کد خبر: 818682
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
سرانجام جريان‌هاي مخالف حزب‌الله، نامزد پيشنهادي اين جنبش را براي رياست جمهوري لبنان پذيرفتند...
محمد بابايي
سرانجام جريان‌هاي مخالف حزب‌الله، نامزد پيشنهادي اين جنبش را براي رياست جمهوري لبنان پذيرفتند و اگر اتفاق خاصي رخ ندهد انتظار مي‌رود نمايندگان مجلس اين كشور در دهم آبان ماه به صورت قانوني ميشل عون را به عنوان رئيس‌جمهور لبنان اعلام كنند؛ كسي كه مواضعي آشكار و محكم در حمايت از مقاومت از خود نشان داده است.

رسيدن اين ژنرال كهنه‌كار ماروني به كاخ رياست جمهوري لبنان از زمان پايان دوره رياست جمهوري ميشل سليمان تقريباً دو سال طول كشيد. بر اساس ساختار سياسي لبنان، رئيس‌جمهور بايد از مسيحيان ماروني، نخست وزير از سني‌ها و رئيس مجلس از شيعيان انتخاب شود. ميشل عون رئيس فراكسيون تغيير و اصلاح لبنان، نزديك به 10 سال است كه وارد اتحاد سياسي با حزب‌الله شده و رهبران هر دو گروه بارها نسبت به اعتماد و اتحاد متقابل خود تأكيد كرده‌اند، در طرف مقابل حزب جريان المستقبل به رهبري سعد حريري قرار داشت كه از سمير جعجع، رئيس حزب «نيروهاي لبناني» براي تصدي رياست جمهوري حمايت مي‌كرد.

انتخابات رياست جمهوري لبنان بيش از هر چيزي با جنگ سوريه پيوند خورده بود. جريان المستقبل و متحدانش از شورشيان سوري حمايت كردند، سعد حريري كه خود را در رياض تبعيد كرده بود از همان ابتداي بحران اعلام كرد تنها از طريق دمشق به لبنان باز خواهد گشت. اما حزب‌الله با ورود خود موازنه ميدان را به نفع متحدان خود تغيير داد و سيدحسن نصرالله با لحني كنايه‌آميز به حريري گفت خيال بازگشت از طريق فرودگاه دمشق را از سر بيرون كند. پس از گذشت پنج سال از بحران سوريه و با توجه به شكست‌هاي پي در پي شورشيان در محورهاي مختلف، به نظر مي‌رسد مخالفان حزب‌الله در لبنان به اين نتيجه رسيده‌اند كه بشار اسد سقوط نخواهد كرد.

جريان‌هاي مخالف حزب‌الله كه مي‌ديدند در ميدان جنگ نمي‌توانند بر آن پيروز شوند، تلاش‌ها و طراح‌هاي زيادي به كار گرفتند تا مانع از رسيدن گزينه مورد نظر حزب‌الله به كاخ رياست جمهوري لبنان شوند. سعد حريري در آذر 1394 از نامزدي سليمان فرنچيه يكي ديگر از رهبران ماروني سرشناس حمايت كرد. فرنچيه يكي از سياستمداران نزديك به حزب‌الله است و محبوبيت زيادي در ميان طرفداران جنبش مقاومت اسلامي دارد و پيشنهاد رياست جمهوري او مي‌توانست براي حزب‌الله وسوسه كننده باشد. باوجود اين رهبران حزب‌الله بدون اينكه فرنچيه را ناراحت كنند، پيشنهاد حريري را رد و با قاطعيت بيشتر اعلام كردند كه گزينه اول و آخر آنها ميشل عون است؛ گزينه‌اي كه تقريباً نهايي شده است. در اين ميان، به نظر مي‌رسد پيروزي در صحنه جنگ همراه با درايت در عرصه سياسي مهم‌ترين عاملي هستند كه باعث شده تا نزديك‌ترين متحد حزب‌الله بر مسند رياست جمهوري لبنان تكيه كند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار