کد خبر: 817680
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸
منابع رسانه‌ای اعلام کردند که پسرعمومی أبوبکر البغدادی سرکرده ارشد داعش، طی عملیات نیروهای حشد الشعبی در اطراف منطقه «الشرقاط» موصل به هلاکت رسیده است.
مهر: عملیات بزرگ آزادسازی شهر موصل واقع در استان نینوا از حدود ساعت ۵:۰۰ بامداد روز دوشنبه با دستور رسمی «حیدر العبادی» فرمانده کل نیروهای مسلح عراق آغاز شد.

هلاکت سرکرده داعش در «السلامیه»

 در ادامه این عملیات، نیروهای ارتش عراق «عمار احمد الهویدی» یکی از سرکرده های داعش در منطقه «السلامیه» را به هلاکت رساندند.

از سوی دیگر، نیروهای الحشد الشعبی و پلیس اتحادیه عراق دو خودرو بمب گذاری شده در منطقه «یجوان» را کشف و خنثی کردند.

پسرعموی سرکرده ارشد داعش کشته شد

در همین حال، طبق آخرین گزارش‌ها «ابو هاجر» پسر عموی «أبوبکر البغدادی» سرکرده ارشد داعش، در اطراف شرقاط به دست نیروهای حشد الشعبی کشته شد.

این در حالی است که «هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر عراق بار دیگر بر عدم حضور نیروهای خارجی در عملیات آزادسازی موصل تأکید کرد.

الجعفری: از دموکراسی در جهان دفاع می کنیم

«إبراهیم الجعفری» وزیر خارجه عراق در سخنانی به نبرد این کشور با تروریست های تکفیری داعش اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، وی در این ارتباط  تأکید کرد که این کشور در مبارزه با گروه تروریستی ـ تکفیری داعش، از «دموکراسی» در سراسر جهان دفاع می کند.

الجعفری همچنین تصریح کرد: داعش، ما را مورد هجوم قرار داد و اکنون در برابر آن از خود دفاع می کنیم.

هشدار ترکیه به اتباع خود در خصوص سفر به عراق

وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای، به اتباع این کشور نسبت به هرگونه سفر به عراق پس از آغاز عملیات آزادسازی موصل در این کشور، هشدار داد.

بر اساس این گزارش، در بیانیه وزارت خارجه ترکیه آمده است که هشدار این وزارتخانه شامل حال برخی استان های عراق از جمله «دهوک»، «أربیل» و «سلیمانیه» نمی شود.

این وزارتخانه همچنین از اتباع خود که در حال حاضر در عراق به سر می برند، خواسته است تا از تردد در مناطق مختلف این کشور مگرر در صورت ضرورت، خودداری کنند.

وزارت خارجه ترکیه همچنین به اتباع خود توصیه کرده است تا به اقلیم کردستان بروند. این وزارتخانه گفته است: اقلیم کردستان نسبت به دیگر مناطق عراق امن تر است.

بحران سوریه و آزادسازی موصل محور گفتگوی تلفنی پوتین و اردوغان

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه ای وی روز سه شنبه در گفتگویی تلفنی تحولات بحران سوریه و عملیات آزادسازی موصل را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بنا بر بیانیه کرملین، دو طرف در این گفتگوی تلفنی پیرامون حل و فصل بحران سوریه به تبادل نظر پرداختند. پوتین در این گفتگو بر اهمیت تضمین جداسازی معارضان معتدل سوری از تروریست های گروه موسوم به «جبهه النصره» تاکید کرد.

روسای جمهور روسیه و ترکیه در این تماس تلفنی همچنین پیرامون عملیات آزادسازی شهر «موصل» عراق به گفتگو پرداختند.

کرملین همچنین اعلام کرد که رهبران دو کشور در چارچوب مذاکرات دو طرف که دهم اکتبر جاری در استانبول برگزار شد ادامه توسعه همکاری های دوجانبه در زمینه های سیاسی، تجاری، اقتصادی و سایر زمینه ها را مورد بحث قرار دادند.

آمادگی ناتو برای اجرای دوره های آموزش نظامی در عراق

 «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی»- ناتو- در حال تدارک و آماده سازی خود برای حضور در عراق جهت اجرای دوره های آموزشی در این کشور خاورمیانه ای از ژانویه ۲۰۱۷ است.

«ابراهیم جعفری» وزیر امور خارجه عراق روز سه شنبه از مقر فرماندهی ناتو دیدن کرد و با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل این سازمان دیدار و گفتگو کرد.

در بیانیه منتشره ناتو آمده است: «دبیرکل ناتو موفقیت نیروهای امنیتی عراق را در بازپس گیری سرزمینهای کلیدی از گروه تروریستی داعش ستود. وی بر تعهد ناتو در ارائه آموزشها و ظرفیت سازی در عراق که مورد درخواست حیدرالعبادی نخست وزیر این کشور و مورد توافق متحدان در نشست ورشو بود، تأکید کرد. متحدان اکنون در حال طرح ریزی حضور ناتو در عراق هستند که اجرای دوره های آموزشی در داخل این کشور را از آغاز ژانویه ۲۰۱۷ ممکن می سازد».

طبق این بیانیه، استولتنبرگ در مورد اهمیت عملیات موصل علیه تروریستهای داعش صحبت کرد و افزود که «هواپیمای سیستم کنترل و هشدار هوابرد» (آواکس) ناتو به زودی به ائتلاف ادعایی آمریکا علیه داعش در عراق ملحق می شود.

آزادسازی ۳۵۲ کیلومتر از جنوب موصل/رهایی صد خانواده از بند داعش

فرماندهی پلیس فدرال عراق از پاکسازی و آزادی ۳۵۲ کیلومتر مربع از مناطق جنوب شهر موصل در چارچوب عملیات آزادسازی این شهر که از بامداد دوشنبه آغاز شده است، خبر داد.

سرتیپ «رائد شاکر جودت» فرمانده پلیس فدرال عراق اعلام کرد که یگان های این پلیس از زمان آغاز عملیات نظامی در استان نینوا ۳۵۲ کیلومتر مربع از جنوب موصل را پاکسازی و آزاد کردند.

رائد شاکر جودت همچنین روز سه شنبه از آزادی بیش از صد خانواده تحت گروگان گروه تروریستی داعش در جنوب موصل خبر داد.

جودت در بیانیه ای اعلام کرد که پلیس فدرال عراق بیش از صد خانواده را که در روستای الجونیه از توابع بخش الشوره در جنوب موصل در بند گروه تروریستی داعش بودند، آزاد کرد.

وی همچنین از آزادی کامل این روستا توسط نیروهای تحت امر خود خبر داد.

از سوی دیگر نیروهای عراق دو روستای «الصعویه» و «المهندس» در جنوب موصل را آزاد کردند.

مقتدی صدر: آماده حمایت از ارتش عراق در مبارزه با تروریستها هستیم

«مقتدی صدر» رهبر جریان صدر عراق روز سه شنبه با تعدادی از رهبران حشدالشعبی و گروه های مقاومت این کشور در نجف اشرف دیدار و آخرین تحولات عراق را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

مقتدی صدر در نشست خبری پس از این دیدار بر آمادگی برای حمایت از ارتش عراق در مبارزه با تروریست ها تاکید کرد. وی گفت: ما برای مواجهه با دخالت ترکیه در عراق اقداماتی را در نظر داریم که آن را با برگزاری تظاهرات آغاز کردیم و منتظر سایر اقدامات باشید.

«هادی العامری» دبیرکل سازمان بدر عراق نیز اظهار داشت: عراق تنها توسط عراقی ها آزاد می شود و ماموریت اصلی ما آزادسازی اراضی از داعش و خلاص شدن از این غده سرطانی و بازگشت آوارگان است.

«ابومهدی المهندس» معاون فرمانده نیروهای حشدالشعبی نیز اعلام کرد که این نیروها در عملیات آزادسازی شهر موصل مشارکت دارند و تنها ارتش وارد این شهر خواهد شد. وی همچنین بر پایبندی به موضع دولت، پارلمان و مردم عراق در مخالفت با حضور نیروهای ترکیه در خاک این کشور تاکید کرد.

ابراز امیدواری «پوتین» نسبت به موفقیت عراقی ها در عملیات موصل

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز سه شنبه در گفتگوی تلفنی با «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق عملیات آزادسازی موصل از سیطره گروه تروریستی داعش را مورد بحث و بررسی قرار داد.

بنا بر بیانیه کرملین، در این گفتگوی تلفنی دیدگاه های دو طرف پیرامون آغاز عملیات آزادسازی موصل از سوی نیروهای عراق مورد تبادل نظر قرار گرفته و پوتین نسبت به موفقیت ارتش عراق و متحدانش در آزادسازی موصل از سیطره گروه تروریستی داعش ابراز امیدواری کرد.

بنا بر این بیانیه، رئیس جمهور روسیه در این گفتگوی تلفنی بر حمایت از تلاش های دولت عراق در ریشه کنی تروریسم بین المللی که تضمینی برای حفظ حاکمیت و امنیت اراضی این کشور است تاکید کرد.

آمریکادرصدد تامین گذرگاههایی برای انتقال داعش ازموصل به سوریه است

 فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه اعلام کرد که آمریکا و متحدانش درصدد تامین گذرگاه های امن برای انتقال تروریست های داعش از موصل به سمت اراضی سوریه هستند.

فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه روز سه شنبه با صدور بیانیه ای تاکید کرد که نقشه آمریکا با آغاز عملیات نظامی ارتش عراق برای آزادی موصل از سیطره داعش و فرار عناصر این گروه در پی حملات ارتش عراق روشن شده است.

این بیانیه می افزاید که هدف از تامین این گذرگاه ها حفظ عناصر داعش از یک سو و تقویت حضور آنها در داخل اراضی سوریه از سوی دیگر است تا به این ترتیب بتوانند شرایط میدانی جدیدی را در منطقه شرقی سوریه به سمت دیرالزور، الرقه و تدمر اعمال کنند.

فرماندهی ارتش سوریه در بیانیه خود تاکید کرد که هرگونه تلاش برای عبور از مرزهای سوریه به مثابه تجاوز به حاکمیت این کشور است و هرکسی که اقدام به این کار کند تروریست بوده و با تمام امکانات موجود با وی برخورد خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار