کد خبر: 817533
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۲
سريال تلخ دفن ضايعات اسيدي و مرگ پرندگان سمنان به پايان مي‌رسد
بيش از 20 سال است که منطقه نورالدين در شهرستان گرمسار به سايت تخليه زباله و پسماندهاي اسيدي تبديل شده است. به همين دليل نيز تمام واحدهاي صنعتي سمنان و حتي استان‌هاي اطراف نيز ضايعات صنعتي خود را از طريق تانکر به اين محل هدايت مي‌کردند. اين معضل به حدي پيش رفت که نه تنها عرصه را بر زندگي پرندگان و حيوانات اين منطقه تنگ کرد، بلکه با نفوذ شيرابه‌هاي اسيدي به لايه‌هاي زيرين خاک، منابع آب زيرزميني‌ هم به خطر افتاد. بالاخره بعد از سالها و با به صدا در آمدن زنگ خطر در سمنان، قرار است يک واحد 400 هکتاري بازيافت پسماند، به اين سريال تلخ خاتمه دهد. البته با توجه به اينکه واحد مذکور متعلق به بخش خصوصي است، معلوم نيست تا کجا و چه زماني اين روزنه اميد پايدار باشد.
ميترا شهبازي


بيش از 20 سال است که لکه سیاه اسید، بر تن کویر گرمسار نقش بسته است. اين ننگ آن‌قدر بزرگ هست که در عکس‌های هوایی و نقشه‌های ماهواره‌ای هم دیده شود. البته مشکل فقط به زشتي ظاهر اين منطقه ختم نمي‌شود، چرا که پرندگان و حيوانات منطقه هم با ديدن شيرابه‌هايي که از ضايعات در بستر کوير روان شده، به اميد نوشيدن جرعه‌اي آب اسير مي‌شوند و راه بازگشتي ندارند. اغلب اين ضايعات آنقدر چسبنده است که جانداراني که با روياي مايه حيات به سمتش رفته‌اند راه فراري پيدا نکرده و همان جا تلف شده‌اند. زنگ خطر در
۱۵ کیلومتری جنوب گرمسار مدت‌هاست به صدا درآمده و نه تنها پوشش جانوري منطقه مورد تهديد قرار گرفته بلکه شيرابه‌ها با نفوذ به لايه‌هاي زيرين، منابع آبي منطقه را هم مورد تهديد قرار داده است. بوي ناخوشندي که کل فضاي اين منطقه را پرکرده هم يکي ديگر از مشکلات مردم گرمسار است.

تجمع زباله‌هاي سمي در سمنان

لکه سياه زباله‌هاي انباشته شده در گرمسار از سال‌ها پيش نقش بسته و متعلق به اين چند سال اخير نيست. به طوري که رئیس اداره محیط زیست گرمسار با اشاره به اينکه از حدود ۲۰ سال پیش که منطقه مذکور چندان رونق اقتصادی نداشت، مي‌گويد: در همان سال‌ها حدود ۲۷ واحد تصفیه روغن را به اینجا آوردند تا روغن سوخته را بگيرند، بازیافت و به روغن پایه تبدیل کنند. از اين رو منطقه مذکور به اين شکل درآمد و اکنون تعداد این واحدها الان به ۳۴ واحد رسیده است.

حبیب دارپرنیان با اشاره به اينکه شهرک‌های صنعتی باید زیرساخت‌های لازم را داشته باشند، محل دفن ضایعات را مشخص کنند و …، ادامه مي‌دهد: چون ضايعات اين 27 واحد خطرناک‌تر بود، نیاز داشتند که یک سایت پسماند ویژه‌ای را جانمایی کنند. گرمسار، تاغ‌زارهای زیادی دارد و در آن سال‌ها این کار در تاغ‌زارها و بیابان مختلف اطراف گرمسار انجام می‌شد که کار درستی نبود اما کنترل کردن اين تعداد واحد صنعتی هم کار ساده‌ای به شمار نمی‌آمد.

با توجه به گفته‌هاي اين مقام مسئول، مسئولان وقت تصمیم گرفتند مکانی را انتخاب کنند که از لحاظ زیست‌محیطی، آب‌های زیرزمینی و فاصله از مراکز سکونتی انسان‌ها و غيره مناسب باشد تا کار تخليه ضایعات را به صورت یکجا انجام دهند.

مرگ پرندگان با روان شدن شيرابه‌ها

با اينکه مسئولان براي دفن پسماند‌هاي سمي برنامه ريخته بودند تا به دور از محل زندگي تمام جانداران دفن شوند، اما مرگ پرندگان و نفوذ شيرابه‌هاي به لايه‌هاي زيرين خاک، حکايت ناقص بودن اين برنامه دارد. به طوري که شواهد و تصاوير منتشر شده از منطقه مذکور حکايت از قصه تلخ جان دادن پرندگان دارد.

محمدجواد سروش، مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اينکه سمنان هیچ محل قانونی براي مدیریت پسماندهاي اسیدی ندارد، مي‌گويد: قطعا انتقال و تخليه ضايعات سمي به وسيله تانکرها دراين منطقه غیرقانونی است و قابل پیگرد قانونی بوده و به شدت با آن برخورد مي‌شود.

محيط زيست در بحث مربوط به پسماندها، گروه‌بندی‌های زيادي دارد که یکی از گروه‌های پسماندها، پسماندهای ویژه است. پسماند ویژه با توجه به اينکه ممکن است، بیماری‌زا باشند يا منجر به احتراق شوند براي محيط زيست مضرتر محسوب مي‌شوند که به گفته سروش براي تخليه چنين مواد مضري در استان سمنان مجوزي داده نشده است. چرا که شرايط دفن چنين موادي خاص است.

روزنه اميد براي پايان بحران

تجمع ضايعات و لجن‌هاي اسيدي در منطقه نورالدين گرمسار و روان شدن شيرابه‌هاي زباله‌ها در اين منطقه از زنگ خطر گذشته و نه تنها مسئولان را نگران کرده است بلکه مردمي که در اطراف اين منطقه زندگي مي‌کنند را هم با مشکل روبه‌رو ساخته است. مديرکل حفاظت محيط زيست سمنان با اشاره به تاييد اينکه از 20 الي 30 سال قبل اين محل انتخاب شده است، در گفتگو با جوان، مي‌گويد: با توجه به اينکه سالهاست اين منطقه به سايتي براي تخليه ضايعات و لجن‌هاي اسيدي تبديل شده است، پيگيري‌هايي انجام داديم که نتيجه آن استقرار يک واحد بازيافت زباله شد.

عباسعلي دامنگير، با اشاره به اينکه براي تسريع در روند تجهيز و افتتاح اين واحد بارها به آن اخطارهايي داده شده است، مي‌افزايد: خوشبختانه با ايجاد اين واحد خصوصي مشکل به طور کلي مرتفع مي‌شود. اين واحد در مساحتي 400 هکتاري ايجاد شده تا علاوه بر دپوي ضايعات، آنها را هم بازيافت کند. البته اين کار برايواحد صنعتي مذکور جنبه سود آوري هم دارد. اکنون حدود 60 الي 70 درصد از تجهيزات مورد نياز اين واحد نصب شده است. انشالله به سمتي مي رويم که نه تنها مشکل موجود برطرف شود بلکه محل دفن هم به محل بازيافت تبديل شود.

مديرکل حفاظت محيط زيست سمنان با اشاره به اينکه اين واحد بازيافت بايد ظرف همين يکي دوماه به مرحله بهره‌برداري برسد، مي‎‌گويد: اينکه بخواهيم ضايعاتي که از قبل دراين محل ذخيره شده را برداشت کنيم به سادگي امکان پذير نيست و پروژه اي زمان بر خواهد بود. چرا که ضايعات خيلي سفت شده و به سادگي اجزاي آن را نمي توان از هم جداسازي کرد. با افتتاح اين واحد، اجازه دپوي ضايعات جديد بر پيکر محيط زيست داده نمي‌شود.

در حال حاضر استان سمنان بعد از مشکلاتي که بشت سر گذاشته است به اين سمت مي‌رود که از گسترش آلودگي در سمنان جلوگيري کند و اکنون دواحد صنعتي داخل شهرک هاي گرمسار که توليد پسماند داشته اند نيز خودشان به اين سمت رفته اند که اين طرح را اجرا کنند. يعني ضايعاتشان را در محل بازيافت کنند. اين کار نه تنها براي خودشان سود آوري دارد بلکه به محيط زيست هم کمک مي‌کند. البته رفع معضل سايت قديمي دفن زباله گرمسار هم مشروط به فعاليت واحد خصوصي بازيافت است.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار