کد خبر: 817535
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۳
محمدرضا سوري

اين معضل باعث شده تا علاوه برفرونشست زمين در برخي از مناطق ، روند بياباني شدن مكانهايي كه در گذشته سرسبزبودند نيز افزايش پيدا كند به طوري در حال حاضر يك پنجم مساحت ميناب رامناطق خشك وبياباني تشكيل مي دهد، اين معضل موجب شده تا كار شناسان در هشداري اعلام كنند اگرر وند تخريب ها به اين منوال پيش برود در آينده نه چندان دور ميناب به كلي خشك وسوزان خواهد شد.

******

تحقيقات نشان مي دهد ،جلگه ميناب نيزهمانند بسياري از مناطق کشور در دو دهه اخير مواجه با خشکسالي بوده که اين موضوع منجر به برداشت بيشتر از آب هاي زيرزميني و افت اين منابع را به دنبال داشته که نتيجه آن بحران فرونشست وبياباني شدن بيشتر مناطق است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان میناب در اين خصوص به جوان مي گويد :" وسعت منابع طبیعی اين منطقه حدود 514 هزار هکتار است که از این مقدار 325 هزار هکتار را مراتع و 100هزار هکتاررا بیابان و 45 هزار هکتار جنگل و مابقی را باغات و مناطق کوهستانی تشکیل می دهد".

حبيب الله حاتمي مي افزايد:" : خشکسالی های پیاپی و افزایش دما و کاهش بارندگی درچند سال اخيرموجب شده تا به شدت از ميزان پوشش گياهي در اين منطقه كاسته شود ودرحال حاضر اين ميزان به يك پنجم برسد."

قطع بی‌رویه درختان

درحالي كه تا چند دهه گذشته سرسبزي ووجود درختان سربه فلك كشيده در ميناب موجب شده بود تا اين منطقه به گلستان هرمزگان مشهورشود.

امااين سرسبزي ها با وقوع خشكسالي كه برسرميناب سايه افكنده است موجب شده تا روز به روز از سبزي آن كاسته شود كاسته شود .

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان میناب در خصوص عواملي ديگري كه موجب شدتا روز به روز برميزان بياباني شدن منطقه افزوده شود مي گويد:" فعالیت‌های مخرب انسانی ازجمله قطع بی‌رویه درختان و استفاده حداکثری از زمین‌های کشاورزی، باعث شد تاحجم بيابانهاي منطقه افزوده شود ."

وي ادامه مي دهد:"با توجه به شرايط بحراني پيش آمده اگر اقدامي در اين زمينه انجام نشود مطمئن باشيد كه در آينده نه چندان دور ريزگرده وطوفان خاك وشن سبب بروز انواع بيماري هاي تنفسي در منطقه ودر نتيجه مهاجرت مردم خواهد شد."

بررسها نشان مي دهد وقتی پوشش گیاهی یک منطقه از بین می رود دام ها نیز به سمت پوشش باقی مانده کشیده و با شکستن شاخ و برگ های درختان وجنگل ها، غذای مورد نياز خود را بدست می آورند،از طرفي با شروع فصل گرما دومین چیزی که باعث نابودی پوشش گیاهی و باغات وجنگل ها می شود آتش سوزی است که با کوچکترین جرقه ای اتفاق می افتد.

ازطرفي كاهش ميزان آب مورد نياز كشاورزي وباغداري موجب شده تا اين افراد به حفز چاههاي غير مجاز روي آورده وموجب خشك شدن منابع آبي زير زميني شوند.

درحال حاضر روستای چلوگاومیشی و روستاهای اطراف آن مانند گورزانگ و نصیرایی که روزگاری داراي آب فراوان و چشمه های جوشان بودند به علت فشار به منابع زیر زمینی خشك شده وموجب فرونشست دراين منطقه تا نزديكي شهر ميناب شده اند.

مديريت منابع آبي تنها راه نجات

كارشناسان معتقدند تنها راه مقابله با پديده خشكسالي مديريت منابع آبي واستفاده ازروش هاي آبخيزداري است.

رئیس اداره منابع طبیعی میناب در خصوص پروژه بیابان‌زدایی در اين خصوص مي گويد:" براي جلوگيري از افزايش ميزان بيابانها پروژه‌های مختلفی ازجمله احداث بند و بند سارها ،جنگل‌کاری و آموزش و فرهنگ نگهداری و حفظ محیط ‌زیست را در دستور کارقرار داديم ."

حبیب الله حاتمی مي افزايد:" به عنوان مثال در منطقه جوزان- احمدآباد بند و بندساز خاکی احداث‌شده که حجمی معادل 23 هزار مترمکعب خاک‌برداری در آن صورت گرفته است."

وي ادامه مي دهد :" این پروژه در وسعتی حدود 60 هکتار اجراشده واصلی‌ترین اثر آن مهار هرز آب‌های منطقه و ایجاد بستری جهت رشد پوشش گیاهی است که درنهایت منجر به ایجاد پوشش و حفظ خاک و حاصلخیزی منطقه می‌شود.

با اين وجود مي توان گفت اگر براي اين موضوع فكر اساسي نشود ومردم منطقه نيز به هشدارها بي توجه باشند در آينده نه چندان دور بايد منتظر وقوع بحران درمنطقه بود.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار