتصادي با حجم سرمايه‌گذاري 48 هزار و 770 ميليارد ریال داشته است، گفت: با اين طرح‌ها تاكنون بیش از 166 هزار نفر در مناطق محروم 31 استان مشغول به کار شده‌اند.

وي با اشاره به اين‌كه بنياد بركت پس از مدتی از طرح‌های مشارکتی خارج می‌شود و تاکنون 143 مورد از آن‌ها را به‌طور کامل به كارآفرين واگذار کرده است، افزود: شرايط واگذاري سهام بنياد بركت اين‌گونه است كه 10 درصد از سرمايه به شکل نقدي و باقي‌مانده طي 4 سال به‌طور اقساطی و بدون بهره دريافت مي‌شود. به گفته‌ی عارف نوروزی اين روش اقتصادي بنیاد برکت مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفته است.

عارف نوروزي فعاليتهاي توانمندسازی اقتصادي بنياد بركت را در زمينه‌ی كشاورزي، دامپروري، صنايع شيميايي، چاپ و بسته‌بندي، كاني‌هاي فلزي و غيرفلزي، مصالح ساختماني، صنايع برق و غیره برشمرد و افزود: اين فعاليت‌ها ريشه در نيازهاي گسترده‌ی زندگي روزمره‌ی مردم دارد و با سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي کاملاً هم‌سو است.

مديرعامل بنياد بركت با اشاره به اين‌كه فعاليت‌هاي اقتصادي به نوعي سوددهي هم دارند، بيان كرد: در سال گذشته نزدیک به 11 ميليون دلار از بنگاه هاي اقتصادي بنياد بركت به كشورهاي هم‌جوار صادرات داشته‌ايم. در 6 ماه اول امسال نيز شركت‌هاي مشاركتي بنياد بركت و كارآفرينان بيش از 5 ميليون دلار صادرات داشته‌اند.

وي با اشاره به اين‌كه بنياد بركت علاوه بر طرح‌هاي توانمندسازي اقتصادي، پروژه‌هاي عمراني و زيربنايي بسياري را نيز در روستاها و مناطق كم‌تر توسعه‌يافته انجام داده است، گفت: تاكنون 10557 طرح زيربنايي در مناطق محروم داشته‌ايم كه 4850 مورد از آن‌ها کامل شده و 5707 طرح نيز در دست اجراست.

مديرعامل بنياد بركت ادامه داد: 950 مورد از این طرح‌ها، مدارس برکت بوده که تاکنون 778 باب تکمیل و تحویل آموزش و پرورش شده و حدود 101 هزار دانش‌آموز در آن‌ها مشغول به تحصیل هستند.

به گفته‌ی ایشان، بنياد بركت تاكنون 700 مرکز فرهنگی مذهبی شامل مسجد، حسينیه، خانه‌ی عالم، دارالقرآن، مصلي و حوزه‌ی علميه نیز ساخته است.

وي ضمن تشریح خدمات بیمه‌ی برکت که از سوی بنیاد برکت به مردم مناطق محروم و روستاها ارایه می‌شود به طرح برکت خانواده اشاره کرد و درمان زوج‌های نابارور را از عوامل امیدواری و بهبود زندگی آن‌ها دانست و گفت: در راستاي عمل به سياست‌هاي جمعیتی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبري، بنياد بركت درمان زوج‌هاي نابارور در مناطق محروم را در دستور كار قرار داده است. در همین راستا تاكنون از 2800 زوج ناباروري كه شناسايي شده‌اند، 1250 نفر تحت درمان قرار گرفتند. از این تعداد تاكنون 29 كودك به دنيا آمده‌اند و 93 كودك هم در راه داريم.

مديرعامل بنياد بركت اظهار داشت: با توجه به اين‌كه از هر هزار كودك كه در كشور متولد مي‌شود، يكي از آن‌ها با مشكل ناشنوايي مواجه است، اظهار داشت: بنياد بركت طرح كاشت حلزون گوش و درمان اين كودكان را در دستور كار قرار داده است.

عارف نوروزي با اشاره به اين‌كه يكي از مشكلات دیگر مناطق روستايي، مسكن‌هاي غيراستاندارد است، بيان كرد: طبق مذاكراتي كه با كميته‌ی امداد، بهزيستي و بنياد مسكن داشته‌ايم، 7630 واحد مسكن محرومين در دست ساخت داريم كه حدود 5000 واحد آن‌ها کامل شده و بقیه‌ی واحدها نیز در حال تکمیل است. این در حالی است که تا تحقق ساخت ده هزار واحد مسکونی در مناطق محروم این برنامه ادامه می‌یابد.

وي پرداخت وام‌هاي قرض‌الحسنه را از ديگر اقدامات بنياد بركت در مناطق محروم دانست و افزود: تاكنون به 40 هزار نفر، 1930 ميليارد ریال وام قرض‌الحسنه داده شده است و 20 هزار يتيم را نيز تحت پوشش قرار داده‌ايم.

عارف نوروزي ارایه‌ی خدمات سلامت الكترونيك را از ديگر اقدامات بنياد بركت اعلام كرد و گفت: تاكنون 350 هزار نفر در مناطق آزمایشی اين طرح، زير پوشش خدمات طرح سلامت الكترونيك قرار گرفته‌اند. علاوه بر این 43 هزار نفر از بيماران صعب‌العلاج مناطق محروم نیز تحت پوشش حمایت‌های بنیاد برکت قرار گرفته‌اند.

وي از ساخت و تجهيز 10 بيمارستان كه سال‌ها نيمه‌كاره مانده بود، از سوی بنیاد برکت خبر داد و افزود: يك بيمارستان فوق تخصصي نيز در تهران در دست احداث است. بنیاد برکت هم‌چنین تاکنون 35 مرکز و خانه‌ی بهداشت را به بهره‌برداری رسانده یا آماده‌ی افتتاح دارد و علاوه بر آن، براساس تفاهم‌نامه‌اي كه با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي داشته‌ايم مراكز جامع درماني و بهداشتي استان سيستان و بلوچستان نیز تجهيز مي‌شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار