کد خبر: 818856
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸
برخي اماکن اقدام به راهاندازي «فست دود» براي عرضه قليان هاي يکبارمصرف کرده اند! طرح جمع آوری قلیان از چایخانه های اصفهان این بار دوام می آورد؟
به دلیل مضرات قلیان در چند سال اخیر وزارت بهداشت تلاش‌های خوبی برای جمع آوری قلیان انجام داد و طرح ممنوعیت عرضه قلیان در چایخانه‌ها، در سال ۸۶ و با توجه به دستورالعمل وزارت بهداشت وقت انجام گرفت که در استان اصفهان تمام چایخانه‌هایی که در آنها عرضه قلیان انجام می‌گرفت پلمپ شدند، اما به دنبال اعتراض صنوف مربوطه اين طرح با تصميم رئيس جمهور متوقف شد و بار دیگر قلیان ها به میدان مبارزه با سلامت افراد آمدند. طرح جمع آوری قلیان از چایخانه های اصفهان برای چندمین بار از دهم مردادماه امسال اجرا و بر اساس آن ۹۹ درصد از چایخانه‌های اصفهان به دلیل عرضه قلیان و نداشتن داشتن پروانه کسب پلمب شدند.
راضیه کشاورز
پلمب ۹۹ درصد چایخانه‌های اصفهان به دليل عرضه قلیان و نداشتن پروانه کسب

به گفته مدیر گروه بهداشت داشگاه علوم پزشکی اصفهان از ابتدای اجرای طرح ملی مبارزه با دخانیات 260 واحد متخلف در شهر اصفهان که فاقد مجوز کسب و عرضه قلیان در واحد صنفی خود بودند، شناسایی و تعطیل شدند.

مهدی رفیعی در گفتگو با "جوان" با بیان اینکه از ابتدای امسال اخطار های لازم مبنی بر ممنوعیت عرضه قلیان به 290واحد صنفی داده شده است ، می گوید: از این تعداد 21واحد صنفی با آموزش های داده شده تغییر کاربری دادند، ضمن اینکه در این بازرسی ها مشخص شد برخی از متصدیان عرضه این واحد ها به علت قرار گرفتن در معرض دود سیگار مبتلا به سرطان شده اند .

پس از اجرای این طرح جمعی از چایخانه‌داران شهر اصفهان نسبت به قانون منع فعالیت چایخانه‌داران و تعطیلی و پلمب چایخانه‌ها در مقابل استانداری اصفهان، مجلس شوراي اسلامی و حتی دفتر نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند.

یکی از چایخانه‌داران اصفهان در گفتگو با "جوان" می گوید: چایخانه‌داران دارای مجوز هستند، اما به دلیل اعتراض معاونت بهداشتی علوم پزشکی به مراجع قضایی پلمب شدند، ضمن اینکه اگر استعمال قلیان بد و زیان آور است، چرا فقط نان صنف چایخانه داران اصفهان باید آجر شود.

رحیم عسگری می افزاید: با پلمب واحدهای صنفی چایخانه داران ، بعضی افراد با کرایه خانه های استیجاری ، قلیان را در اختیار جوانان و حتی نوجوانان قرار داده و ورود را حتی برای خانم ها آزاد کرده اند!

اجرای طرح مبارزه با چایخانه داران فقط در اصفهان!

برخی از صاحبنظران معتقدند از طریق مباحث قهری نمی توان با مراکز عرضه قلیان برخورد کرد؛ اول باید ریشه یابی انجام شود تا بتوان معضلات موجود را رفع کرد، ضمن اینکه باید در رابطه با جایگزین کردن مشاغل مراکز عرضه قلیان اقداماتی انجام داد و بسترهای تغییر شغل آن ها را فراهم نمود.

رئیس اتحادیه چایخانه‌داران اصفهان می گوید: ۹۹ درصد از چایخانه‌های اصفهان به دلیل عرضه قلیان و عدم داشتن پروانه کسب پلمب شده اند.

محسن فلاح در گفت‌وگو با جوان" اظهار می کند: ما موافق اجرای یکسان قانون در کل کشور هستیم نه اینکه طرح مبارزه با عرضه کنندگان قلیان و چایخانه داران فقط در اصفهان اجرایی شود و در سطح تهران، شیراز و کرج و نیز دیگر شهرها شاهد باز بودن چایخانه‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه در سطح شهر اصفهان هیچ چایخانه‌ای وجود نداشت که لُژ خانوادگی داشته باشد، ادامه می دهد: به هیچ وجه عرضه قلیان به بانوان یا افراد زیر ۱۸ سال در چایخانه های اصفهان صورت نمی گرفت.

ايجاد مشاغل جایگزین برای کارگران چایخانه ها

با توجه به پلمب و تعطیل شدن چایخانه های اصفهان به دلیل عرضه قلیان ، فرماندار اصفهان در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان اصفهان بر انجام اقدام های مؤثر و سریع برای مشاغل جایگزین برای کارگران این واحدها تاکید کرد.

فضل الله کفیل با اشاره به بررسی وضعیت 239 چایخانه در شهرستان اصفهان اظهار کرد: از این تعداد فقط 79 واحد دارای پروانه کسب هستند،البته با توجه به پلمب شدن برخی از این واحدها بدلیل تخلف های صورت گرفته، ما وظیفه داریم زمینه اشتغال جایگزین برای کارگران این واحدها را که زیر پوشش بیمه هستند، تسهیل کنیم.
وی با اعلام اینکه تاکنون 14 واحد از این چایخانه ها، تغییر شغل داده اند، از اتاق اصناف اصفهان خواست تا آمار دقیق تعداد شاغلان قانونی در چایخانه های مجوز دار اصفهان را تهیه کند.
به گفته فرماندار اصفهان، لازم است کارهای تبلیغی و تبیینی زیادی برای فرهنگ سازی در باره قُبح مصرف قلیان توسط نهادهای فرهنگی و اجتماعی مانند رسانه ها، شهرداری و سازمان های مردم نهاد(NGO) انجام شود.
وی با توصیه به مردم برای عدم استفاده قلیان در اماکن عمومی بویژه بوستان ها، تاکید می کند: نیروی انتظامی وظیفه دارد با عرضه کنندگان قلیان در اماکن عمومی با جدیت برخورد کند.
کفیل درباره آخرین وضعیت چایخانه های پلمب شده اصفهان خاطرنشان می کند: تعدادی از این واحدها که دارای مجوز قانونی بودند، فک پلمب شده و فعالیت خود را به صورت مجاز و بدون عرضه قلیان ادامه می دهند و تعدادی نیز بدنبال تغییر شغل هستند که لازم است حداکثر تا سه آینده اقدام لازم برای فک پلمب و شغل جایگزین آنها انجام شود.

عرضه قلیان با روش "فست دود" در اصفهان

در حالي استعمال قليان از جانب جوانان روشي براي گذراندن اوقات فراغت محسوب مي‌شود كه به گفته كارشناسان، قليان 10 برابر سيگار تاثيرات بدي را در سيستم تنفسي مي‌گذارد.

این در حالی است که مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان می گوید: به تازگی روش جدیدی موسوم به 'فست دود'(بر وزن فست فود) برای عرضه قلیان های یک بار مصرف یا اجاره ای، ابداع شده است.

جواد محمدی اضافه می کند: در این روش، قلیان توسط پیک موتوری به درب منازل متقاضیان تحویل داده می شود که قیمت آن تا 250 هزار ریال است.

وی با اشاره به پلمب تعداد زیادی از چایخانه دارانی که نسبت به عرضه قلیان اقدام می کردند، می افزاید: در ماه های اخیر، شاهد عرضه قلیان در واحدهای زیرزمینی و برخی باغ های خارج شهر بودیم که کنترل و نظارت بر این موارد نیز مشکل است.

وی اظهار می کند: بازرسی و نظارت اصناف اصفهان در این باره اقدام به بررسی میدانی واحدهای صنفی چایخانه و پرونده های موجود در اتحادیه کرده که آمار آن در اختیار فرماندار اصفهان قرار گرفته است.

با استناد به ماده ۲ بهداشت محیط کشور مبنی بر ممنوع بودن هر اقدامی که بهداشت عمومی جامعه را به مخاطره اندازد، وزارت بهداشت موظف است تا از طریق دستگاه‌های متولی دیگر اقدامات جدی را علیه مراکز عرضه قلیان که به نوعی تهدید سلامت عمومی است انجام دهد، لیکن لازم است قوانین مربوط به اجرای طرح ملی مبارزه با دخانیات به صورت مستمر و فراگیر اجرا شود والبته شغل مناسبی برای متصدیان چایخانه ها در نظر گرفته شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار