کد خبر: 818834
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
محمدرضاهاديلو
موريانه‌ها خواب روستائيان خراسان شمالي را به كابوس تبديل كرده اند

كافيست يكبار نام "خراسان شمالي" را در موتور جستجوگر گوگل قرار دهيم تا ببينيم بيش از 90درصد مطالب در مورد مشكلات اين استان استخراج مي شود. "کاهش بارندگی ها و پایین رفتن سطح منابع آبی زیرزمینی این استان را در تامین آب شهروندان و روستائیان با مشکل روبه رو کرده است و علاوه بر آن بخش کشاورزی و صنعت نیز با مشکل کمبود آب مورد نیاز روبه رو هستند."

"باتوجه به سیاست های اقتصادی دولت که تعرفه واردات محصولات کشاورزی را از پاکستان و روسیه افزایش داده است، کشورهای هدف هم برای صادرات انگور این سیاست را در پیش گرفته اند و صادرات انگور بسیار هزینه زیادی بر روی دست صادر کنندگان گذاشته است. همين امر صادرات انگور خراسان شمالي را با مشكلات عديده اي روبرو كرده است."

عشاير خراسان شمالي با معضلاتي روبرو هستند كه از ميان آنها مي توان به " بستن راههای مناطق عشایرنشین با لودر و تخریب و کاشتن مراتع و زمینهای دارای سند و پروانه چرای عشایر توسط بومیان" ، "بحث بیمه دامها که به دلیل سخت گیری و اذیت عشایر در زمان پرداخت حق بیمه و خسارتها که باعث بی رغبتی عشایر به بیمه کردن دامها گردیده است" و "مشکلات حقوقی عشایر به دلیل نبودن مشاوران حقوقی و وکلا در جامعه عشایری" اشاره كرد.

اما روز گذشته معاون امور روستایی و بازسازی مسکن روستایی استان خراسان شمالي از مشكلي صحبت كرد كه حداقل در قرن بيست و يكم قدري قابل تامل است.علی روحانی مدعي شده "اعتباری برای بازسازی منازل موریانه‌زده خراسان‌شمالی اختصاص نیافته است!"متاسفانه بر اساس گزارش ها خراسان شمالي چنان با مشکل موریانه زدگی منازل مواجه شده كه چند ده هزار منزل قابل سكونت نيستند.

پراکندگی منازل موریانه زده در شهرها و روستاهای شهرستان بجنورد و مانه و سملقان بیش از هر جای دیگر است.با اينكه طی چند سال گذشته از این منازل با عنوان واحدهای حادثه دیده، یاد و توسط مدیریت بحران نیز پی گیری هايي براي بازسازي آنها مي شد اما شنيده ها حاكيست بعد از مدتی این امر هم منتفی اوضاع به حال خود رها شد.

آمارها نشان مي دهند در گذشته حدود دوهزار متقاضی برای تخریب منازل موریانه زده به مسئولان امر مراجعه كرده بودند که از این تعداد فقط 800 منزل در شهر و روستا تسهیلات دریافت کرده و تخریب و بازسازی شدند، اما به گفته معاون امور روستایی و بازسازی مسکن روستایی خراسان شمالي، تعداد واحدهای آسیب دیده از موریانه در این استان بیش از متقاضیان مراجعه کننده است و آمار دقیقی در این خصوص وجود ندارد.

به گفته كارشناسان، موریانه ها در منازلی که سقف آن‌ها با تیرهای چوبی ساخته شده، رسوخ می‌کنند و از داخل شروع به خوردن این تیرها می‌کنند بطوریکه بعد از مدتی این تیرهای چوبی توخالی شده و هر لحظه احتمال ریزش آن‌ها بر سر ساكنانش وجود دارد.

با اين تفاسير بايد گفت توزیع متعادل زیرساخت ها و کاهش نابرابری در استفاده از منابع، امکانات و تسهیلات، یکی از مهمترین معیارهای اساسی توسعه ی پایدار در سطح مناطق و بخصوص مناطق كم برخوردار به شمار می رود. كاري كه به نظر مي رسد در روستاهاي بسياري از استان ها به وقوع نمي پيوندد.

حالا خراسان شمالي مانده و روستانشيناني كه در كنار خشكسالي ها و كم آبي ها و روي دست ماندن محصولاتشان، شب ها با هزار دلهره سر بر بالين مي نهند از اينكه مبادا سقف موريانه زده شان برسرشان خراب شود.

وجود هزاران منزل موريانه زده نشان مي دهد صدها مسئول حقوقي مي گيرند كه هيچ كاري برايش انجام نداده اند، جز حرف هاي بي عمل.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار