کد خبر: 817538
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
طي سالهاي اخيرعلاوه بررودخانه بشار،حريم رودخانه هاي زهره، مارون و خیرآباد نيز مورد تجاوز قرار گرفتند
برداشت بی‌رویه شن و ماسه و ساخت وسازهای بدون مجوزاز جمله معضلاتي است كه اين روزها حریم رودخانه‌های استان كهكيلويه وبوير احمد را به شدت تهديد مي كند . دراين ميان مشخص نبودن حريم ها نيز موجب شده تا برخي ازافراد سودجو با استفاده ازروش هاي متقلبانه اين مناطق را به فروش رسانده وموجب بروز برخي خسارتهاي مادي ومعنوي شوند، هرچند درحال حاضر مسئولان استان درتلاشند تا با مشخص كردن اين حريم ها، جلوي اينگونه سوءاستفاده هارا بگيرند، اما به گفته مدیردفترمهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد نبود بودجه لازم ، موجب شدتا اجراي اين طرح به تاخير افتد.
محمدرضا سوري

وجود بيش از 1400كيلومتررودخانه دائمي وفصلي دراستان چهار محال وبختياري اين محدوده هارابه مكانهايي براي سود جويي برخي افراد تبديل كرده است ، به طوري كه روزبه روزعرصه برحريم اين رودخانه ها تنگتر مي شود.اين معضل موجب شد تا برخي از مسئولان استاني به فكر چاره افتند.مدیردفترمهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد دراين خصوص به جوان مي گويد:" ازآنجا كه اين استان بيش از00 14 كيلومتررودخانه دائمي دارد لذا برخي افراد سودجو ازاين موقعيت سوءاستفاده مي كنند لذا بايد حريم اين مكانها به صورت دقيق شناسايي ومرز بندي شود تا جلوي هرگونه سود جويي گرفته شود ."

سید عبدالمنان دانشی مي افزايد:"با وجود اقدامات خوبي كه در اين رابطه انجام شده است امانبود بودجه لازم سبب شده تا اجراي اين طرح به تاخير افتد."

رودخانه بشار رتبه اول تعرض به حريم

بررسي ها نشان مي دهد،طي چند دهه اخير برداشت بی‌رویه شن و ماسه ، ساخت و سازهای بدون مجوز در بستر و حریم رودخانه‌ها و احداث ساخت و سازهای تقاطعی وافزایش مهاجرت به سمت شهرها سكونت در حريم اين مكانها از جمله معضلاتي است كه اين روزها حریم و بستر رودخانه‌های دائمي وفصلي کهگیلویه و بویراحمد را به شدت تهديد مي كند.

طبق آمارها اين استان داراي 500 شاخه رودخانه فصلی و دائمی و سه هزار و 863 دهنه چشمه است كه رودخانه بشار از معروفترين آنهاست.

این مكان به طول 123 کیلومتر از روستای تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد آغاز می شود و تا مرز این استان با چهارمحال و بختیاری ادامهمی یابد، طول زیاد و قرار گرفتن محورهای ارتباطی روستاها و شهر یاسوج در کنار آن، موجب شده تا افراد متخلف دخل و تصرفهای بسياري نسبت به آن داشته باشند ،دراين ميان بیشترین خسارت را کارخانه های تولید شن و ماسه به این رودخانه وارد كرده است،دركناراين موضوع تغییر مرفولوژی، اکولوژی، پایین افتادن کف بستر رودخانه و تخریب تاسیسات و ابنیه فنی کنار رودخانه همچون پل ها و خطوط انتقال آب و گاز را مي توان ازجمله خسارتهای وارد شده به رود بشار دانست كه به هیچ وجه قابل جبران نیست.

آمارها نشان مي دهد علاوه بر بشار رودخانه هاي زهره، مارون و خیرآباد نيز از جمله اين مكانها به شمار مي روند كه در سالهاي اخير حريم آنها مورد تجاوزافراد سودجوقرار گرفتند.

برخورد با متجاوزان

تجاوز به حريم رودخانه ها در كهكيلويه وبوير احمد موجب شد تا کارگروه مقابله با سیل و طغیان رودخانه شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با توجه به برداشت های صورت گرفته از سال 83 هرنوع برداشت را ممنوع کرده وهيچ مجوزی برای برداشت صادر نكند. اين درحالي بود كارخانجاتي كه قبلا مجوز دريافت كرده بودند از اين طرح مستثني شده وبه فعاليت خود ادامه دادند.

با اين وجود ، با توجه به محدوديت هاي جديد، درحال حاضر مسیرهای ورود به کنار رودخانه بشار مسدود شده و گشت هاي شبانه روزي براي حفاظت از این رودخانه اقدا م به توقیف ماشین آلات متخلف مي كنند،ودرصورت اصرار به انجام تخلفات به مراجع قانوني معرفي مي شوند.

همچنين بر اساس قانون حفظ حريم رودخانها ، شرکت آب منطقه ای كهكيلويه وبوير احمد از هرگونه ساخت و ساز و یا تصرف و تعرض به رودخانه ها جلوگیری می کند.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با اشاره جلوگیری از تجاوز به حریم رودخانه هاي استان مي گويد:" هرگونه خرید و فروش اراضی واقع شده در بستر و حریم رودخانه‌های دائم و فصلی استان خلاف قانون بوده وبا متخلفان برخورد قضايي مي شود.".

سیدعبدالمنان دانشی مي افزايد :" درموارد متعددی مشاهده شده که برخی افراد سودجو در نقاط مختلف استان به‌خصوص در شهرستان بویراحمد و شهر یاسوج اقدام به خرید و فروش بستر و حریم رودخانه‌ها کرده‌اند که این موضوع مشکلات حقوقی را برای خریداران بوجود آورده است.

وي با هشدار به خريداران ادامه مي دهد : "کسانی که قصد خرید زمین درمکان‌های نزدیک به حریم رودخانه‌ها را دارند، بايد قبل ازهرگونه اقدامي با مراجعه به آب منطقه‌ای و ادارات تابعه این شرکت در شهرستان دراين خصوص استعلام گرفته تا دچار مشکلات بعدی نشوند."

تعیین بستر و حریم ۴۷۵ کیلومتر از رودخانه‌ها

شرايط بد دست درازي به بستر رودخانه هاي استان موجب شد تا طرح مشخص كردن حريم در دستور كار مسئولان استاني قرار بگيرد.

مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد در اين خصوص به جوان مي گويد:" به عنوان مثال، طرح ساماندهی رودخانه باشت با اعتباری بیش از ۸ میلیارد تومان از جمله طرح‌های موفق در زمینه ساماندهی رودخانه‌های استان بود كه در حال حاضر درحال اجراست كه درمدت زمان پیش بینی شده انجام خواهدشد."

سیدعبدالمنان دانشی با اشاره به اقدامات انجام شده براي مشخص شدن حريم رودخانه هاي استان مي افزايد :" با توجه به اينكه طول رودخانه‌های دائمی استان بيش از 1400 کیلومتر است، لذا تاکنون مطالعات مرحله اول تعیین بستر و حریم ۴۷۵ کیلومتر از طول رودخانه‌های استان انجام گرفته است كه پس از آن به سراغ مابقي آن خواهيم رفت."

به گفته مدیر دفتر مهندسی رودخانه و سواحل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد طبق برنامه ريزي هاي انجام شده تا پایان سال 25 هکتار از حریم و بستر رودخانه های استان آزاد سازی خواهد شد.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار