کد خبر: 818803
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
یک متخصص پوست و مو گفت: در كودكان به دلیل ضعیف بودن عملکرد غدد چربی در مهار رشد شپش ها، این بیماری شایع تر است.
امیر هوشنگ احسانی متخصص پوست و مو گفت: اصولا شپش در سر بدن تجمع می کند که بیشترین نوع آن شپش در سر است.

وی اظهار داشت: شپش بدن به طور معمول در افراد بی خانمان که مدت هشت الی نه ماه استحمام نکنند مشاهده می شود. این نوع شپش در درز لباس سکنی می گزیند.

احسانی با تاکید بر اینکه ایجاد شپش سر فقط مختص افرادی نیست که از نظر اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و بهداشتی پایین هستند، بیان کرد: در تمام دنیا شپش سر در همه افراد مشاهده مي شود. حتي افرادي كه از نظر اقتصادي و اجتماعي هم در بالاترين نقطه قرار دارند.

این متخصص پوست و مو  در خصوص علل شیوع بيماري شپش در كودكان تصریح کرد: در كودكان به دلیل ضعیف بودن عملکرد غدد چربی در مهار رشد شپش ها این بیماری شایع تر است.

وی اظهار داشت: شپش در ناحیه های گرم و مرطوب سر مانند حاشيه مو ها و پشت گوش بیشتر رشد می کند.

احسانی درباره نحوه درمان شپش سر بیان کرد: استفاده از نوعی شامپوی از بین برنده شپش به مدت ده دقيقه روي سر  و تکرار مجدد آن در از بین بردن این عارضه تاثیر چشمگیری دارد،  همچنین همه افرادي كه با كودك مبتلا زندگي مي كنند اگر چه علائم شپش سر را نداشته باشند بايد يكبار از شامپو استفاده كنند و اگر فرد مبتلا دانش آموز باشد بهتر است همه ي همكلاسي هاي او از نظر ابتلا به شپش بررسي شوند.

این متخصص پوست و مو  یادآور شد: مصرف زياد شامپوهای از بین برنده شپش حساسيت هاي پوستي ايجاد مي نماید و استفاده از آن بیش از دو بار توصیه نمی شود. همچنین تمام وسايل شخصي فرد كه قابل جوشاندن است جوشانده شود و اگر قابل جوشاندن نبود داخل كيسه قرار داده و بگذارند تا مدتي بماند به اين ترتيب شپش از بين مي رود، چرا که شپش براي ادامه حيات نياز به مكيدن خون دارد.

وی با بیان اینکه بيماري شپش فقط مختص به كودكان نیست، ابراز داشت: این عارضه در بزرگسالان کمتر دیده می شود. شپش در سنين 6 الي 7 سال تا 12 سال شايعتر است.

احسانی با تاکید بر اینکه ممكن است علي رغم درمان تا يكماه بعد هم شپش در سر ديده شود تصریح کرد: ابتلا به این عارضه ایمنی ایجاد نمی کند یعنی ممكن است فرد حتي چند بار هم مبتلا به اين بيماري شود.

این متخصص پوست و مو  در خصوص نشانه های تشخیص شپش از شوره سر افزود: تخم شپش به تنه مو مي چسبد و جا به جا نمي شود سفيد و مايل به خاكستري است اما شوره سر به راحتي جا به جا مي شود.

وی در خصوص نشانه های تشخیص شپش فعال را از غير فعال اظهار داشت: اگر فاصله شپش تا كف سر بالاي 2—3 سانت باشد يعنی غير فعال است و اگر اين فاصله كم تر از 2 سانت باشد فعال است، تخم شپش كه با ريشه مو فاصله دارد زنده نيست.

احسانی در مورد نشانه هاي شپش حيواني ابراز داشت:  اين شپش بیشتر به صورت گزش بر بدن حیوانات ایجاد می شود.

این متخصص پوست و مو عنوان کرد: شپش براي بقا به گرماي بدن نياز دارد. این حشره خون را مي مكد که با علائمی مانند خارش پدیدار می شود. شپش جاي سرد و خشك را دوست ندارد.

وی در مورد فرد مبتلا به شپش كه درمان شده اما هنوز تخم های آن بر سرش مشاهده می شود بیان کرد: شانه کردن موها به همراه سركه رقيق شده در از بین بردن این تخم ها تاثیر چشمگیری دارد.

احسانی با تاکید بر اینکه کوتاه کردن موها تا حدی می تواند کمک کننده باشد تصریح کرد: شپش 36 الي 72 ساعت زنده مي ماند و براي حيات هر 4 الي 6 ساعت بايد خون بمكد.

این متخصص پوست و مو  در پایان یادآور شد: والدين هنگام مواجهه با شپش در سر فرزندشان بايد برای درمان اقدام كنند و به مسئولان مدرسه اطلاع دهند تا در صورت لزوم ساير دانش آموزان به خصوص همكلاسي هاي فرد مبتلا بررسي شوند و درمان پيشگيرانه انجام شود. مسئولان مدارس هم در صورت مواجهه با دانش آموز مبتلا بايد درمان او را جدي بگيرند و مراقب بهداشت ساير دانش آموزان باشند.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ندا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
0
0
چقد کامل و عالی بود.ممنون
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار