کد خبر: 818235
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲
توهين به خانواده شهدا به بهانه يك نمايش در لرستان
«تمام دختران سرزمين من ليلي نام دارند» نام نمايش حاشيه‌سازي است كه كارگرداني جوان، آن را در لرستان روي صحنه برده است.
فرزين ماندگار
«تمام دختران سرزمين من ليلي نام دارند» نام نمايش حاشيه‌سازي است كه كارگرداني جوان، آن را در لرستان روي صحنه برده است. اين تئاتر در نگاه اول، داستاني از جنگ و جبهه را روايت مي‌كند، اما قصه خيالي داستان، توهين و جسارت بي‌سابقه به ساحت مقدس شهدا و رزمندگان است. موضوع مبتذل و ساختارشكنانه داستان سبب شده بعضي از تماشاچيان در همان ابتداي نمايش، سالن اجرا را ترك و بعضي ديگر نيز به اين داستان سراسر ابتذال اعتراض كنند.

اين نمايش روايتي ساختگي از سه بسيجي شهيد است كه در جبهه به دنبال ارضاي قوه شهوت هستند و بوالهوسي آنان به‌قدري فزوني گرفته كه دست به شوخي‌هاي جنسي و حركات قبيح در حضور جمع زيادي از جوانان و در سالني مختلط مي‌زنند كه در پايان سه بازيگر برنامه در نقش رزمندگان دفاع مقدس پس از نمايش شرم‌آور شهوت‌راني با لباس يك دختربچه، در اثر شليك خمپاره به شهادت مي‌رسند. اينكه اين نمايش سخيف مبتذل و توهين‌آميز چگونه توسط اداره ارشاد لرستان موفق به اخذ مجوز شده قابل تأمل است. مجمع نمايندگان استان لرستان در مجلس طي تذكر كتبي به دولت، خواستار عزل مديركل ارشاد اين استان به دليل اجراي تئاتر موهن به شهدا و دفاع مقدس شده‌اند. ظاهراً در پي ‌اتفاقات به وجود آمده در توهين نمايشي با عنوان «تمام دختران سرزمين من ليلي نام دارند» به خانواده شهدا، مديركل ارشاد چند كارمند خود را بركنار كرده است. گفته مي‌شود كه يكي از اين افراد پيش از اين با اجراي اين نمايش مخالف بوده و طبق گفته كارگردان اين نمايش موهن، جلسه بازبيني دوم را ترك كرده است. حال بايد ديد چرا بايد رئيس اداره ارشاد لرستان فردي را كه مخالف يك اثر توهين‌آميز به خانواده شهدا بوده از سمت خود بركنار كرده است؟

حجت‌الاسلام حميد رضا حنان براي دفاع از اين نمايش موهن در جايي گفته: «اگر تئاتر يك مقوله تخصصي است، كساني كه هيچ‌گونه تخصصي در اين رابطه ندارند حق اظهارنظر در رابطه با تئاتر را ندارند.»! سؤالي كه مطرح مي‌شود اين است كه آيا تشخيص يك مورد وهن‌آميز احتياج به فهم و دانش تخصصي در تئاتر دارد يا  هر مخاطب معمولي و با وجداني اين موضوع را فهم مي‌كند. خوب است كه در پي استعفاي وزير ارشاد، مديركل ارشاد لرستان نيز استعفاي خود را مبني بر عدم كفايت مديريت فرهنگي استاني شهيدپرور تقديم كند. شرايط فرهنگي كشور از جمله اجراي تئاتر موهن «تمام دختران سرزمين من ليلي نام دارند» را بايد برگي از عملكرد ولنگارانه وزارت ارشاد دولت يازدهم قلمداد كرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار