کد خبر: 817799
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴

تحولات رخداده در حوزه شرق آسيا بخصوص در ميان متحدان امريكا به گونه اي است كه براي تقويت تسليحاتي خود علاقه فراوان نشان مي دهند. امريكا نيز اگر چه خواهان تقويت آنها است اما همواره تمايل دارد تا اين كشورها از جمله كره جنوبي و ژاپن زير سايه واشنگتن قدرت نظامي خود را بازسازي كنند.

كره جنوبي بيش از هر چيز به دليل دشمني مداوم با كره جنوبي به اين سمت گام بر مي دارد. برخي از دولتمردان كره جنوبي حتي به سمتي پيش مي روند كه خواهان تسليحات اتمي هستند. در خبرها آمده است كه گروهی از نمایندگان حزب حاکم کره جنوبی خواستار آن شدند تا دولت این کشور مقدمات دستیابی به تسلیحات هسته ای را برای دفاع و مقابله با کره شمالی آماده کند.

این نمایندگان در بیانیه ای که روز چهارشنبه منتشر شد، خاطرنشان کرده اند که دولت همچنین باید رسما به کره شمالی اعلام حمله کند.

آنان افزوده اند: اگر قرار باشد کره شمالی همچنان تحرکات و تهدیدهای هسته ای را ادامه دهد، کره جنوبی باید به سلاح هسته ای دست یافته و به شکل علنی اعلام کند که در صورت هرگونه اقدام خطرناکی به کره شمالی حمله خواهد کرد.

نمایندگان حزب حاکم سائه نوری کره جنوبی گفته اند که وزیران خارجه و دفاع این کشور و آمریکا که در واشنگتن گفت و گو می کنند باید در بیانیه خود بر این نکته که چنانچه کره شمالی دست به سلاح هسته ای برد با بمب اتمی هدف قرار خواهد گرفت، تاکید کنند.

آنان تاکید کرده اند که کره جنوبی و آمریکا باید برای هر تدبیر بازدارنده تلاش کرده و نگرانی های امنیتی مردم را برطرف سازند.

بر اساس بیانیه نمایندگان حزب حاکم در کره جنوبی، باید اقدامات به شکلی باشد که بتواند کره شمالی را از تهدیدها باز دارد.

در پی پنجمین آزمایش پرقدرت هسته ای کره شمالی پیشتر نیز شماری از نمایندگان پارلمان کره جنوبی خواستار دستیابی این کشور به سلاح هسته ای شده بودند.

آنان همچنین تاکید کردند که دولت سئول در خصوص برخورد با تهدیدهای همسایه شمالی ناکارآمد بوده و باید در راستای توسعه تسلیحات هسته ای گام های جدی بردارد.

با این حال صدور بیانیه نمایندگان حزب حاکم «سائه نوری» در حالی صورت می گیرد که هم اکنون مقام های وزارت امور خارجه و دفاع دو کشور در واشنگتن در حال گفت و گوهای امنیتی برای یافتن راه های مقابله با کره شمالی هستند.

درخواست ها برای دستیابی به سلاح هسته ای در شرایطی افزایش می یابد که کره شمالی هر دو کشور را به حمله هسته ای در صورت اقدامی خصمانه تهدید کرده است.

افزون بر این کره شمالی در سال جاری میلادی نزدیک به ۲۲ پرتاب موشکی بالستیک صورت داده و 2 بار آزمایش اتمی انجام داده است.

این کشور گفته است که اگر سیاست های تجاوزکارانه و خصمانه آمریکا ادامه یابد، احتمال انجام آزمایش های بعدی هسته ای وجود دارد.

کره شمالی از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون پنج آزمایش اتمی انجام داده که آزمایش ماه گذشته میلادی این کشور قویتر از بمب اتمی است که آمریکا در جنگ جهانی در ژاپن منفجر کرد.

اين در حالي است كه تمايلات ژاپني ها براي دست يابي به قدرت نظامي بيش از هر چيز به تحركات و توسعه چين و در مواردي نيز به تمايلات امنيتي روسيه بازمي گردد. بخصوص كه ژاپن به لحاظ تاريخي با هر دو كشور نامبرده اختلافات عميق سرزميني داشته است كه در حال حاضر نيز تداوم دارد.

ژاپن بر اين اساس سعي دارد تا با تقويت نيروي نظامي خود در صورت لزوم در برابر مسكو و پكن بايستد. اين مسئله بيش از هر چيز با چيني ها نمايان تر است به اين دليل كه اختلافات مرزي اين دو پس از جنگ جهاني دوم بيش از هر زمان ديگري نمايان شده است. اما مسئله اي كه نبايد فراموش شود نوع نگاه امريكا به اين مسئله است كه آيا ژاپن بايد در برابر چين و حتي روسيه قدرت تسليحاتي خود را بازيابي كند يا اينكه همچنان زير چتر واشنگتن باشد؟ به هر حال قدرت يابي چيني ها و همچنين روس ها براي امريكا نيز بسيار آزاردهنده است به همين دليل بعيد به نظر نمي رسد كه امريكا به اين مسئله رضايت دهد. امريكا طي سال هاي گذشته مانورهاي نظامي مشترك زيادي با اين دو كشور در شرق آسيا انجام داده است كه ادامه اين همكاري مي تواند براي كشورهاي چون چين، روسيه و حتي كره شمالي تحريك كننده باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار