کد خبر: 817938
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۸
نانوايي‌هاي ايلام با ظرفيتي کمتر از 30 درصد، شاغلان صنف نانوايي را به خطر انداخت
220 واحد نانوايي در استان ايلام مشغول به کار هستند که نان مصرفي ايلامي‌ها را توليد مي‌کند. در اين استان حدود 12 نوع نان توليد مي‌شود و از جمله شهرهاي متنوع در بخش پخت نان به حساب مي‌آيد. اما با تمام اين ظرفيت‌ها، اکنون وضعيت نانوايي‌هاي اين منطقه بحراني شده است. به طوري که نه تنها 40 درصد نانوايي‌ها ورشکست شده‌اند، بلکه مابقي واحدهاي توليد نان هم با 30 ظرفيت خود، کار مي‌کنند.. .
ميترا شهبازي

به گفته رییس اتحادیه صنف نانوایان ایلام هزینه سنگین خرید آرد، حقوق و حق بیمه کارگران، اجاره مغازه، هزینه‌های سنگین آب، برق، گاز وغيره را نانوايان بايد به تنها به دوش بکشند و با توجه به نرخ‌گذاري‌هاي حساب نشده از سوي مسئولان، دخل و خرج آنها با هم هماهنگ نيست و به سمت ورشکستگي مي‌روند.

+++

هرگاه کيفيت نان کاهش يابد، انگشت اتهام به سمت نانوايان نشانه مي‌رود، درصورتي که به گفته رییس اتحادیه صنف نانوایان ایلام با توجه به اينکه توليد نان يک سير طولاني را طي مي کند تا به دست مصرف کننده برسد و تمام مراحل توليد نان در کيفيت آن تاثيرگذار هستند اما هميشه تمام کاسه‌کوزه‌هاي بي‌کيفيت بودن نان بر سر صنف نانوايان مي‌شکند و مسئولان کمتر به اين قشر زحمت‌کش توجه دارند.

صادق پژوهان با بيان اينکه بيش از 660 نفر در این واحدها مشغول کار هستند، مي‌افزايد: با توجه به اينکه زمان فروش نان، محدوديت‌هاي بسياري دارد و هميشه بحث کيفيت نان داغ است، نانوایان از آسیب‌پذیرترین اصناف به حساب مي‌آيند، بنابراين بايد توجه ويژه‌اي به آنها شود. اما متاسفانه در سال 90-1389 با اجرای طرح آزادسازی آرد، فرماندار وقت بدون رعایت قانون نظام صنفی و عدم هماهنگی با اتحادیه اقدام به تأسیس، بیش از 120 نانوایی جدید در اين استان کرد که نتیجه آن ورشکست شدن بیش 40 واحد از نانوایان و فعالیت ضعیف اکثر نانوایان باقی‌مانده با ظرفیت کمتر از 30 درصد شد.

13 درصد کيفيت نان در دست نانوايان

با توجه به اينکه دامنه مشکلات از سال 89 در واحدهاي نانوايي افزايش يافته است، به گفته رییس اتحادیه صنف نانوایان ایلام، اکنون نانوايان ايلام در معرض ورشکستي قرار دارند. وي با اشاره به اينکه درآمد نانوایان بسیار ضعیف است، ادامه مي‌دهد: اغلب نانوایان استان اسلام در معرض ورشکست شدن قرار دارند و دلیل آن هم عدم نرخ‌گذاری لازم و متناسب با هزینه‌های جاری است. مسئولان بايد براي نرخ گذاري به هزينه‌هاي جانبي نانوايان هم توجه داشته باشند. نانوایی‌ها که بیش از 18 آیتم مانند ازجمله هزینه سنگین خرید آرد، حقوق و حق بیمه کارگران، اجاره مغازه، هزینه‌های سنگین آب، برق، گاز وغيره را به عهده دارند، نمي‌توانند دخل و خرجشان را با هم هماهنگ کنند.

پژوهان درباره‌ی کیفیت نان در اين استان مي‌گويد: خوشبختانه کیفیت نان خوب است. البته ۸۷ درصد کیفیت نان به نوع بذر و چگونه طی شدن مراحل کاشت، داشت و برداشت، حمل مناسب، نگهداری تخصصی در سیلو، نوع آسیاب کردن و چگونگی نگهداری آرد در کارخانه و غيره بستگي دارد و تنها ۱۳ درصد آن در دست تخصص نانواييهاست.

آموزش‌هاي ناقص فني و حرفه‌اي

با توجه به اينکه کيفيت نان براي کاهش دورريز‌هاي اين برکت الهي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. بنابراين براي آموزش نانوايان سازمان فني و حرفه‌اي دست به کار شده است که به گفته رییس اتحادیه صنف نانوایان ایلام متاسفانه آموزش‌ها در فنی و حرفه‌ای ناقص بوده و تنها تئوری‌ها را آموزش مي‌دهند. اين درحاليست که این اتحادیه در زمان صدور پروانه کسب نسبت به امتحان عملی آن‌ها در نانوایان فعال داخل شهر اقدام کرده و ضمن اخذ کارت مهارت فنی و حرفه‌ای و سابقه کارمتقاضی و یا مباشر نسبت به صدور پروانه کسب اقدام خواهد کرد و اکنون ايين سازمان بايد براي آموزش‌هاي تکميلي اقدام کند.

البته مشکل حوزه نانوايي‌هاي ايلام به همين جا هم ختم نمي‌شود. به گفته علیرضا شریفي، رئیس مرکز بهداشت شهرستان ایلام، 3 تن و نیم تن آرد تاریخ‌مصرف گذشته و فاسد در یک نانوایی شهر ایلام کشف شده است که طبق قانون با اين واحد متخلف برخورد خواهد شد. بنابراين مسئولان علاوه بر اينکه بايد قيمت گذاري مناسبي داشته باشند تا به ثول معروف نه سيخ بسوزد و نه کباب، بايد نظارت‌هاي خود را هم بيشتر کنند تا سلامت مردم در معرض خطر قرار نگيرد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار