کد خبر: 818197
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۷
دكتر عبدالله گنجي:
مدیر مسوول روزنامه جوان گفت: اهدای نشان ایثار هم هویت بخش هم شخصیت ساز و هم یک کارِ انگیزشی است

جوان آنلاين: بحث ایثار و ایثارگری در جامعه ایرانی از دیر باز مورد توجه عموم مردم بوده است و ایرانی‌ها همواره قهرمانان و ایثارگران خود را بزرگ داشته و برای این ارزش احترامی ویژه قایل بوده‌اند. به بهانه برگزاری نخستین نشان و جایزه ایثار و رسانه که حرکتی است برای تقویت توجه به ایثار در مفاهیم عام اجتماعی و اوج ایثار در حوادثی مثل دفاع مقدس با روزنامه نگاران به گفت و گو نشسته‌ایم تا این مساله را به چالش بکشیم. دکتر عبدالله گنجی مدیرعامل و مدیر مسوول روزنامه جوان متولد سال 48 در شهرکرد است. با این مدیر رسانه‌ای گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

به نظر شما راه‌های گسترشِ فضای عمومی ایثار در جامعه چیست؟

من معتقدم که مایه‌های ایثار و فرهنگ ایثار در فرهنگ تشیع نهادینه شده است و این سابقۀ طولانی دارد. خصوصا در الگوهای انسانی و رفتاری کار رسانه این است که آن را به سلسله نسل‌هایی که در جامعه مسلمان ما می‌آیند به درستی منتقل کنند. حال می‌تواند به صورت شمه‌ای از عاشورا باشد و یا از دفاع مقدس یا مدافعان حرم و غیره ... اصل خمیرمایه است که وجود دارد. کار رسانه بازتاب آنها برای کسانی است که نبوده‌اند و ندیده‌اند و کسانی که باید برایشان تجدید خاطره بشود.

وضعیت عمومی ارزش‌های ایثارگری در جامعه الان چگونه است؟

فرهنگ ایثار در جامعه ما قابل تکریم است. ممکن است ایثارگران کم شده باشند و حتی آنهایی هم که اهل ایثار نیستند، آن را محترم می‌شمارند و قبول دارند و تکریم و تعظیم می کنند. ایثار در جامعه ما و فرهنگ ما، کاملا پذیرفته شده است و اینکه رسانه‌های ما چقدر به آن اولویت بدهند، این مهم است. ولی متاسفانه چون عطش سیاسی رسانه‌ها زیاد است کمتر به ایثار می‌پردازند.

رسانه ها چه تاثیری می توانند در نهادینه کردن، ارزش های دیگرخواهی وایثار داشته باشند؟

وقتی یک رسانه الگو ارائه می دهد اگر این الگو را به مردم برساند طبیعتا، شخصیت و هویت ساز است سامانه شخصیتی افراد خصوصا جوانان، و نوجوانان را سامان می دهد و پراکنده می‌کند. این فکر و خاطره را در سراسر جامعه فقط از رسانه بر می آید. رسانه با توجه دادن جامعه به یک موضوع می‌تواند آن را در جامعه نهادینه کند.

شما به عنوان یک فرد رسانه‌ای چه پیشنهادی برای تقویت ارزش‌های ایثارگرانه در فضای عمومیِ جامعه دارید؟

من خودم این را در رسانه‌ام اجرا کرده‌ام و این را توصیه می کنم. همه رسانه‌ها چه خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و بالاخره سرویس‌های مختلف اعم از بین‌الملل، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی، و غیره دارند. ما در روزنامه جوان سرویسی داریم به نام ایثار و مقاومت. این سرویس هر روز مثل سرویس‌های فرهنگی وسیاسی و غیره، یک صفحه دارد. اگر همه روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها و خبرگزاری‌های ما همین یک صفحه را در روز داشته باشند، کاملا جامعه را درگیر می‌کند. همه مخاطبان با سلایق مختلف گسترش این فرهنگ را احساس کنند. فرهنگ ایثارگری باید در کنار دیگر مسایل سیاسی و مسائل اجتماعی جایش را در رسانه پیدا کند و دیده شود.


برگزاری مراسمی مثل اهدای نشان و جایزه ایثار در رسانه چقدر می‌تواند در تشویق روزنامه‌نگاران برای کار روی ارتقای فرهنگ ایثارگری در جامعه داشته باشد؟

برگزاری این مراسم‌ها هم هویت بخش هم شخصیت ساز و هم کارِ انگیزشی است و رسانه ها تلاش می کنند، و می‌دانند متولیان امر آن را می‌بینند و کار دیده می شود. یک اصل در روانشناسی داریم که انگیزه، موفقیت می‌آورد و موفقیت انگیزه و این یک چرخه‌ای است که همدیگر را تکمیل می‌کند و به این قضیه دامن می‌زند.
زمان دفاع مقدس اوج ایثارگری در میان مردم بود، اکنون هم شاهد ایثارگری‌هایی از جمله آتش نشان فداکار یا افرادی در جامعه هستیم که ایثارگری
را برجسته‌ می‌کنند.

رسانه‌ها چگونه می‌توانند سطح ایثارگری عمومی را ارتقا بدهند و مردم را تشویق به ایثارگری‌هایی در سطوح مختلف کنند؟

ایثار یک بحث انتزاعی نیست. ما حتما نباید برویم قصه‌هایی بگوییم که دست نیافتنی باشد. قصه‌های دست یافتنی و محقق شده‌ای بیان کنیم که این را مردم می‌توانند انجام دهند. همین جشنواره کاری که باید انجام بدهد این است که ایثار را وارد زندگی اجتماعی کند، وقتی کسی می‌آید مسئله اجتماعی چند دختر را حل می‌کند و بحث درمان چند مریض را قبول می کند، اینها هم ایثار و فداکاری است. کسی که برای خدمات زندگی نسبت به خودش همسایه‌اش را در اولویت قرار می‌دهد، جنبه ایثار دارد و کسی که می‌رود برای بیماران خون می‌دهد نیز باید بیاید و در این پازل دیده شود. به این شکل می‌توان این مساله را در جامعه تعمیم داد.

منبع: پايگاه اطلاع رساني خانه فرهنگ ايثار و مقاومت

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار