کد خبر: 817627
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۸
بالاخره تب و تاب شايعات در خصوص ترميم كابينه به حقيقت پيوست و اين‌بار نه تنها وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، بلكه وزراي ورزش و جوانان و آموزش و پرورش نيز به ليست ترميم شده‌ها اضافه شدند.
مهدی‌ پورصفا
بازي انتخاباتي دولت  با ترميم حوزه‌هاي رأي‌سازبالاخره تب و تاب شايعات در خصوص ترميم كابينه به حقيقت پيوست و اين‌بار نه تنها وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، بلكه وزراي ورزش و جوانان و آموزش و پرورش نيز به ليست ترميم شده‌ها اضافه شدند. البته دامنه تغييرات از سوي برخي منابع فراتر از موارد ذكر شده است و حوزه‌هاي اقتصادي را نيز دربر مي‌گيرد. در اين باره يك منبع آگاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فارس با اشاره به اين مطلب مي‌گويد: اين تغييرات علاوه بر حوزه فرهنگي بخش اقتصادي را در‌بر مي‌گيرد.  در اين ميان برخي سايت‌هاي نزديك به دولت از احتمال استعفاي نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت دولت يازدهم نيز خبر مي‌دهند. در همين باره خبرگزاري ايسنا به عنوان يك رسانه نزديك به دولت نوشت: «به دنبال انتشار برخي اخبار مبني بر استعفاي جمعي از وزراي دولت يازدهم از جمله وزراي اقتصاد و دارايي، صنعت و معدن، ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامي و آموزش و پرورش، يک منبع آگاه در دولت   ضمن تکذيب خبر استعفاي وزراي اقتصاد و صنعت و معدن، گفت: «آقايان جنتي، گودرزي و فاني در راستاي ترميم و تقويت کابينه يازدهم استعفا داده‌اند.» البته اندکی بعد فانی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها استعفای خود را تکذیب کرد.
   
استعفا‌هاي بعد از ظهر سه شنبه
در نهايت پس از مدت‌ها انتشار اخبار گوناگون بعد از ظهر روز گذشته اولين وزير دولت يازدهم از سمت خود استعفا داد. اين شخص كسي نبود جز محمود گودرزي وزير ورزش و جوانان؛ وزيري كه اتفاقاً در ابتدا كمتر سخني از استعفاي او در رسانه‌ها مطرح مي‌شد.
با اين حال لغو ناگهاني سفر خارجي وي و جلسه اضطراري با معاونان خود اين شائبه را تقويت كرد تا اينكه در نهايت خبر استعفاي رسمي وي منتشر شد.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي دومين وزيري بود كه خبر استعفايش ‌از سوي رسانه‌ها منتشر شد؛ وزيري كه پیش از این وقتي با سؤال خبرنگاران در خصوص استعفاي خود روبه رو شد به ذكر اين نكته بسنده كرد كه چند روزي صبر كنيد. در اين ميان بالاخره روز گذشته اين صبر چند روزه به پايان رسيد و خبر استعفاي وي منتشر شد. گرچه رسانه‌هاي وابسته به دولت تلاش فراواني به خرج دادند كه بحث استعفاي وي را به بحث‌هاي مرتبط با كنسرت ارتباط دهند، با اين حال خبرهاي پراكنده حاكي از آن است كه اختلافات گسترده و دامنه‌دار وي با برخي از اعضاي كليدي دولت در اين باره نقشي اساسي داشته است. گرچه برخی مسائل شخصی عامل اصلی استعفای جنتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان می‌شود.  وزير آموزش و پرورش نيز سومين گزينه بالقوه‌اي است كه كنار گذاشتن وي از سمت وزارت محتمل است.
 گرچه فاني با فشار نمايندگان مجلس و اعلام وصول استيضاح وي از هيئت رئيسه مجلس نيز روبه‌رو بود. در كنار مسائل مزمن وزارت آموزش و پرورش بحث فساد در صندوق فرهنگيان و از بين رفتن هزاران ميليارد تومان پول فرهنگيان نيز كنار رفتن فاني را محتمل نشان مي‌دهد.  با اين حال بحث پذيرش استعفاي وزرا و تعيين سرپرست براي وزارتخانه‌هاي ياد شده مسئله‌اي است كه به احتمال زياد در جلسه امروز هيئت دولت نهايي و اخبار آن به صورت رسمي اعلام مي‌شود.
   
اقتصاد خراب و نارضايتي‌هاي فراوان
در خصوص دلايل كنار رفتن اين سه وزير يا استعفاهاي بيشتر در هيئت دولت دلايل فراواني را مي‌توان ذكر كرد. به طور حتم فشارهاي موجود بر روحاني در شرايط فعلي كشور و به خصوص نزديك بودن انتخابات رياست جمهوري دوره دوازدهم نقشي بسيار مهم در اين باره ايفا مي‌كند.
واقعيت آن است كه شرايط فعلي كشور به هيچ عنوان براي روحاني به عنوان رئيس‌جمهوري كه بايد به استقبال انتخابات رياست جمهوري برود، مناسب نيست. برجام به عنوان مهم‌ترين دستاورد سياسي و اقتصادي دولت يازدهم عملاً در رسيدن به اهداف خود شكست خورده است.
انتظار هجوم سرمايه‌هاي خارجي براي سرمايه‌گذاري در صنعت ايران يك انتظار واهي است و گزارش‌هاي مختلف به خوبي نمايانگر اين مطلب است كه نتيجه مورد نظر در اين حوزه فراهم نشده است. از سوي ديگر با سقوط نفت دستان دولت براي هرگونه خرج‌هاي دست و دلبازانه به شدت محدود شده است.
هم‌اكنون قيمت نفت در حدود 50 دلار مي‌چرخد كه تنها براي گذران امور كشور كافي است و هزينه براي سرمايه‌گذاري عمراني باقي نخواهد ماند. در چنين شرايطي دولت براي تضمين رأي‌آوري خود نياز به ايجاد موج‌هاي جدیدي در حوزه‌هاي رأي‌آور دارد.
     
طوفان انتخابات كابينه اعتدال را در نورديد
در اين ميان سه حوزه فرهنگ و جوانان، آموزش و پرورش و فرهنگ و ارشاد اسلامي حوزه‌هايي هستند كه از بالاترين ظرفيت موج‌سازي در جامعه برخوردار هستند. البته اين نكته هم قابل رد نيست كه اتفاقاً هر سه حوزه نيز با مشكلات مهم روبه‌رو هستند.
بخش فرهنگ مدت‌هاست كه با انتقادات فراواني از سوي اهالي فرهنگ از گرايش‌هاي مختلف سياسي روبه‌رو است. در اين ميان بحث كنسرت‌ها نيز به عنوان يك معضل براي اين وزارتخانه مطرح شد. اين مسئله زماني پررنگ‌تر شد كه بحث كنسرت‌ها به عنوان يك معضل ملي مطرح شد؛ بحثي كه هيچ‌گاه در اين قد و قواره نبود و برخي دست‌هاي پشت پرده قصد داشت اين موضوع را به يك عامل مهم براي ايجاد دو قطبي در كشور تبديل كند.
وزارت آموزش و پرورش نيز با ميليون‌ها دانش‌آموز و معلم سر و كار دارد كه اتفاقاً در چند روز اخير نيز با صندوق فرهنگيان بسيار پرسروصدا شده است.

درباره وزارت ورزش و جوانان نيز وضع روشن است. با تمام اين توضيحات مي‌توان حدس زد كه حتي اگر جانشينان وزراي بركنار شده عملكرد بهتري نيز داشته باشند، تنها به دليل فرا رسيدن انتخابات است. انتخاباتي كه اتفاقاً به خاطر ضعف‌هاي اقتصادي موجود مي‌تواند تبديل به معضلي براي دولت و شخص روحاني شود.

در اين ميان سؤال اصلي كه ذهن ناظران را به خود مشغول كرده اين است كه آيا تغييرات وزرا به موارد فوق محدود مي‌ماند يا بايد انتظار كشيده شدن آن را در ماه‌هاي پاياني به حوزه اقتصاد داشت.
سؤال ديگر اين است كه قضاوت مردم چه خواهد بود و تغييرات فوق در خدمت‌رساني به مردم تفاوتي ايجاد مي‌كند يا نه؟

در مجموع می‌توان گفت: این رفتارها چندان بی‌شباهت به تصمیمات احمدی‌نژاد نیست که در سال پایانی دولت نهم دست به تغییر ات گسترده زد‌. اکنون باید منتظر ماند تا ببینیم دامنه این تغییرات چند ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری تا کجا پیش خواهد رفت.
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
2
0
بوی فتنه می آید هوشیتر باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
مگر مانند دولت قبل قرار سود سهام عدالت بدهند !!!!!!!!!!!!!!؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
1
2
بهانه گیری قوم بنی اسراییل
داود سجادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
2
1
اگر مملکت از بیکاری وگرانی رنج میبرد باید در وزارت صنعت تغییر ایجاد گردد،اگر از عدم گردش پول در بازار و ورشکستگی صنایع رنج میبرد باید در وزارت اقتصاد وبانک مرکزی تغییر ایجاد گردد،وزیر ورزش که دارد کارش را میکند ونباید در الویت تغییر باشدچرا تغییر میکند؟امروز فهمیدیم که بله رای ساز است.
ناشناس
|
United Kingdom
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۸
2
2
1_از این استعفاهای نمایشی و انتخاباتی و به اصطلاح خودشان ترمیم کابینه یقین بدانید آبی برای ملت گرم نخواهد شد
2_اولویت اول مردم ایران مسائل معیشتی است آیا مساله مردم ورزش بود یا کار و مسکن!؟ کنسرت بود یا بیکاری و رکود؟
3_این دولت نشان داد که کلید تدبیرش فقط برای خارجی ها است و برای داخل بجز قفل مردم و جوانان انقلابی و قفل صنایع و اقتصاد کشور دستاوردی نداشته است (متاسفانه سه سال ونیم وقت طلایی کشور را با وعده از دست مردم گرفت)
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
باشه انتخابات بعدی مانند 7 اسفند جوابت را خواهیم داد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۳
آبی برای شما که گرم شده !!!!!!!!!!!!!!!؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار