کد خبر: 818406
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۱
گفت‌وگوی «جوان» با محمد كشاورز، كاپيتان تيم ملي فوتسال به بهانه سومي در جام ‌جهاني
محمد كشاورز در زمره پرافتخارترين فوتساليست‌هاي تاريخ كشورمان قرار داد كه...
سعيد احمديان

محمد كشاورز را بايد در زمره پرافتخارترين فوتساليستهاي تاريخ كشورمان قرار داد كه در سالهاي حضورش در فوتسال چه در عرصه ملي و چه باشگاهي توانسته به افتخارات زيادي برسد، از قهرماني در آسيا همراه با تيم ملي و باشگاه گيتيپسند تا انتخاب به عنوان بازيكن سال فوتسال آسيا در سال 2011. افتخارت كشاورز تنها يك مدال جهاني كم داشت كه با برنز تاريخي فوتسال كشورمان در جام جهاني كلمبيا تكميل شد تا كاپيتان فوتسال كشورمان با خاطره شيريني در پايان اين رقابتها، خبر خداحافظياش از بازيهاي ملي را اعلام كند و به 13 سال حضور پرافتخارش در تيم ملي فوتسال پايان دهد. كاپيتان بااخلاق فوتسال كشورمان در جام جهاني هم مانند تمام سالهای حضورش در تیم ملی، يكي از اركان اصلي موفقيت فوتسال كشورمان بود. او هر چند بازي ردهبندي را به دليل مصدوميت از دست داد و جاي خالياش احساس شد اما يكي از اركان موفقيت تاريخي فوتسال بود. كشاورز در گفتوگو با «جوان» از جام جهاني كلمبيا و چرايي خداحافظياش ميگويد.

با توجه به اردوها و بازيهاي تداركاتي كه قبل از شركت در جام جهاني داشتيد، تصور ميكرديد در كلمبيا تيم ملي فوتسال اين افتخار بزرگ را كسب كند؟

اگر بخواهيم انصاف را در نظر بگيريم، تدارك خوبي نداشتيم، بازيهاي تداركاتي خوبي قبل از شركت در جام جهاني نداشتيم اما به هر شكل تيم به مسابقات اعزام شد. اما خودمان خيلي به تيممان و توانايي بچهها ايمان داشتيم؛ اينكه تيم خوبي داريم، بازيكنان شايسته داريم، كادر فني مجربي داريم. در حالي اما بازيها را شروع كرديم كه نتايج مانند بازي با اسپانيا خيلي دلچسب نبود و اين هم به دليل نداشتن بازيهاي تداركاتي كافي بود كه ما را اذيت كرد اما خوشبختانه تيم بازي به بازي توانست روند بهتري پيدا كند و توانستيم در جام جهاني نتايج خوبي بگيريم.

اين روند در مرحله دوم و حذفي از بازي مقابل برزيل 180 درجه تغيير كرد و با حذف برزيل، تيم ملي فوتسال فوقالعاده ظاهر شد، چگونه اين اتفاق افتاد؟

همان طور كه اشاره كردم در شروع كارمان در جام جهاني نداشتن بازيهاي تداركاتي باعث شد تا در بازيهاي مرحله مقدماتي خيلي اذيت شويم و تيم نتوانست در آغاز مسابقات روندي كه انتظار ميرفت را داشته باشد، همچنين دير به كلمبيا رفتيم و اين عوامل در نتايج تيم در ابتداي مسابقات تأثير گذاشت. خب اما رفته به رفته تيم در جام جهاني بهتر شد و جاافتادهتر بازي كرد. در بازي با برزيل هم معتقدم كه بچهها مزد شجاعتشان را گرفتند، مزد همدلي را گرفتند، يك بازي شجاعانه و جسورانه مقابل برزيل كه باعث شد فعل خواستن را صرف كنند.

مقابل برزيل، خيليها شانسي را براي ايران قائل نبودند، شما قبل از بازي وارد زمين شديد با چه هدفي بود؟

اگر بخواهيم منطقي بگوييم مقابل برزيل ما شانسي براي پيروزي نداشتيم و كمتر كسي بود كه ايران را برنده بداند و شانس كمي مقابل اين تيم داشتيم. شما توجه كنيد كه برزيل قهرمان جهان بود، در دور مقدماتي خيلي خوب نتيجه گرفته بود و بهترين تيم مرحله گروهي بود و باعث شده بود از نظر رواني از ما جلوتر باشد. با وجود اين ما هم انصافاً از پيش باخته نبوديم و تمام تلاشمان را كرديم. ميدانستيم كه ما هم تيم خوبي هستيم، بچهها هم واقعاً با همت و غيرت بازي كردند و نكته خوب بازي با برزيل اين بود كه در رختكن و قبل از بازي، خودمان را از پيش باخته نميدانستيم. براي خودمان يك شانس براي پيروزي قائل بوديم و براي آن شانس كلي جنگيديم و كلي تلاش كرديم.

گلتان به برزيل با آن ضربه چيپ آن هم در آن شرايط حساس، قابل توجه بود!

بالاخره بايد آدم در لحظه تصميم بگيرد و خدا هم كمك كرد و اين توپ به گل نشست و يكي از شيرينترين لحظات عمرم را ثبت كرد و از خدا هم خيلي ممنونم كه كمك كرد.

با برد برزيل انتظارها از شما بالا رفت، به سكو فكر ميكرديد؟

از شروع مسابقات جام جهاني، حضور در بين چهار تيم پاياني جام جهاني را پيشبيني كرده بوديم؛ زماني كه برزيل را برديم، اعتماد به نفس تيم چند برابر شد. بازي با برزيل نقطه عطف بازي تيم ملي بود و به تيم ملي شخصيت ويژهاي داد و انگيزه را دو چندان كرد و همان طور كه خدمتتان عرض كردم يك اعتماد به نفس خيلي خوب به تيم ملي داد كه در ادامه خيلي به ما كمك كرد.

درباره بازي با روسيه صحبت ميكنيد؛ اين تصور بود كه ايران بتواند روسيه را با توجه به بازيهاي زيادي كه با اين تيم انجام دادهايم، شكست دهد؟

روسيه را خيلي خوب ميشناختيم، در قالب بازيهاي تداركاتي زياد با اين تيم بازي كرده بوديم ولي متأسفانه من آسيب ديدم و فرهاد توكلي را هم كه در پست تأثيرگذاري بازي ميكرد نداشتيم. يك مقدار شيرازه تيم به دليل اينكه چند بازيكن را نداشتيم، از هم پاشيد و هارموني تيمي كه داشتيم به هم ريخت. با وجود اين شرايط بچهها خيلي خوب بازي كردند و جنگيدند اما بخت با ما يار نبود. خيلي خوب بازي كرديم اما غيبت چند بازيكن نظم تيم را به هم ريخت و نتوانستيم نتيجه لازم را بگيريم.

شما در اين رقابتها اعلام كرديد كه جام جهاني كلمبيا آخرين حضورتان در تيم ملي است، از تصميم خداحافظيتان بگوييد.

با مشورتها و صحبتهايي كه كرده بودم قبل از جام جهاني تصميم به خداحافظي از عرصه بازيهاي ملي را گرفته بودم و تصميم خودم بود. اين تصميم را بعد از يك دو بازي كه گذشت با كادر فني درميان گذاشتم و به آنها گفتم كه ميخواهم در پايان جام جهاني خداحافظي كنم. خب كادر فني مخالف بود و دوست داشتند به كارم ادامه بدهم اما من تصميمم را از قبل گرفته بودم كه بعد از اين مسابقات خداحافظي كنم. بالاخره باید جا را براي جوانان باز كنيم، بازيكنان جوان بيايند و ميدانداري كنند و اين فرصت را به آنها بدهيم كه بتوانند آينده خوبي را براي فوتسال ترسيم كنند. چون ما دو سال فاصله داريم با جام ملتها كه مسابقات مهمي براي تيم ملي فوتسال است و چهار سال هم تا جام جهاني آينده زمان دارم. فكر كردم با خداحافظي من ميشود به بازيكنان جوان فرصت داد تا به تيم ملي بيايند و بتوانند در آسيا و جهان با پيراهن كشورمان خودي نشان دهند.

و خداحافظي بعد از 13 سال حتماً خيلي سخت بود؟

دقيقاً همين طور بود و واقعاً تصميم سختي بود. زماني كه من تصميمم را رسماً اعلام كردم، در كلمبيا شب بود و 8 صبح ايران بود، زماني كه رسانهاي كردم تا صبح بيدار بودم و فكر ميكردم و نخوابيدم. به هر حال تصميم مهم و سختي بود، الان هم كه با شما صحبت ميكنم از اين تصميم خيلي راضيام، خدا را شكر ميكنم كه به من عزت داد و در بهترين شرايط با تيم ملي خداحافظي ميكنم.

بهترين تصويري كه از سالهاي حضورتان در تيم ملي داريد، چه بود؟

حقيقتاً خاطرات خيلي خوبي با تيم ملي در مسابقات مختلف دارم اما شيرينترين آن ميتواند همين مدال جهاني باشد؛ اتفاقي كه براي اولين بار افتاد و يك تيم در ورزش گروهي به سكوي جام جهاني رسيد؛ اتفاقاتي كه در جام جهاني افتاد خيلي براي من شيرين بود.

مدالي كه با كمترين توجه و امكانات به دست آمد!

راز موفقيت تيم ملي همدلي و يكدلي بود و همه با يك هدف واحد دنبال موفقيت بودند. اين راز تيم ملي بود كه موفق هم شديم، هم بازيكنان هم مربيان يكدل بودند و اين باعث شد تا موفق شويم، اما خب تيم ملي همان طور كه گفتيد امكاناتي كه شايستهاش بود را نداشت، خوب است كه به تيم ملي اهميت بدهيم. اگر به فوتسال توجه شود، تيم ايران ميتواند فيناليست جام جهاني شود و يك افتخار بزرگ براي كشورمان به دست آورد. قطعاً با توجه به استعدادهايي كه رشته فوتسال كشورمان دارد، اين پتانسيل را تيم ملي دارد كه بتواند در فينال جام جهاني حضور داشته باشد.

اما به نظر ميرسد مشكلات زيادي سد راه باشد، مانند بحث لباس و پاداشها كه حاشيههاي زيادي را در جام جهاني متوجه تيم كرد.

بچهها فقط دنبال خوشحال كردن مردم بودند و اصلاً به اين مسائل حاشيهاي توجه نميكردند و نميگذاشتند كه اين مسائل روي بازيشان تأثير بگذارد، اما به هر حال شرايط اصلاً خوب نبود، داشتن يك لباس خوب، كمترين حق بچههاي تيم ملي بود، معتقديم بازيكناني كه از كشور خارج ميشوند و در رقابتهاي بينالمللي شركت ميكنند نمايندگان و سفيران كشورمان هستند و در چشم و معرض نگاهها قرار دارند و بايد لباسهاي خوبي به تن كنند تا بتوانند نماينده شايستهاي براي نام ايران باشند. فكر ميكنم كمترين امكاناتي كه بايد در اختيار تيم ملي گذاشت، امكاناتي است كه شأن كشورمان و شأن بچهها و تيم ملي حفظ شود و احياناً خداي نكرد ضربه نخورد و خدشه به آن وارد نشود.

انتظارتان از مسئولان چيست؟

به فوتسال به اندازه موفقيتهايش توجه كنند؛ اگر فوتسال ما موفق است، اگر فوتسال ما جهاني است، اگر موفقيتهاي اين رشته مردم را خوشحال ميكند، به اين اندازه به فوتسال توجه كنند. ما اصلاً انتظار بيشتر و زيادتري نداريم و حرف بچههاي فوتسال اين است كه به اندازه افتخاراتي كه اين رشته تا امروز كسب كرده، توجه شود تا مليپوشان فوتسال هم شرايط خوبي داشته باشند.

موفقيت فوتسال با مربي ايراني هم ميتواند پيام بزرگي براي مسئولان تصميمگير فدراسيون باشد.

به شخصه خيلي خوشحالم كه اين موفقيت با يك مربي ايراني به دست آمد و توانستيم سكوي جهاني بگيريم. معتقدم مربيان ايراني خيلي توانمند هستند و فوتسالمان طوري است كه احتياج به مربي خارجي نداشته باشيم. مربيان ايراني در دورههاي قبل هم ثابت كردهاند كه خيلي توانا هستند و باعث افتخار من است كه با يك مربي توانستيم روي سكوي جهاني برويم.

حرف و نكتهاي اگر باقي مانده؟

ميخواستم يك تشكر ويژه از مردم داشته باشم؛ چه زماني كه در كلمبيا بوديم و چه زماني كه برگشتيم به ما انرژي مثبت دادند و بچهها را مورد لطفشان قرار دادند. واقعاً ممنونم از مردم به خاطر اين همه ابراز محبتي كه نسبت به بچههاي فوتسال داشتند. خوشحاليم كه توانستيم لبخند رضايت را روي لبان مردم كشورمان بنشانيم و آنها را شاد كنيم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار