کد خبر: 818246
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
واشنگتن: بعد از موصل نوبت رقه است
همزمان با آتش‌بس يكجانبه روسيه در حلب، معاون وزير خارجه امريكا بر لزوم اجراي عمليات نظامي آزادسازي شهر رقه سوريه پس از موفقيت در عمليات موصل، تأكيد كرد.
روح‌الله صالحي
همزمان با آتش‌بس يكجانبه روسيه در حلب، معاون وزير خارجه امريكا بر لزوم اجراي عمليات نظامي آزادسازي شهر رقه سوريه پس از موفقيت در عمليات موصل، تأكيد كرد. اين طرح واشنگتن كه در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري امريكا مطرح شده، مي‌تواند جنبه تبليغاتي داشته باشد. يك هيئت كارشناسي سازمان ملل هم مدعي شد كه ارتش سوريه در استان‌هاي ادلب و حماه سه بار حمله شيميايي انجام داده است. اين ادعاها در حالي مطرح شده است كه تروريست‌ها در حلب محاصره شده‌اند و كشورهاي غربي با ابراز نگراني از اين موضوع سعي دارند تكفيري‌ها را نجات دهند.

در شرايطي كه 30 هزار عراقي عمليات آزادسازي موصل از دست داعش را به پيش مي‌برند، امريكا هم در سوداي آزادي رقه، پايتخت داعش در سوريه است. توني بلينكن، معاون وزير امور خارجه امريكا جمعه شب در مصاحبه با راديو RTL گفت: «سيطره بر شهر موصل و همچنين رقه در سوريه، اين امكان را براي ما فراهم مي‌سازد تا اراضي گسترده‌اي را از دست داعش خارج كنيم و ما خواهيم توانست با اين عمليات، خلافت (خودخوانده) داعش را منهدم كنيم و لازم است كه از اين فرصت استفاده كنيم.» اين مقام امريكايي گفت: «رقه مسئله‌اي است كه نمي‌توان حل آن را به تعويق انداخت و داعش در رقه طرح‌هاي خود را براي حملات خارجي‌ تدوين مي‌كند و در واقع اين شهر پايتخت واقعي داعش است.»

هيلاري كلينتون، نامزد دموكرات‌ها در انتخابات رياست جمهوري امريكا هم روز پنج‌شنبه در آخرين مناظره انتخاباتي گفت كه پس از آزادي موصل نوبت رقه است.  تلاش امريكا براي آزادي رقه از دست داعش در حالي است كه به گفته كارشناسان، غرب ابزارهاي كافي براي پيشبرد چنين طرحي را در اختيار ندارد. هادي محمدي، كارشناس خاورميانه درباره طرح واشنگتن براي آزادي رقه گفت: «واشنگتن اگر بخواهد رقه را آزاد كند بايد از نيروهاي دموكراتيك سوريه (كردها) كمك بگيرد اما مخالفت تركيه با حضور كردها در شمال سوريه مانع از اين مي‌شود كه امريكا از كردها استفاده كند.» تركيه قدرت گرفتن كردها در مرزهاي جنوبي را تهديدي براي امنيت خود مي‌داند و براي مقابله با كردها به شمال سوريه حمله كرده و در هفته‌هاي اخير با حمايت تروريست‌هاي ارتش آزاد توانسته در بخش‌هاي شمالي سوريه پيشروي كند.

محمدي مي‌گويد: «باتوجه به موانع پيش روي امريكا براي آزادي رقه، اين طرح امريكا پا در هواست و عملي نخواهد شد.» نيروهاي دموكراتيك سوريه از ماه مي ‌با پشتيباني هوايي جنگنده‌هاي امريكايي، توانستند بر شهر راهبردي منبج در شمال حلب مسلط شوند. قرار بود اين نيروها پيشروي خود به سمت رقه را ادامه دهند كه با مخالفت تركيه اين عمليات متوقف شد.  معاون وزيرخارجه امريكا در ادامه سخنان خود درباره شهر حلب نيز اظهار نظر كرد و با بيان اينكه آتش بس انساني در حلب بسيار كوتاه است، گفت كه بايد اين آتش بس را گسترش داد و تمديد كرد. اين اظهارات درحالي است كه روسيه و ارتش سوريه به طور يكجانبه از روز سه شنبه آتش بس در حلب را از سرگرفتند ولي تروريست‌ها همچنان به نقض آن اقدام مي‌كنند. روسيه گفته است كه اين آخرين فرصت تروريست‌ها است تا از حلب خارج شوند در غيراين صورت تكفيري‌هاي جبهه النصره، به شدت سركوب خواهند شد. بر اساس گزارش رسانه‌هاي روسي و سوري، به رغم امان‌نامه روسيه به تروريست‌ها در حلب، اين گروه‌ها خروج از حلب را رد و حتي به غيرنظامياني كه قصد خارج شدن از شهر را دارند شليك مي‌كنند. تروريست‌ها سعي دارند در صورت حملات شديد روسيه و نيروهاي مقاومت به حلب، از غيرنظاميان به عنوان سپر انساني استفاده كنند.
  
ادعاي استفاده از سلاح شيميايي
همزمان با محاصره تروريست‌ها در حلب، ادعاي سازمان ملل عليه دولت سوريه هم ادامه دارد. به گزارش خبرگزاري فرانسه، كارشناسان سازمان ملل متحد جمعه شب طي گزارشي مدعي استفاده ارتش سوريه از سلاح‌هاي شيميايي در حمله به شهر «قميناس» در حلب در ماه مارس 2015 ميلادي شدند. اين ادعاي كارشناسان سازمان ملل متحد درحالي است كه اين سازمان تاكنون نتوانسته تعيين كند كه چه كساني مسئول دو حمله شيميايي ديگر به منطقه «بنش» در ادلب طي ماه مارس 2015 و «كفر زيتا» در استان حماه طي ماه آوريل 2014 هستند. كميته تحقيقات سازمان ملل پيشتر مدعي شده بود كه بالگردهاي سوري از گاز كلر در حمله به شهرك‌هاي «تلمنس» و «سرمين» در استان ادلب استفاده كرده بودند. بر اساس اين گزارش داعش نيز ۲۱ اوت ۲۰۱۵ از گاز خردل در حمله به مارع در استان ادلب استفاده كرده است.

از بين ۹ حمله شيميايي احتمالي كه كميته تحقيقات سازمان ملل و سازمان منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي به بررسي آن پرداخته‌اند سه حمله به ارتش سوريه و يك حمله به داعش نسبت داده شده است. اين گزارش به شوراي امنيت ارسال شده و قرار است در روزهاي آينده بررسي شود.   در سپتامبر 2013 هم امريكا به بهانه استفاده دمشق از سلاح شيميايي عليه تروريست‌ها سعي داشت به سوريه حمله كند. سوريه پيشتر با نظارت جامعه بين‌الملل تسليحات شيميايي خود را در آب‌هاي منطقه‌اي امحا كرد. واشنگتن، پاريس و لندن خواهان اعمال تحريم‌ها عليه عاملان استفاده از سلاح‌هاي شيميايي شده‌اند. بوريس جانسون، وزير خارجه انگليس روز شنبه مدعي شد: «گزارش سازمان ملل روشن كرده كه حكومت بشار اسد به طور مداوم از همكاري با اين تحقيقات كوتاهي كرده است.»

تشكيل كميته تحقيقات سازمان ملل
سازمان ملل در اقدامي ديگر براي تحت فشار قرار دادن روسيه و دولت سوريه كميته تحقيقات تشكيل داده است. استفان دوجاريك، سخنگوي سازمان ملل روز شنبه اعلام كرد كه اين سازمان يك كميته تحقيقاتي مستقل و داخلي را براي آغاز تحقيقات درباره حمله‌اي كه ۱۹ سپتامبر در شمال سوريه به كاروان امدادي اين سازمان صورت گرفت و طي آن دست كم ۱۸ تن كشته شدند تعيين كرد. به گزارش شبكه خبري اسكاي نيوز، ژنرال آبهيجيت گوها، رياست اين كميته را برعهده خواهد گرفت و كميته مذكور طي چند روز آينده كار خود را آغاز خواهد كرد. كميته مذكور نتايج تحقيقات خود را به بان كي مون، دبيركل سازمان ملل ارائه خواهد كرد و وي اقداماتي كه لازم است پس از اين انجام شود تعيين مي‌كند. غرب و سازمان ملل، روسيه را متهم به هدف قرار دادن كاروان امدادي مي‌كنند اما مسكو بارها اعلام كرده كه اين كاروان توسط تروريست‌ها مورد حمله قرار گرفته است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار